דיון בכנסת: סכנת חיים ממשית ואובדן רכוש ללא פיצויים לדיירי מבנים המצויים בסכנת קריסה

בין יוזמי הדיון ח"כ שיטרית ליכוד שדורשת שהמדינה תיקח אחריות עד לפתרון ובמקביל לזרז הטיפול באמצעות תמ"א 38 גם בפריפריה

דיון בוועדת הפנים
דיון בוועדת הפנים

ח"כ קטי שיטרית זימנה דיון בכנסת על נושא פינוי דיירים מביתם בעת סכנת התמוטטות. ח"כ שיטרית משתפת באלה הדקות בדיון בוועדת הפנים בכנסת בנושא זה בנוכחות דירים מבית שמש. המעניין הוא שהדיון מתיים ללא נוכחות נציג רשמי מטעם עיריית בית שמש. אומרת ח"כ קטי שיטרית: "בזמן האחרון אנו עדים שמבנים רבים מצויים בסכנות קריסה בערים השונות. מדי יום מתקבלות ברשויות תלונות על מבנים מסוכנים המציבים את דייריהם בפני הצורך בפינוי ובפני סכנת חיים ממשית. למרות הסכנה הברורה, דיירים רבים נשארים בבתים ובמבנים, כיוון שאין להם תחלופה או יכולת כספית להעתיק את מגוריהם למקום אחר"

ח"כ שיטרית בדקה ומצאה כי לרוב, אלו הם אנשים שקורת הגג היא הרכוש היחיד שברשותם, ואותו אובדן יכול להביא אותם לאבדון כלכלי ונפשי. זה הביא אותה לשאלה הכללית: "מה אחריותה של המדינה כלפי אזרח הנקלע לחורבן מסוג זה שלא באשמתו?"

שיטרית מציעה כי המדינה תיטול אחריות ולסייע לדיירים שעתידים לאבד את רכושם, ואף את חייהם. בחלק ניכר מהמקרים, הבניינים המסוכנים ממוקמים באזורי מצוקה ובפריפריה, בעיקר החברתית, ולכן, הגיע הזמן לקדם בדחיפות את מימוש הפרויקט של התחדשות עירונית, תמ"א 38, ולהרחיבו לאזורים נוספים תוך צמצום הבירוקרטיה".

כיום קיימת אפשרות ריאלית למימוש פרויקט תמ"א 38 באזור המרכז בלבד, ועל מנת לאפשר ביצוע בפריפריה ניתן למסד מנגנון תעודת זיכוי במס. פוטנציאל הפרויקט ביישובי הפריפריה וכאלו הנמצאים בסיכון גבוה לרעידות אדמה יביא לחיזוק ולשדרוג דירות ישנות. היתרון הגדול של התחדשות עירונית, הוא בכך שהיא אינה דורשת השקעה כלל מבעלי הבתים, ולמעשה משפרת את מצבם. מענה זה הוא הפתרון המהיר ללא צורך במעורבות ממשלתית וללא השקעה תקציבית משמעותית מצד המדינה

שיטרית מעלה לפני הנוכחים בדיון הצעת התאחדות הקבלנים בוני הארץ שהעלתה מספר פתרונות הנותנים מענה לכ-300 אלף דירות בבניינים בסכנת קריסה מיידית.

שיטרית מתכוונת להציג בפני הנוכחים בדיון בוועדת הפנים ואחר בדיון בכנסת נתונים על המצב בבית שמש. " קיבלתי לפני מספר ימים פנייה על בניין ברחוב ביאליק 6 בבית שמש, אשר העירייה פינתה חלק ממנו, אך לא נתנה לתושבים מענה ראוי. העירייה החליטה להלין את המשפחות במתנ"ס, איך זוג עם 5 ילדים או זוג מבוגרים יכולים לשרוד שבוע וחצי במתנ"ס?" אני חייבת לעלות לסדר היום את המענה הראשוני לאחר הפינוי, הועדה חייבת לצאת באמירה שהגורם המפנה חייב לתת מענה הולם לדיירים שבין רגע איבדו את קורת הגג היחידה שהייתה להם."

הדיון מתקיים בנוכחות נציגי משרד הפנים, עיריית באר שבע, איגוד הבנקים למשכנתאות, זכות להיות הורות, ועוד. מי בולט בהיעדרו? נציג עיריית בית שמש.

נושאים: כנסת ישראל, וועדת הפנים, חכ קטי שיטרית, בית שמש, ביאליק 5
דיון בוועדת הפנים
דיון בוועדת הפנים
דיון בוועדת הפנים
דיון בוועדת הפנים
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: