שלטי הצניעות הופכים אט אט לשלטי הצביעות!!!!!

בית שמש לא מצליחה להיגמל משלטי הצניעות, התופעה רק מחמירה!!! אז היכן הנשים העותרות וחברותיהן? היכן המרכז הרפורמי לדת ומדינה? לא פלא שיש מי שחי בתחושה קשה של חוסר צדק

5 / 5 ☆ מדרגים: 1
אחת מהכתובות ה'עדינות'
אחת מהכתובות ה'עדינות'

ת"א 41269-02-13 מספר סיפור שלא נגמר, וזה לא היה מזמן, החל בשנת 2013, כאשר ראש העירייה היה יהודי חרדי, ושמו משה אבוטבול. תוכן הדיון בתיק האזרחי שהפך עד מהרה גם לפלילי ואיים על חירותו של אדם, קיים ומתקיים גם בשלהי קדנציית עליזה בלוך, שלוש שנים אחרי הכתרתה עדיין העיר עוסקת באותה מדמנה. מה שמביא אותנו לשאלה: האם התיק הזה יכול והיה מוגש גם היום כאשר בראשות העיר מכהנת ציונית, עם כובע לראשה, דתייה לאומית ?

חמש נשים (ביניהם אגב מי שמנהלת היום את היכל התרבות העירוני ומקבלת שכר מעיריית בית שמש) החליטו לעתור לבית המשפט נגד עיריית בית שמש ונגד העומד בראשה לאכוף הסרת שלטי צניעות מרחבי העיר. אל העותרות הצטרף המרכז הרפורמי לדת ומדינה- התנועה ליהדות מתקדמת בישראל.

"ברחבי העיר, ואף ברחובות ראשיים ובמרכזים מסחריים, מוצבים שלטים המצווים על נשים להתהלך ברחובות בלבוש צנוע. בקרבת בתי כנסת מוצבים שלטים הדורשים מנשים להימנע מלהתעכב במקום או לעבור למדרכה ממול". כתבו התובעות בתביעה שהוגשה לביה"מ בבית שמש.

לטענת הנשים, התנהלות העירייה נובעת מרשלנות והיא מפרה חובה חקוקה, ותבעו לפצותן בגין נזקים לא ממוניים כגון עוגמת נפש, השפלה ופגיעה בכבודן, שנגרמו להן עקב השלטים והמחדל להסירם.

הנתבעים הגיבו לביה"מ ולא חלקו על כך שיש להם סמכות לפעול להסרת שלטים עם תוכן פוגעני. הם גם לא חלקו על העובדה שמוטלת עליהם חובה לעשות כך. לטענתם, הם ניסו בעבר להסיר את השלטים אך הדבר דרש משאבים לא סבירים, הן מצד העירייה הן מצד המשטרה.

בית המשפט קבע כי העירייה וראש העירייה השלימו הלכה למעשה עם קיום השלטים הפוגעניים בעיר, וכי הניסיונות להסרת השלטים היו נקודתיים ורחוקים מלהיות מספקים. בכך הנתבעים לא ממלאים את חובותיהם. ביה"מש אף קנס את העירייה וחייב אותה בתשלום פיצויים בתוספת שכ"ט.

הנושא העסיק את התקשורת, וגם את ביה"מ העליון אליו הגיע בתואנה לביזיון בית משפט.

מה השתנה מאז 2013 ועד היום, שמונה או תשע שנים אחרי. המציאות היא שהתמונות חוזרות על עצמן, בכל מקום, ואף ביתר שאת מקשקשים על קירות הרחובות כתובות גרפיטי באותו נוסח ואף חמור יותר. "דרישתנו שואה לציונים", "פריצות החוצה", "הכניסה לציונים ופרוצים" ועוד הם נוסחים נפוצים במקומותינו. המצב היום הוא שהעירייה השלימה עם קיום השלטים בתוכן פוגעני, ואינה עושה די להסירם.

ערעור פלילי (!!!) 5338/17 בפני השופט מלצר ואח' שדן בסוגיה הזו, חזר וירד לשורשי הבעיה. לבית המשפט הנכבד לא היה ספק מי אחראי. העירייה והעומד בראשה ראש העירייה דאז משה אבוטבול. הנה ציטוט אחד מתוך אותו פס"ד מהדהד עד היום:

סעיף 39: " השלטים, מושא הערעור, דנן המוצגים במרחב הציבורי, מכריזים, לכאורה, על הכללים הנהוגים במקום, ומורים לנשים להתלבש בהתאם לכללי לבוש מסוימים, וכן לא להימצא במקומות מסוימים. כללים אלה מקבלים גושפנקא כתובה מטעם אנשי המקום, מוסדות ובעלי תפקידים בעיר. מדובר בדרישה המופנית לנשים בלבד, ומתייחסת למראה החיצוני הנדרש מהן, או למקום בו אסור להן להתעכב. השלטים מציבים, כתנאי למעבר במקומות שבהם הם מוצבים, דרישה מפורשת, המטילה על נשים חובה להתלבש בהתאם לקוד לבוש מסוים, ולמעשה ניתן לומר שיש בהם משום הפקעת רשות הרבים מן המגזר הנשי והפיכתה לרשות הפרט, תוך הפעלת לחץ חברתי ופגיעה באוטונומיה ובביטחון של נשים. לפיכך, במקרים כאלה, מוטלת חובה על הרשות המקומית ליתן משקל לפגיעה האמורה, לפעול בנחישות להסרת השלטים ואף לפעול בהתאם לדין הקיים נגד מי שאחראים על הצבתם".

עיריית בית שמש נוקטת בצעדים שונים לצמצם את התופעה, נוקטת, אבל לא עושה מספיק. אסור ששלט כזה ייוותר על מקומו 24 שעות!!! האם היא מצליחה? לא ממש!!!. העירייה חויבה והתקינה מצלמות, לא בכל רחוב, וגם לא בכל שכונה, קירות התמך בקסבה של העיר החרדית אינם שונים מקירות העיר נצרת או אום אל פאחם המרוחים בדגלי פלשתין ובפרסום שמות השהידים שלהם, יש מצלמה מגבוה בה ניתן לעקוב אחר מקשטי הקירות. לא זכורים לי מקרי מעצר של קשקשנים כאלה. העירייה רכשה אמצעי מיוחד למחיקת הכתובות ובהזדמנויות, כן בהזדמנויות ולא באופן קבוע, יוצאים למבצע ניקיון. זה לא מה שנדרש מעירייה 'מתוקנת'. אני טועה?

מי שיסייר היום בשכונות החרדיות יזדעזע, ולא צריך לסייר, צריך לעבור במכונית, באוטובוס, ברגל סתם. כישורי הגרפיטי עוברים כל דמיון, כל גבול!!! אז היכן המרכז הרפורמי לדת ומדינה? השלטים היום פחות פוגעניים? היכן הן אותן נשים, ביניהם זו שתספק לכולנו שיעור בתרבות, שעתרו לבית המשפט וגרמו לבזבוז הון כספי (הפיצוי) מקופת משלם המיסים, חלקו כפיצוי להם אישית!!! חלקו כשכ"ט לעורכי הדין.

תחושותיו קשות של ראש העיר משה אבוטבול, שכל הווג'ע ראס הזה נגרם רק בשל העובדה שעמד בראש העיר חרדי. ויש לו על מה לסמוך. עוצמת המסרים בכתובות החריף, ההתבטאות חמורה לאין שיעור בהשוואה לימיו. פעם דיברו על צניעות, היום השואה והציונות נרדפים זה לזה. ואם אז נקט בית המשפט עמדה כזו שאיימה על חירותו של אדם, נזכיר אבוטבול אוים במאסר, ונדרש לשלם קנס כספי כבד, מדוע היום שקט? אמור מעתה: שלטי הצניעות הופכים אט אט לשלטי הצביעות!!!

השלטים שהיו אז לא ירדו, וגם לא יירדו בשנים הבאות לפחות. נגזר עלינו בגזירת מחדל אחר (הסכמה להכניס כקיצונים לעירנו) לחיות איתם? אם לא, אז יואילו כל אותם גורמים, הנשים והמרכז הרפורמי בסיוע בתי המשפט להילחם בתופעה. לפחות זה, אם לא לדבר על אכיפה חד משמעית, גיוס המשטרה וכל יחידותיה כולל השב"כ, כולל סיירות נשים ברחובות ללכוד את אותם עברייני לילה או חשיכה המקשטים קירות ערינו.

נושאים: בית שמש, שלטי הצניעות, בית המשפט העליון, משטרה, המרכז הרפורמי
אחת מהכתובות ה'עדינות'
אחת מהכתובות ה'עדינות'
אחת מהכתובות ה'עדינות'
אחת מהכתובות ה'עדינות'
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:51 תגובות
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג:
שלטי הצניעות הופכים אט אט לשלטי הצביעות!!!!!
אליהו ה.
(5 / 5)

נכתבה ביום שני, 04 באוקטובר 2021, 11:54

מעניין מה פתאום התחלת לאהוב ולדאוג למשה אבוטבול? פעם הייתם צ'ילבות, אני טועה?