תחזית גידול אוכלוסייה: בשנת 2030 צפויה לגדול בכמעט 63% לעומת שנת 2020

למ"ס: בית שמש מהווה יעד הגירה מרכזי, כאשר 10% מכלל התושבים שיצאו בחמש השנים שבין 2016 ל-2020 מירושלים, בני ברק, ביתר עילית ומודיעין עילית, עזבו לבית שמש.

ראש העיר הציונית האחרונה
ראש העיר הציונית האחרונה

יש מי שמתרשם מהחלטת ממשלה בראשות נפתלי בנט האומרת כי הממשלה תעביר כחצי מיליארד שח לעיבוי ותמיכה בצרכים של העיר בית שמש. בנט איש עסקים ממולח, עשה כמה אקזטים טובים, הפעם הוא פתר את הבעיה ליום אחד ולא יותר. יש לו עכשיו הצהרה ציונית טובה, נתתי גם לבית שמש, נתתי גם לחרדים, ולא רק לבדואים. ולא רק לרע"מ. הנה אני ראש ממשלה שדואג לכולם.

בהצעת ההחלטה הובאו נימוקים משכנעים למי שנסה לערער על כוונתו של בנט להיטיב עם בית שמש. אחד מאותם נימוקים, הוא הנתון הדמוגרפי. אנשי לשכת בנט הסתמכו על נתוני הלמ"ס. הנה מה שנכתב שם תחת הכותרת תחזית גידול אוכלוסייה עתידי.

" בהתאם למספר התחלות הבניה ושיווקי הקרקע שאירעו בין השנים 2021-2019, מבין כלל הערים, שיעור הגידול העתידי בעיר בית שמש, בשלוש השנים הקרובות, מוערך ב-21.7%, שני בלבד לקריית גת ובפער מזערי של 0.1%. יצוין כי הגידול הצפוי במודיעין עילית מוערך ב-13.3%, בביתר עילית ב-12.7% ובראש העין ב-8.8% בלבד. יתרה מכך, הערים מודיעין עילית וביתר עילית, בניגוד לעיר בית שמש, אינן חתומות על הסכם גג, ומשום כך לא צפויות לגדול באותו האופן שבו בית שמש גדלה ולא מוטל עליהן הנטל התקציבי והתשתיתי שמתלווה באופן טבעי להרחבה משמעותית כל כך של העיר. כמו כן, על בסיס חישוב צופה פני עתיד, עולה כי בשנת 2030 צפויה העיר לגדול בכמעט 63% לעומת שנת 2020. זהו השיעור הגבוה ביותר מבין כל הערים בישראל.".

בהחלט הממשלה בחנו גם מאזן ההגירה. " הבנייה המואצת בעיר בית שמש מהווה כר פורה להגירה חיובית אל העיר. במהלך חמש השנים שבין 2016 ל-2020, שיעור מאזן ההגירה הפנימית (נכנסים אל העיר בניכוי יוצאים, ביחס לגודל האוכלוסייה בשנת 2015) עמד על 6.7%. מדובר בשיעור הגבוה ביותר מבין הערים הגדולות ובפער משמעותי, כאשר רמת גן מדורגת שניה עם שיעור מאזן הגירה של 3.7% בלבד. גם בהשוואה לערים עם מאפייני אוכלוסייה דומים לבית שמש, כלומר ערים עם ריכוז גבוה של אוכלוסייה חרדית, מדובר במאזן הגירה חריג במיוחד, כאשר בביתר עילית עומד הנתון על 1.3% בלבד, בירושלים מאזן הגירה שלילי בשיעור של 4.2%, במודיעין עילית מאזן הגירה שלילי בשיעור 1.6%ובבני ברק מאזן הגירה שלילי של 6.7%."

ברמת גן כאשר ישנה הגירה, עוזבים חילוניים מבוססים, ובאים אחרים עוד יותר מבוססים. בבית שמש מי עוזב? נתוני האוכלוסים מראים כ מהשכונות הותיקות בבית שמש עזבו בשנה האחרונה 1863 נפש. מהשכונות החרדיות עוד כ-600 נפש. עוזבים חילוניים, מגיעים חרדים. עוזבים מבוססים, היותר מסוגלים להתקדם ולהתפתח בערים אחרות, ומי בא? עוזבי בית"ר וירושלים החרדית. ההשוואה אינה במקום בין רמת גן לבין בית שמש.

"יתרה מכך, עבור תושבים שיוצאים מערים עם ריכוז גבוה של אוכלוסייה חרדית, בית שמש מהווה יעד הגירה מרכזי, כאשר 10% מכלל התושבים שיצאו בחמש השנים שבין 2016 ל-2020 מירושלים, בני ברק, ביתר עילית ומודיעין עילית, עזבו לבית שמש. בתוך כך, בשלוש מתוך חמש השנים שבין 2016 ל-2020 הייתה בית שמש היעד אליו היגרו הכי הרבה תושבים מירושלים, כאשר בשנתיים הנותרות היא היתה היעד השני. עבור התושבים העוזבים את ביתר עילית, במהלך כל החמש השנים האחרונות הייתה בית שמש יעד ההגירה השני, ועבור תושבי מודיעין עילית היא הייתה יעד ההגירה השלישי." בית שמש מהווה יעד הגירה, זה המדאיג לגבי העתיד, ואת זה לא פותרת החלטת הממשלה.

אם אלה לא נתונים מדאיגים, הם לפחות פוקחי עיניים.

אין בהחלטת הממשלה הזו גורם מושך לאוכלוסייה ציונית לעיר, ניתוחים למציאות עגומה מצטברת בשנים האחרונות, והכספים שמועברים, לא יועילו אפילו לקנות אקמול שלא לדבר על מנות תרופות יותר יקרות.

מה צריכה בית שמש? הרבה יותר מחצי מיליארד שח, הרבה יותר, ויותר מהרבה כסף, צריך לעצור את הבניה,

נושאים: בית שמש, אוכלוסיה, עיר חרדית
ראש העיר הציונית האחרונה
ראש העיר הציונית האחרונה
ראש העיר הציונית האחרונה
ראש העיר הציונית האחרונה
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: