שנה להקמת צוות הזירה- פרוייקט שנועד לקדם ולהטמיע תהליכי חדשנות ברשות

הצוות שנבחר מתוך המחלקות הפנימיות, התמודד עם משימה, ליקט וערך דוח מסכם . בשלושת החודשים האחרונים יצא לערוך מחקר בקרב צעירים. המסקנות בקרוב.

משנים מציאות בשטח מרכז פרס לשלום
משנים מציאות בשטח מרכז פרס לשלום
פרויקט "הזירה" הינו שיתוף פעולה של מרכז פרס לשלום ולחדשנות, קרן בלומברג ומשרד הפנים במטרה לקדם ולהטמיע תהליכי חדשנות ברשויות מקומיות בישראל. הפרויקט יפעל ב-12 רשויות מקומיות במהלך חמש שנים של הפרויקט.
במחזור השני שנקבע לפני שנה נועד לשלב חדשנות גם במסגרת ההתמודדות עם אתגרי הקורונה, שבינתיים מצויה בתהליך דעיכה. בעידן הנוכחי בו בולט המשקל הגדול והמשמעותי של הרשויות המקומיות והשפעתן על חיי התושבים, תהליכי חדשנות הם הכרחיים בכל הערים בישראל.
הרשויות עברו תהליך מיון קפדני שבסיומו נבחרו 4 ערים, שיצאו לתהליך עומק והטמעת הכלים הנדרשים להתמודדות עם האתגרים הקשים והמורכבים ביותר בעירם, ובכך לשפר את איכות חייהם של מאות אלפי תושבים. כל אחת מהערים תתוקצב ע"י משרד הפנים במיליון ש"ח למשך שנתיים. 4 הערים שנבחרו לפרוייקט הן אילת, בית שמש, נתניה וסח'נין.

כל אחת מהרשויות המקומיות שנבחרו תתמודד עם אתגר מורכב ותתחיל בתהליך חדשנות מעמיק של שנתיים. החל בגיוס צוותים מקומיים מתוך המחלקות השונות בעירייה. הצוותים יקבלו הכשרה מצוות "הזירה" - צוות רב-תחומי בעל ניסיון אשר הוכשר והתנסה בעבודה בפועל על פי המתודולוגיות הייחודיות שפותחו על ידי קרן בלומברג העולמית, ושמטרתן לסייע לערים ברחבי העולם להתמודד באופן בר קיימא וחדשני עם האתגרים הניצבים בפניהן, ולקדם בהצלחה פתרונות לעתיד לבוא.

היזמים כבר התנסו בארבע רשויות למשך שנה, עכו, אשדוד, אשכול נגב ובת ים, כך שהיה כבר ממי ללמוד ולחוות.

מה עשו בבית שמש?

ביוני 2021 החל הצוות, ששה עובדי עירייה מאגפים שונים ומגזרים שונים להיפגש אחת לשבוע על מנת להעמיק בעולמות התוכן הקשורים לאתגר שקיבלו מראש העיר. מבלי לעורר ציפיות גבוהות, הצוות הוא כלי להתמודדות ובעיקר כדי לחקור ולהבין את הבעיה באמצעות שימוש בנתונים, במחקר שטח, וכלים נוספים, כדי לעצב את הפתרון המיטבי לאתגר וליישמו בשטח. בסיום התהליך הצוות אמור לקדם פיתוח יוזמות ורעיונות על מנת לסייע בפתרון האתגר וילווה הטמעתו ברשות.

דו"ח מסכם הופק בנובמבר 2021, לפני כ-3 חודשים, הצוות הגיע למסקנות. תחילה התלבטו בשאלה האם להתרכז בדיונים בפתרון הגירה שלילית או לדבר על הגירה חיובית. מונחים שבסכומם השפעה טוטלית על התפתחות העיר. "עיריית בית שמש שואפת ליצור איזון דמוגרפי באמצעות באמצעות אוכלוסיה צעירה נכון שתתמקד ביצירת אטרקטיביות". הצוות העלה בחכתו את המענים המרכזיים שמעסיקים את אוכלוסיית הצעירים כמו קהילתיות ותחושת שייכות, תרבות ופנאי, חינוך תעסוקה ודיור. "שיפור המציאות בתחומים אלו בפועל ויצירת תכניות להגברת מעורבות התושבים בהם ונטילת אחריות על מרחב המחיה הם שיהפכו את בית שמש לעיר אטרקטיבית עבור האוכלוסיה הצעירה".

ואם זו המסקנה איך הופכים באמת את המילים האלה למציאות, לעובדה, שהבאים לעיר יתרשמו ולא יישארו המילים בחלל תלוי. נעשה אפילו גיוס כספים (משרד השיכון העמיד 2 מיליון ₪ לישוב נווה שמיר), יש רצון אז היכן הביצוע?

אז היכן הביצוע? גם לאחר שיש קצה אור, הפעלת היכל התרבות המוגבלת (רק בשעות הלילה ורק בלילות מסויימים) היא חלק מהאור הזה, עדיין רחוקים הרבה מאוד מהיכולת הנדרשת לשכנע אוכלוסיה צעירה להגיע לכאן.

צוות הזירה המקומי גם לא המציא את גלגלי ההצלה. למה? כדי להגיע למסקנות צריך מעוף, יוזמה, חקירה. האם הצוות הוא המיומן ביותר שהרשות יכולה להעמיד או שאולי הכר נרחבת והשדה ענק בשל גודש הצרכים, קרי אתגר ענק שאין ביכולת מקומית לגבור עליו.

החודש מסתיימים החודשים בהם נטל על עצמו צוות הזירה לצאת לשטח, לפגוש תושבים. מחקר השטח, כך הם מקווים יכלול היבטים שיספקו תמונה רחבה על תפיסת הצעירים והסטטוס לשינוי הדמוגרפי אותו מבקשים להוריש.

את התכנית מלווה משרד הפנים ומרכז פרס לשלום ולחדשנות.

לסיכום: 8 חודשים נפגש הצוות וחקר, עכשיו מצפים למסקנות הסופיות שיובאו לפני ראש העיר. מה היא תעשה עם זה? נחכה ונראה….

נושאים: מרכז פרס לשלום, משרד הפנים, בלומברג, פילנטרופים, בית שמש
משנים מציאות בשטח מרכז פרס לשלום
משנים מציאות בשטח מרכז פרס לשלום
משנים מציאות בשטח מרכז פרס לשלום
משנים מציאות בשטח מרכז פרס לשלום
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: