איך להכין את הבית המשותף לחורף?

סערות וסופות פוקדות את המדינה בשנים האחרונות ולאגודה לתרבות הדיור מגיעות פניות רבות מוועדי בתים ודיירים על כיצד עליהם להתמודד עם הצפות, נזילות בדירות, גינה הרוסה ובעיות חשמל, כתוצאה ממזג אויר סוער.

שכונה בבית שמש
שכונה בבית שמש

חשבנו שאנחנו מכירים את החורף בארץ וזלזלנו בו בעבר, " אין חורף בישראל" ישראלים אוהבים לומר, אבל בשנים האחרונות אזרחים רבים נתפסים חסרי אונים מול הנזקים שנגרמו לרכושם כתוצאה ממזג אוויר סוער. מלבד עמודים ועצים שקורסים, גם מקום המפלט היחידי שלנו, הבניין, לא תמיד מהווה מקום בטוח בזמן סערה.

האזרח הקטן משלם בגדול ונאלץ להתמודד עם בעיות רטיבות, נזילות, סדקים, קצר חשמלי ונזקים בלובי ובגינה. האגודה לתרבות הדיור ממליצה לבעלי הדירות ולנציגי הבניין, להזמין בעלי מקצוע עוד בטרם מגיע החורף.

בנוסף ומעבר לכך האגודה לתרבות הדיור מציעה טיפים ופתרונות שיסייעו גם לוועדי הבתים בעצמם להכין את הבניין לסופה הקרובה.

הנזקים בבניין נגרמים במקומות שונים בבניין ולפעמים בלתי צפויים.

ישנם נזקי רטיבות שנגרמים לקומות העליונות של המבנה, אשר מקורם בהצטברות כמויות גדולות של מים בגג. המים עלולים להיאגר בעיקר עקב הזנחה וחוסר טיפול היוצרים הצטברות של לכלוך, עלים ופסולת בפתחי המרזבים ובתעלות או צינורות הניקוז. לכן יש להקפיד עוד בתקופת הקיץ על ניקוי יסודי של הגג ושל פתחי הניקוז ולדאוג לשחרור סתימות בעזרת צינור מים. כדי למנוע גלישת מים לחדר המדרגות, יש לבדוק את האיטום מתחת לדלתות היציאה לגג. במקרה של גג רעפים, יש לבדוק את הרעפים באופן שגרתי, ולהחליפם לפי הצורך. חשוב לשים לב לכך שאין צורך לאטום מחדש את כל הגג, אלא לאטום את הפרצה המקומית.

סדקים בקירות חיצוניים, שנגרמים לרוב כתוצאה מבלאי 90ו משינויים תרמיים, קיימים ברוב הבניינים הישנים, וניתן לאתר אותם מבעוד מועד. על מנת למנוע את חדירת המים דרכם, יש לתקן את הסדקים במעטפת החיצונית של הבניין ולא בתוך הדירה, זאת על ידי פתיחת הסדק והרחבתו, והחדרת חומר איטום (לרוב, חומר אקרילי גמיש). לגבי סדקים בסמוך לחלון, בהם ניתן לטפל באופן עצמאי על ידי איטום חיצוני בחומר איטום גמיש ושימוש בחומר סילקוני על בסיס בסיס טרפנטין שניתן להשיג בחנויות לחומרי בניין, החומרים הללו טובים לשנתיים, אולם מומלץ לקרוא את הוראות היצרן.

לפטרת ועובש, שאינה תוצאה של חדירת מים - אלא של התעבות אדי מים בתוך הדירה כתוצאה מהפרשי טמפרטורות בין חוץ הדירה לפנים הדירה, ישנם מספר פתרונות ודרכי מניעה. מומלץ לדאוג לחימום שווה של כל החדרים בכל דירה מהשעה 17:00 או 18:00 ולאוורר את החדרים על בסיס קבוע, בנוסף לכך קיימת אפשרות של צביעת הקירות הפנימיים בצבעים מיוחדים אנטי בקטריאליים היכולים לעזור.

בבניינים ישנים שבהם אין ממ"דים בדירות קיים מקלט בקומת הקרקע או בקומת המרתף, לפעמים גם המקלט הוא מועד לפורענות ידוע לפגעי החורף. הצפה במקלט היא בעיה חמורה שעלולה לפגוע ביסודות הבניין, ומצריכה טיפול מידי. למניעת הצפות אלו יש צורך לוודא כי לא תתאפשר חדירת מי גשמים דרך פתחי החרום או פתחי האוורור, כמו כן יש לוודא כי האיטום של המקלט תקין, בכל אופן מומלץ להצטייד במשאבת מים חשמלית בעלות של כ-1000 עד 1500 ₪ שתעזור במקרה של הצפה במקלט.

במקרים רבים הגינה החיצונית והלובי הם האזור היחיד בבניין שספג את הגשם, הברד, השלג והרוח. לפיכך, יש להכינם מראש על ידי בדיקה מקדימה של מצב הניקוזים של חצר הבניין ושטח הכניסה לבניין, יש לוודא כי פתחי הניקוז נקיים ממכשולים ולכלוך , בנוסף יש לוודא כי מצב השיפועים של הקרקע ושטחי הכניסה לבניין תק ינים ומאפשרים ניקוז תקין ומהיר של מים.

במקרים בהם ההצפה היא בלתי נמנעת כתוצאה מהפרשי גבהים ובעיות ניקוז של הבניין, אזי שימוש במשאבות למניעת הצפה בגינה ובכניסה לבניין היא הפתרון המתאים. דבר נוסף למניעת הצפה אך לא נפוץ בגלל בעיות בטיחות הוא פתיחת וניקוי בור ניקוז בחצר הבניין . הבור, שעלותו כ-5000 ₪ ומעלה, פותר את הבעיה המקומית של ההצפה אך יש לוודא כי הבור מגודר ובטיחותי. בנוסף, כדאי שהגינה תהיה רובה עשויה מאדמה ולא מריצוף, דבר שיאפשר ספיגה של מי הגשמים. כמובן שמומלץ גם להרחיק עציצים, פסלים, פחים, אופניים או ציוד מיותר, מהלובי, החנייה והגינה. לגבי בתים שכבר ניזוקו מומלץ להיעזר בייעוץ של מהנדס מקצועי בעל ידע במערכות ניקוז ואינסטלציית מים. ייעוץ הנדסי דרך האגודה לתרבות הדיור ניתן חינם, ייעוץ בשוק הפרטי יעלה לפחות 600 ₪.

מערכת החשמל, היא נושא רגיש בימי החורף. להקטנת הסיכוי לקצר חשמלי, יש לדאוג לתקינות מערכת חשמל ולוודא כי אין כבלי חשמל חשופים או מוקדי רטיבות שעלולים לחדור לגופי תאורה או ארונות חשמל בתוך הבניין.

צנרת החשמל בדר"כ עוברת בארונות החשמל של הבניין וחודרת גם לגג הבניין כשהחוטים מושחלים בצנרת פלסטיק חלולה, לכן יש לוודא כי מעברי צנרת החשמל בגג ובמקומות פתוחים וחשופים לגשמים אכן אטומים לחדירת מים, יש לציין כי אפילו לחות יכולה לגרום לקצר. בעיות אילו אינן פתאומיות, וכאמור יש להיערך בהתאם.

באדיבות אינג' תמיר לוי, מהנדס ראשי באגודה לתרבות הדיור

שירות האגודה לתרבות הדיור ניתן לרשותכם בשעות פעילות של המוקד 8484* (מכל טלפון)

נושאים: תרבות הדיור, חורף, ישי אוחנה, בית שמש
שכונה בבית שמש
שכונה בבית שמש
שכונה בבית שמש
שכונה בבית שמש
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: