הקמת אנדרטה לזכר בני העלייה מאתיופיה – רעיון מיותר

מה כבר יכולה בית שמש להוסיף על ההוד וההדר באתר הזיכרון בהר הרצל? אסון בני העלייה שנספו בדרך חייב שיישאר בידי המדינה להנצחתו ולפעילות סביב ציונו. אין עניין ציון העלייה מאתיופיה עניינה של רשות מקומית

אנדרטה לזכר השואה בעיר
אנדרטה לזכר השואה בעיר

הסערה הגדולה שהשתוללה בישיבת המליאה (חמישי שעבר) האחרונה העלימה לגמרי החלטה אחת, החלטה להקים אנדרטה, לזכר הנספים בדרך ב'עליית משה' היא עליית בני אתיופיה לארץ ישראל. כך ממש ביקש חבר מועצת העיר אסצ'לו מולה (ליכוד), להקציב רבע מיליון ש"ח לתכנון והקמת אנדרטה כזו. יש אנדרטה לזכר השואה, ויש אנדרטה לנרצחות נהריים, ויש אנדרטה להרוגי תאונות הדרכים אז למה שלא תוקם עוד אנדרטה לזכר עולי אתיופיה שנספו בדרך?

יש הבדל בין שתי האנדרטאות הראשונה לאחרות, האחרונות מדובר בבני העיר שנספו. הראשונה הן נושאים לאומיים. וטרנים אינו עניין פרטי לבני בית שמש, כך גם עליית משה אינה עניין פרטי של בית שמש. נכון בשני המקרים יש עולים מהארצות להם נוגעות האנדרטאות.

נשאלתי ואני משיב: מה שונה אז אנדרטה לציון זכר השואה לבין האנדרטה לזכר נספי העלייה מאתיופיה? בכל זאת יש הבדל קטן, האנדרטה ההיא מסמלת גם ניצחון על הנאצים ועוזריהם (בכל שנה מתקיים טכס עירוני במקום) שיבקשו למחוק את היהודים בעולם. עניין לאומי לגמרי.

האם הוקמה אנדרטה לזכר עולי איראן שנספו בדרך? האם הוקמה בבית שמש אנדרטה לזכר נספי העלייה בדרך ממרוקו? מתימן? מבריה"מ לשעבר? אפשר לנהל דיון שלם בנושא ולנסות להסביר וגם לשכנע.

כך עשינו פנינו ליוזם ההצעה, מעבר להיותו יוצא העדה, להסביר ולנמק מדוע צריך אנדרטה? ממש כפי שפניתי לחברי מועצת העיר להסביר.

מה אתם חושבים? ענו לי?

הנה תשובה שנתן לי חבר מועצה ויו"ר סיעה דגל התורה. ,אתה מוזמן להגיע מחר לדיון במליאה לשמוע את הסיבות ואת הדיון שיתקיים". הוגן לגמרי. מה היה בדיון?

ישיבת המליאה נקבעה אחרי דיון ישיבת ועדת בניין ערים, הישיבה הזו נמשכה ונמרחה עד אחרי השעה 8 בערב, אז התחילה הסערה שנמשכה עד אחר חצות. לא, ממש לא התחשק להיות במליאה שלא באה לפתור בעיות אלא להציף סכסוך מר בין נבחרי מועצה.

אז הקדמתי והצגתי שאלה לכלל חברי מועצה. יש שהשיבו ויש כאלה שהתחמקו, לא מעניין אותם להסביר לציבור למה הצביעו כך או כך. ניתנה להם ההזדמנות שבעדינות אדווח לכם שהיא לא נוצלה.

בהיוודע ההחלטה, ביקשתי לדעת מה הסביר אותו חבר מועצה מהליכוד מולה: תשובת אחד מחברי המועצה : "בלה, בלה בלה". כלומר הרבה מילים בלי ממש... אם היה לו משהו להסביר היה מסביר גם לי, ככותב ואולי כמשפיע דעת קהל.

וחזרה לאותו ראש סיעה מכובד: "פתאום מעניין אותך כספי ציבור... והמשיך לבלבל במוח על כספי ציבור שראש העיר מוציאה בנושאים אחרים. יכולתי הרי להמשיך להתפלמס איתו ולשאול על מה בדיוק הוציאה ראש העיר והיכן קבל על כך, ומה בדיוק עשה לפני פרוץ המשבר. לא רציני. לא עימות מול אותו האיש אני ביקשתי לפתח, אלא ללמוד מה ההנמקות שלו להקמת עוד אנדרטה בבית שמש.

ואדגיש, אני בכלל לא נגעתי לעניין הכסף, שאלתי בתום למה צריך עוד אנדרטה בעיר?

נסביר דברים: קיימת אנדרטה לזכר הנספים בדרך בהר הרצל בירושלים, אליה יכולים לעלות בני העלייה ולהתייחד ביום שנקבע בחוק. אני טוען מדינת ישראל שעברה ועוברת טראומות כמעט בכל שנה ושנה אינה יכולה להפוך לאתר אנדרטאות אין סופי. אם בכל זאת מתעקש האדון מולה יפנה לקק"ל ויקים אנדרטה כזו באחד מיערות קק"ל, בקק"ל אפילו ישמחו לראות נהירה ביום אחד לאחד מיערותיהם הפרושים ברחבי הארץ. בבית שמש זה מיותר!!!

וחלילה שלא יתפרש שאין לי כבוד והערכה לבני העלייה, נהפוך הוא, אסון כזה חייב שיישאר בידי המדינה להנצחתו ולפעילות סביב ציונו, אם מבקשים לעשות זאת איכותי וטוב. אין עניין ציון העלייה מאתיופיה עניינה של רשות מקומית, כל רשות מקומית.

ושאלה נוספת, מה כבר יכולה בית שמש להוסיף על ההוד וההדר באתר הזיכרון בהר הרצל? יש שם בהר, יד זיכרון, בנוי לתפארת מעוצב בידי אמן תוך מחשבה על כל פרט ופרט נדרש. הצורה, המרחב, אופן הצגת השמות ועוד. מה יעשו בבית שמש? יבנו עוד איזה 'עגל' שיכול להיות לו קשר ויכול שלא... ברצינות, האם יכולה בית שמש להתחרות באיכות התחזוקה של הר הרצל? האם בית שמש יכולה לפתח אתר ברמה הגבוהה של אתר הזיכרון בהר הרצל? צאו וראו, סעו לשם ושובו עם דעה מושכלת.

אגב אחד מחברי מועצת מזכיר לי שבעיר רמלה קיימת אנדרטה. סו ואט, אם ברמלה לא צבועים מעברי חציה בלבן גם בית שמש תלך אחריה? ברצינות. מבלי לזלזל בכבודה של העיר רמלה או של כל רשות שתבחר, בית שמש כעיר חייבת לעצמה דין וחשבון בקבלת החלטה כזו.

וכאשר ההחלטה מתקבלת ללא נימוקים משכנעים, שאפילו לא עברו בוועדה ציבורית כלשהי, בה ישטחו התומכים והמתנגדים את דעתם, אין מקום לאשר הקמת האנדרטה.

ובכל זאת מה הניע את חברי מועצת העיר לקבל החלטה בשיא משבר פוליטי? האם אין חשש כאן לזילות האסון, גם אחרי שאני יודע שההחלטה התומכת נתקבלה בהסכמה. יעשה טוב מר מולה היקר, אם יחזיר את ההחלטה לידי הציבור, להקים ועדה ציבורית נטולת התחיבות פוליטיות, לשמוע דעות ואז להכריע.

ואני שב לאותו חבר מועצה, בכלל לא הכסף הוא הנושא !!! לתשומת ליבך, יותר מיליונים מוצאים על רכישת מנדים מיותרים בעיר, בהם אני רואה בזבוז מאשר הסכום הפעוט, רבע מיליון שח שהוקצה להקמת האנדרטה.

סיכום: אני רואה ברעיון הקמת האנדרטה כוונה פוליטית לרצות עדה וקהילה. יש בעיר מועדון לבני הקהילה יואילו להקצות קיר שלם לזיכרון במועדון, יעלו אליו בכל יום ובכל שעה שירצו.

תקנו אותי אם אני טועה.

נושאים: אנדרטה, מבצע משה, בית שמש, הר הרצל
אנדרטה לזכר השואה בעיר
אנדרטה לזכר השואה בעיר
אנדרטה לזכר השואה בעיר
אנדרטה לזכר השואה בעיר
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: