תקציב 2021- קיצוצים או הגדלת גירעון

נגיף הקורונה איתנו כאן, ויש אומרים שימשיך גם לתוך 2021. כיצד ישפיע על הכלכלה הלאומית? כיצד ישפיע על הכלכלה המקומית, הנה נתונים פתיחה של שנת 2020 ומהם ייגזר המצב לעתיד.

אריה ברדוגו
אריה ברדוגו

בית שמש כמו כל רשות מקומית צריכה להתחיל להיערך לימי 2021. ימי 2021 ברור שלא יהיו כתמול שלשום, הממשלה בגירעון תקציבי של 180 מיליארד שקל, מניין תגייס אותו, איך תסתום את הבור הזה. כל מי שניהל מכולת בחייו יודע שזה יבוא על חשבון יוזמות, פרויקטים, תמלוגים, בקיצור השומן הרווי או הבשר הטרי שצריך לממן.

לכן כל מי שבונה על מימון מהממשלה לפרויקטים נועזים בבית שמש מוטב שיחלום. אין סיכוי ואין מצב כזה שהממשלה אכן תיתן לבית שמש מה שלא תיתן בערים אחרות.

גם חלומם הרטוב של עליזה בלוך ואריה ברדוגו לקבל החלטת ממשלה למימון החוסרים בתקציבים לעיר הולך ומתרחק.

בינתיים יש לנו להביט רק לעבר מה שאנחנו נצטרך לממן או להוציא על תפעול העירייה השוטף, עדיין לא כולל הוצאות שוטפות בנושאים שונים כמו תחזוקת כלי רכב, כמו מימון מלגות ולימודים, מימון הטבות וכד'. ואולי שם, צריך להתחיל מה אפשר לצמצם או לקצץ.

הנה נתונים שמעולם לא רוכזו עבורך הקורא העוקב אחר תפעול עיריית בית שמש.

בעירית בית שמש יש 117 גמלאים, מימון עלותם הכוללת על פי תקציב 2020 מגיעה לכדי 18 מיליון שח. מדובר בסכום שלא ניתן לפגוע בו או לקצץ מתוכו.

המספר הכולל של עובדי העירייה מעל ל-1170 עובדים, כולל סייעות גננות, ועובדי חינוך ורווחה, אנשי מינהל, פיקוח ושירותים עירוני מגיעה לסך כולל של 192.5 מיליון שח. הסכום הרבה מעבר לכך, שכן במהלך שנת העבודה 2020 נוספו עוד משרות, שלא היו במקור בתקציב 2020.

הנה חלוקה לפי פרקים בתקציב. פרק ראשון- הנהלה וכלליות. על 68.39 משרות מוציאה העירייה 18.630 מיליון שח. מי כלול במשרות האלה? ארבעה נבחרים, מינהל כספי כ-21 משרות. מינהל כללי, מנכ"ל ולשכת ראש העיר, סמנכ"ל, משאבי אנוש וכד עוד 44 משרות. ביחד מהווה הנתח הזה 68 משרות מקבלות השכר הגבוה ביותר בעירייה. שורה תחתונה- 68 משרות ב-עלות של 18.6 מיליון שח.

הנתח הבא הוא פרק המוגדר תחת הכותרת שירותים מקומיים. מדובר ב-181 משרות בעלות כוללת של 38.5 מיליון ₪.

הפרק הבא בהוצאות לשכר הוא הפרק המוגדר שירותים ממלכתיים, חינוך, תרבות, בריאות דת רווחה ועוד. כאן יש 803 משרות, בעלות כוללת של 115 מיליון שח. האם צריך ואפשר לקצץ? נדמה שסנו התחום בו לא תוכל עיריית בית שמש לקצץ או להשפיע על גודלו. למה? האוכלוסייה דלה, הצורך עולה. צריך סייעות, צריך יותר גננות, צריך יותר עבטור חינוך. ממש כמו בתיק הרווחה.

הפרק הרביעי הוא המוגדר תחת כותרת מפעלים ואין בו הרבה משרות. יש בסה"כ 6 משרות וכולל את הגמלאים בעירייה. בסה, כ יש 123 עליהם משלמת העירייה 17.5 מיליון ₪.

אגב, לבד תעשו חשבון ותגלו ממוצע שכר של כל פרק. הפרק המנהלי מקבל את השכר הגבוה, אלו שחונים בצל מזגן והרחק מהשמש הבוערת מקבלים את השכר הגבוה ביותר.

אז היכן העירייה תצטרך לצמצם כוח אדם, ובמקביל הוצאות מיימון, רק במנהלי. בפרק הראשון הוצאות הנהלה וכלליות.

נחכה ונראה כאשר יתחילו פעמי ההיערכות להכנת התקציב האם העירייה תשכיל לצמצם הוצאות אלו או שאולי תגדיל גירעונה. נימוק טוב כבר יש לה- ימי הקורונה פוגעים ביכולת של כל המדינה להתקדם ולצמוח וכך גם בית שמש. בכל מקרה, נדמה כי זו השנה הראשונה הקשה ביותר שצפויה לגזבר העירייה אריה ברדוגו, שיצטרך לעמוד בפרץ ולהכריז הרבה יותר פעמים, אין לי. האם זה מה שיעשה שאולי יקדים את המהלך וילך הוא בעצמו.

נושאים: קורונה, תקציב הרשויות, בית שמש, קיצוצים
אריה ברדוגו
אריה ברדוגו
אריה ברדוגו
אריה ברדוגו
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג:
תקציב 2021- קיצוצים או הגדלת גירעון
תושב ותיקנכתבה ביום שני, 20 ביולי 2020, 02:42

אריה ברדוגו מזמן היה צריך להיות מפוטר..צריך לבדוק את תפקודו לאורך השנים אזי מגיעים למסקנה המתבקשת.