המחנה הציוני- כבר לא מלוכד. על מי תיפול האחריות לתוצאות?

אמנת נחם שעוצבה בדמות העיר בית שמש עם 40% ציוניים, כבר אינה אקטואלית, האם בית שמש יכולה לחקות את מודל ירושלים, רוב חרדי ראש עיר ציוני. כבר הוכח שזה פטנט לא רשום אבל גם פטנט לא רע בעיקר בשביל התדמית...

ימים יפים
ימים יפים

הסקירה הבאה דנה בכוח הציוני בעיר, מה ואיך יצביעו מצביעי המחנה הציוני בעיר? המחנה הציוני שהופיע בבחירות המקומיות האחרונות (2018) מלוכד, מאוחד תחת הנהגה אחת, מתלבט עתה עם עצמו. בראש המחנה עומדת עליזה בלוך, המבקשת את אמון הציבור בשנית. אם בבחירות הראשונות היא הגיעה כ'קארט בלאנש'- כרטיס לבן, עצם בלתי מזוהה הרי שהפעם לגמרי לגמרי יודעים מה כוונותיה ולאן לוקח אותה הוויז. זיהוי שלא מנסה להסתיר, בא לביטוי בטור שפרסמה השבוע בעיתון 'הארץ'. יכולה להסביר שכוונתה היא כללית, בכלל, היחס לציבור החרדי, והתמים כמוני יכול להבין אחרת לגמרי, שכוונותיה אכן מכוונות הכוון לקבל את הקול החרדי בעיר בו היא תלויה כדי להגשים עצמה. זה אולי נכון מבחינתה, אך מה עם הקול הציוני?

מולה או לידה, כל עוד אין הצהרה חד משמעית ניצבים ראשי תנועת הליכוד. שוב, אין הכרזה מי מתמודד, אדרי או שיטרית, במקרה של התמודדות, שני אלה מובילים קו נגד בלוך, איתה הם לא רוצים להיות. בלעדיה ילכו לקראת השמטת הכתר מידי ראש עיר ציוני אלא אם יחליטו בסופו של יום להתמודד על הראשות.

הברור חסר, הלא ברור מעומעם. אז ננתח את העובדות לפי הסקר הנכון והמדויק ביותר שהיה עד כה בבית שמש- בחירות לכנסת ה-25. נזכיר כי אמנת נחם שפעלה למען האיחוד במחנה הציוני כבר אינה אקטואלית. בגלל טעויות נובעות מאגו, בגלל חוסר יכולת לכבד שותפים. לא בגלל עשייה או חוסר עשייה, איש לא יוכל לומר למשל שבתקופת בלוך תדמית העיר לא השתפרה. ויש עוד עשייה חשובה שהייתה כאן למען כלל התושבים.

אופן ההצבעה הפעם קריטי יותר מבכל תקופה אחת. אחרי משבר עמוק שנמשך עשור ודרדר את בית שמש לעומק האשכול החברתי, משבר שנוצר גם בשל תמיכה מהליכוד, ניתנה ההזדמנות לשקם ולהתחיל בנייה מחדש תרתי משמע. אלא שהנפילה לתוך בור עמוק אפילו כוחות ההצלה הכי מנוסים כנראה לא יכולים היו להוציא חיים מן הבאר. זה גם לפי האג'נדה הבלתי קיימת של עיר לכולם!!!

הנה עוד הזדמנות, אם עיר לכולם, נחקה את מודל ירושלים, ראש עיר ציוני לעיר עם רוב ערבי וחרדי. מה שבירושלים עובד, כי זו עיר הבירה, ועיני העולם נשואות אליה, אפשר לחקות בעיר קטנה כמו בית שמש.

אז מי הציוני שיכול לעשות זאת? נכון לעכשיו זו עליזה בלוך, בהיעדר הצהרה מפורשת מטעם הליכוד. נותרת הבחינה שלנו עם בלוך בלבד. הנה ההערכה הכתובה שלנו על בסיס בחירות לכנסת ה-25.

מפת החלוקה הכי נכונה ועדכנית, כמובן מבלי לכלול את בני 17 הנכללים בספר הבוחרים, אומרת שיש בעיר כ-20000 מצביעים דתיים לאומיים וחילוניים. מצביעים שהתחלקו ל-9-10 רשימות ציוניות. הליכוד הנה המפלגה הגדולה בעיר- 7969 קול קיבלה הליכוד בבחירות לכנסת ה-25. מספר דומה לבחירות בכנסת ה-24 והרבה פחות מאשר קיבל בבחירות לכנסת ה-23 11349 קול. רוצה לומר, הליכוד יכול לזכות בכל החלטה במספר דומה. לא יותר. כי מחנה השמאל לא יתמוך בו גם בשל הרפורמה, ומי שלא בחר בו בפעמים קודמות לא יבחר בו גם היום. אגב בבחירות 2018 קיבל הליכוד בבית שמש 7222 קול.

המפלגה השניה בגודלה בבחירות לכנסת ה-25 הייתה הציונות הדתית אשר רצה במחובר עם עצמה יהודית. 7538 מצביעים תמכו. שיא!!! מעולם המחנה הציוני הדתי לא הגיע למספר כזה בבית שמש. אם תוסיפו לו את מצביעי איילת שקד, (784) הבית היהודי הרי שהוא עובר גם הליכוד!!! האם נכון לומר שהציבור הדתי לאומי גדול מציבור מצביע מסורתי לליכוד? כן או לא, העובדות הם כאלה.

מה אלה יעשו במערכת הבחירות הקרובה. נכון לעכשיו הציונות הדתית התפצלה מעוצמה יהודית, יש שני מחנות, מחנה הציונות הדתית (סמוטריץ') שהתאחד עם הבית היהודי, ועוצמה יהודית שחברה אליו מנהיגת הבית היהודי. האם מנהיגת הבית לוקחת איתה את כל חברי סניף הבית היהודי, כולל את כל מצביעיה הנאמנים של איילת שקד (ימינה)? קשה להאמין, שאנשים ימהרו לחבור לסיפור הפוליטי הכי אידיאולוגי- המוגדר כימין קיצוני, רק כדי לתמוך במועמדת חברתם?

וואו. לא פשוט. שאלה קשה לפיצוח, עצמה יהודית מתכוונת להתמודד בבית שמש, זו קביעה שהוכרז עליה בחוברת סיכום כינוס החורף של הכנסת. נכון לעכשיו רינה הולנדר מצטלמת עם וסרהולף וגם עם סילמן. האם זה רומז על התלבטות? יכול להיות. צירופה האפשרי של רינה הולנדר לליכוד, הוזכר בעבר גם כרעיון לפתור בעיה, מחסור אשה בהנהגת הליכוד. שיבוצה יהיה בצמרת הרשימה.

ליד כל אלה יש מצביעי בני גנץ- המחנה הממלכתי, יש עתיד, ליברמן, העבודה ומרצ. בערך כ-4000 קול!!! אם תרצו, 4000 קול חופשיים להצביע ע"פ מצפונם, הבנתם או מחשבתם. קשה להאמין שמאן דהוא מאלה, אולי מקרים בודדים, ילכו לתמוך במועמד חרדי.

כאן באה רשימתה של עליזה בלוך, עיר מאוחדת או כל רשימה אחרת מטעמה, יכולה לקטוף את כל חסרי החוליה האידיאולוגית, ומעדיפים להצביע בעיר ע"פ מפתח אישי מי ינהיג אותם. נדמה כי מספרם של אלה יגדל בעת שיקבע מי מתמודד לראשות העיר. אם ראשי הליכוד ימליצו להצביע עבור מועמד חרדי, וזה לא משנה גולדברג, גרינברג, או כל מועמד אחר, נדמה שחסרי החוליה האידיאולוגית יגדל עד למכסימום, ואז המרוויחה הגדולה תהיה בלוך. כך גם מנבאים גם סקרים שעושים בסביבת בלוך.

קבוצת תומכים לא קטנה, קבוצה גדולה מהחסידויות, מהמחנה התורני של מצביעי העיר, שלא אוהבים התנהלות המפלגות החרדיות, מתגבשת לתמוך בעליזה בלוך. לקבוצה הזו מכונת בלוך בטורה בעיתון הארץ. הקבוצה הזה מונה אלפים מעטים או כמה מאות הכי פחות. נזכור שבבחירות הקודמות בלוך ניצחה בהפרש של כ-500 קול.

מסקנות: בלוך כמועמדת, זקוקה לרוב קולות המחנה הציוני. 15-16 אלף קול, בתוספת ש"ס, לפי הפרסומים קרובה מאוד לעשות זאת, מגיעה למספר של 26-27 אלף קול. לפי זה היא מנצחת בהפרש קטן, אבל מנצחת כל מועמד חרדי. למה הפרש קטן? נניח שכל החרדים יתמכו בגרינברג, בתוספת חלק מזערי מהבית היהודי וחלק מנאמני אדרי ושיטרית בליכוד, 30-40% המועמד החרדי לא עובר את בלוך.

המחנה החרדי מנגד, בשיאו יגיע לכדי 20,000 בערך, בהנחה שכל יהדות התורה תצביע למועמד החרדי, סברה שמומחים ומביני עניין מבטלים, כי לדעתם אין המחנה החרדי מאוחד תחת אותו מועמד. כמה מצביעים מהמחנה הציוני נרתעים מבלוך לאחר כל מה שעברו בחמש השנים האחרונות? יש!! מאות ואולי אלפים, אבל אינם הרבה יותר מאשר חרדים מאוכזבים מהתנהלות מנהיגיהם במפלגות החרדיות. קיזוז צפוי של עוברי מחנות צפוי במערכת הבחירות הקרובה.

המצב המעניין הזה יביא אולי להתחלתה של מסורת דמוקרטית אמיתית, כבר לא המפלגות האידיאולוגיות הן שיכריעו את זהות ראש העיר, אלא המועמד והרקורד שהוא מביא איתו. אז מי אמר שבית שמש כבר אינה פיכחה להחליט על עצמה למען עתידה?

נושאים: הליכוד, עליזה בלוך, רינה הולנדר, אמנת נחם, בחירות לכנסת ה-25, בחירות 2023
ימים יפים
ימים יפים
ימים יפים
ימים יפים
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: