בית המשפט ער לאבטלה: דחה את העתירה לסגירת חלק מאיקאה

עיתון כלכליסט מדווח היום על דחיית העתירה של המדינה נגד חברת התפעול של איקאה אשתאול. עם זאת צריך להדגיש ההליך בעניין חוקיות השטחים יתקיים במסגרת העתירה שהגישה המדינה ועדיין תלויה ועומדת

איקאה אשתאול
איקאה אשתאול

אלכסנדר רון, שופט בית המשפט המחוזי פסק היום בעניין איקאה אשתאול נגד המדינה. רון, לשעבר נשיא בית המשפט השלום בעיר, וכיום בבית המשפט המחוזי דחה את עתירת המדינה לצמצום שטח התפעול של איקאה של חריגות בניה.

השופט קיבל את עמדת היזם שצמצום השטח למעשה יהווה צו סגירה של החנות, ובעיקר ישלח את העובדים הביתה בתקופה בלתי ברורה בשל האבטלה הגואה בימי הקורונה.

השופט רון השתכנע מהנתונים שהוצגו לפניו, כי קיים היתר בניה , ובעיקר מהפעילות שהחנות כבר מציגה. אגב בימים אלה מועלים סרטונים מדאיגים מבחינה זו , סרטונים שמקפיצים על ער ודואג בימי הקורונה, לפיהם צרכנים ומבקרים אחרים כמו ילדים מסתובבים בתוך המבנה ללא מסכות.

בעיתון כלכליסט סקרו את פסה"ד בהרחבה ובו ציטוטים מדבריו של כב' השופט רון.

"עבירות בנייה, חומרתן יתירה, ומהוות הן כפי שנטען בדין, מכת מדינה המצדיקה סעדים דרסטיים שיגנו על האינטרס הציבורי ככל שרק ניתן", קבע רון. "עם זאת לבקשה דנן, נסיבות ייחודיות ואין כלל על הפרק בעל דין המתייצב לדיון ללא היתר בנייה, לאחר שכבר קבע עובדות בשטח, ומבקשת עתה את רחמי בית המשפט. למשיבות היתר בנייה ולטובתן גם החלטת וועדת הערר. לא אלה הן הנסיבות המצדיקות צו ביניים, ומכאן שדין הבקשה לדחייה".

עוד כתב השופט: "חלק לא מבוטל מהקשיים בכל הקשור לסוגיית האכיפה של עבירות בנייה נובע מכך שנוקטות הרשויות לסוגיהן בהליכים העומדים לרשותן באיחור ניכר", הוסיף רון, "פעולות שניתן ונכון היה לעשות בשלבים מוקדמים, מורכבות שבעתיים בחלוף הזמן".

לדברי רון דווקא בגלל חומרת העבירות להן טוענת המדינה, שלא ניתן לבנות אותן "במחשכים", היתה המדינה צריכה לנקוט "בהליכים החריפים ביותר שעומדים לרשותה כבר באותה עת. בוודאי לא לאחר שהבנייה נסתיימה ולאחר שהופעל כבר במקום עסק ממנו מתפרנסים מאות עובדים. ככל שהמעשים חמורים יותר, ידועים יותר ובולטים יותר, כך נדרשה הרשות לפעול מה יותר, בוודאי לא לאחר שהעסק כבר פועל ועל יסוד היתר בנייה ורישיון עסק".

בית המשפט התייחס בהחלטה גם לשאלת הפגיעה בעסק שמפעילה איקאה בטווח הארוך ובהחלטה צוין כי "סוגיית מאזן הנוחות קשורה בטבורה לעובדה שבמקום פועל עסק שעלול להיפגע ולעובדה שמועסקים במקום מאות אחדות של עובדים". רון אף הוסיף כי יש אחיזה להערכה שמצב בו ייסגר חלק מהעסק, יהיה בכך לפגוע בו, והזכיר כי גם המדינה הסכימה להתפשר על סגירת 3,000 מ"ר ולא 8,500 מ"ר. "היתכנות לפגיעה ממשית לא תגרם רק בשל צמצום השטח, אלא במידה לא מבוטלת בשל ההד הציבורי השלילי שיקרין הדבר על ציבור הלקוחות ויצנן את שאיפתם להגיע למקום. ספק בידי אם זו העת לכך".

יחד עם זאת, ציין רון כי "אכן מרחף צל כבד מעל כ-8,500 מ"ר בנויים, אם לא מעט יותר. אף מקובלת עליי לחלוטין החומרה בה רואה המבקשת את הדבר", אך ההליך בעניין חוקיות השטחים יתקיים במסגרת העתירה שהגישה המדינה ועדיין תלויה ועומדת.

נוסיף כי באי איקאה מתבקשים להקפיד על כללי התנהגות במקומות ציבוריים עם מסיכה ותוך הפרדה של 2 מטרים מרחק. אחרת, מה שמנע השופט יכול נגיף הקורונה להביא. אל תנסו את זה.

נושאים: איקאה, כלכליסט, אלכסנדר רון., בית המשפט המחוזי
איקאה אשתאול
איקאה אשתאול
איקאה אשתאול
איקאה אשתאול
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: