'סוד המדינה' של בית שמש נחשף לעיני הציבור

כאילו שמדובר בסוד מדינה, למרות שהחוק מחייב פרסום ושקיפות העירייה נמנעה עד כה במשך שנים מלפרסם בקרב הציבור את הפרוטוקולים להקצאות למאות בקשות. עכשיו נפתח עולם מלא לביקורת ציבורית.

מיקי ואיתמר, ראשי הוועדה
מיקי ואיתמר, ראשי הוועדה

פרוטוקולי ישיבות וועדת ההקצאות העירונית יוצאים לעין הציבורית ומהם ניתן ללמוד הרבה. על כוונות, על הבטחות, על רצונות, על שאיפות לגופים שונים.

אומרים, העיר בה מתקיימות הכי הרבה ישיבות וועדת הקצאות היא בית שמש. לא פחות מ-18 בקשות נדונו בישיבת ההקצאות האחרונה, זו שהפרוטוקול שלה עלה לאוויר, מפברואר 2014 ועד היום התקיימו 66 ישיבות. הרבה? בממוצע כ-10 ישיבות לשנה. בממוצע 150 בקשות לשנה, תכפילו בשבע שנים, מעל לאלף בקשות. בדרך כלל רובן מתקבלות, רובן זוכות למענה חיובי, בתנאים אלה ואחרים. מהם הקצאות ל- 25 שנים. כלומר קיבוע מציאות.

בכל ישיבה של הועדה עלו בקשות להקצאות, חלקם מעניינות, חלקן תמוהות, חלקן סבירות לגמרי. למשל הקצאת בי"ס פנוי (אשכול לשעבר) לטובת עמותה כמו ברנקו וייס. מה שברור הוא, ככל שירבה הציבור להיכנס לפרוטוקולים ויעיין בהם כך יזדקקו המאשרים להרבה יותר העמקה בבחינת הזכויות והזכאויות.

חברי וועדת ההקצאות, הם אנשי מקצוע, יושבים שם מנכ"ל העירייה, היועץ המשפטי של העירייה, אדריכלית העיר (מהנדסת) מנהל מח' נכסים, (איך יש לו זמן גם לוועדה וגם לניהול ומעקב אחרי הנכסים, וגם לשמש כרכז ישיבות מועצת העיר?) עם האנשים המקצועיים האלה יושבים עוד שני 'פקידים' עוזרתו האישית של המנכ"ל, ורכז הוועדה משה גרוס.

עיון בפרוטוקולים השונים מלמד כמה מוסדות נפתחו כאן רק בשבע השנים האחרונות. מאות גני ילדים מופעלים בידי עמותות, עשרות בקשות להקצאות שטחים להקמת בתי כנסת, הרבה מעונות יום, מקוואות, הרבה חינוך, אבל גם רווחה. אפילו הקמת מדרשות לאומיות יש שם בפרוטוקולים האלה.

הנה למשל, אנחנו מגלים על יוזמות להקצאות בשכונת המשקפיים, זכויות לבניית בתי כנסת. שכונת המשקפיים, היא שכונת מגורים, איך נבנית שכונה ללא בית כנסת לקהילה. וכאשר הקהילה מונה כמה מאות משפחות, האם לא ראוי שלפני או יחד עם בניית השכונה ייבנו בה גם בתי כנסת? עכשיו מנסים לתקן. איך? מניחים מבנים ניידים.

הנה אנחנו מגלים גם על הקצאות לקהילה מצומצמת בבית שמש, הנה אנחנו מגלים על יוזמות להקצאות לשתי ישיבות ציוניות, אחת מהן מדרשה לאומית, שתקום בשכונת נווה שמיר. בקיצור, ככל שמזפזפים בדפים האלה הקרויות הקצאות מגלים את העולם הנסתר שהיה עד כה ידוע למתי מעט.

וכאשר נחשף החומר הזה עולות מיד הרבה שאלות, למשל, מי הגורם המפקח על תוכן הלימודים במוסדות האלה, מי הגורם העוקב אחר תקינות המבנים המוקצים, מי קורא דו"ח ביקורת פדגוגי, פיסי, מינהלי, וכד.

האם לעיריית בית שמש יש אחריות כלשהי לתוכן ולמבנים או שהאחריות כולה נופלת על העמותות?

בעניין העמותות, שמות מוזרים או זרים יש ברשימת המבקשים, מהעמותה לפיתוח החינוך בנגב ועד לעמותה המפעילה גני ילדים בבית"ר.

כאמור זו סקירה ראשונית מגרה, מפתה, דורשת, ואנחנו נעמיק בה ככל שהזמן יאפשר.

סיכום: סוף סוף מתחילה השקיפות בעירייה. עכשיו נצפה שגם ימהרו לתת מענה לשאלות. עכשיו נצפה להמשך המגמה להוציא את כל פרוטוקולים המצויים בועדות השונות. אפשר בלי שמות, אפשר בלי זהויות. העיקר שיצא חומר. ככה נדע איך בית שמש מתנהלת ואולי סוף סוף נוכל גם לראות על אמת לאן היא הולכת. לא שיש ספק, לחות נדע את עומק הבור שהיא חופרת לעצמה בהחלטותיה שלה.

נושאים: הקצאות, בית שמש, איתמר בר טוב, מיקי גסטוירט, עליזה בלוך
מיקי ואיתמר, ראשי הוועדה
מיקי ואיתמר, ראשי הוועדה
מיקי ואיתמר, ראשי הוועדה
מיקי ואיתמר, ראשי הוועדה
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג:
'סוד המדינה' של בית שמש נחשף לעיני הציבור
גולש אנונימינכתבה ביום רביעי, 17 בפברואר 2021, 11:21

חשיפה דרמטית? אולי כדאי לדייק בעובדות. האם יש 18 בקשות בממוצע בכל פרוטוקול ממנה ניתן לגזור מספרים התשובה היא לא

'סוד המדינה' של בית שמש נחשף לעיני הציבור
גולש אנונימינכתבה ביום רביעי, 17 בפברואר 2021, 08:23

מי שיש לו חמאה על הראש לא יוצא לשמש