אתר הנצחה פרטי שהפך לאתר מורשת

גן גולן, סיפור טראגי שזור בסיפור עצוב עוד יותר, הגן על שמו של חלל צה"ל, נבנה בידי מי שעיצב ותכנן את אנדרטת הזיכרון לחללי צה"ל בבית שמש שלוש שנים לפני נפילתו של הבן. כל הפרטים על הגן ועל החייל כאן.

4.7 / 5 ☆ מדרגים: 3
גן גולן ע"ש החייל גולן פלאי ז"ל
גן גולן ע"ש החייל גולן פלאי ז"ל

אלפי מבקרים מגיעים לגן גולן כל שנה, בית שמש הרבה בזכותו על מפת התיירות, מה יש בו, בגן, שהפך לאתר תיירות, אתר מומלץ בדפי התיירות באינטרנט. הגן הוא גם גן זיכרון לחייל שנפל בשדה המלחמה המתמדת על קיומה של מדינת ישראל. החייל, גולן פלאי ז"ל.

ההפתעה הגדולה היא שיש גם בבית שמש אנשים שלא מכירים את הגן ומה הסיפור שעומד מאחוריו.

יוזמת הגן היא של בני זוג פסלים, אפיק ועדה פלאי שהחלה בשנת 1993 כפרוייקט פרטי והושלמה בתמיכה הסוכנות היהודית לארץ ישראל, עיריית בית שמש, העמותה למען הקשיש, במסגרת שותפות אלפיים בית שמש עדולם וקהילות וושינגטון ודרום אפריקה שתמכו בפרויקטים משותפים.

המועצה לשימור אתרים הוסיפה את הגן לרשימת אתרי המורשת לשימור למען המורשת הבאים. כבוד.

גן גולן הוקם לזכרו של חייל צה"ל גולן פלאי ז"ל, שנפל בעת שירותו הצבאי. מיקום הגן בשטח שהוקצה לכך ע"י עיריית בית שמש באדיבות מנהל מקרקעי ישראל. הגן שוכן בסמוך לביתם של בני הזוג שהפכו את חצר ביתם למוזיאון פרטי עם מגוון יצירות אמנות. בינתיים עזבו בני הזוג את דירתם והבית נמכר ועבר לידיים פרטיות. בחצר הבית אין עוד פסלים, הכל נאסף והועתק ממקומו, חלקם עברו לעיר אילת, אליה העתיק אפיק פלאי את מיקום מגוריו בשנת 2012.

בדף יזכור מופיעים הפרטים על אופן נפילתו של החייל גולן פלאי. בשלהי יולי 1988 גויס לשירות חובה בצה"ל והוצב לשרת בחיל-השריון. בתום הטירונות עבר קורסים שונים וביניהם קורס קצינים, ושימש כסגן מפקד פלוגה. בהערכות מפקדיו תואר כ"קצין מקצועי מאוד ובעל יכולת גבוהה בשטח" והוא עתיד היה לעבור קורס מ"פים.

ביום ט"ו בשבט תשכ"ב (20.1.1992) נפל גולן בעת שירותו והובא למנוחת-עולמים בחלקה הצבאית בבית-העלמין בבית שמש. הותיר אחריו אב ושלוש אחיות - דליה, דפנה ואורנה.

מרכזו של גן גולן, כולל מדשאה רחבה, ובה מונחים בסדר מופתי פסלים רבים. הבולטים שבהם הם הפסל אדמה מים ובית, פסל ענק בממדיו, המסמל את רעיון התיישבות האדם והתאמת הסביבה לצרכיו הפרטיים. בגן עשרות יצירות אמנות, עשויים ציטוטי אבן דמויי שרידים ארכיאולוגיים. בגן כאמור עוד פסלים המשרים על הגן אוירה ייחודית מימי התנ"ך, שירת מרים, סוסי פרעה הטובעים בים, שערי עזה וגבורת שמשון, הפרות הנושאות את ארון הברית לבית שמש, פרה ועגל, לוחות הברית ועוד.

מול הכניסה לגן ניצב סולם יעקב וראשו מגיע עד השמים, עטוף בשרשרות טנק ברזל, רמז ליחידת שירותו בתפקידו הצבאי של החייל, גולן פלאי ז"ל, חייל בעוצבת שריון של צה"ל שנפל בעת מילוי תפקידו. כ מה טראגי, שאבא של החייל, הנופל, הוא שתכנן ועיצב את אנדרטת הזיכרון לחללי צה"ל בעיר בית שמש. ניבא את נפילת הבן במעשיו... אכזר וכואב.

אלמנט נוסף לאזכור שייכות השריון לגן, היא שרשראות ברזל, שארית טנק שכבר הפסיק לזחול, המחוברות לגרם מדרגות העולות לתוך הגן.

גן גולן שוכן בלב השכונה הוותיקה של העיר, בואכה רח' שביל הל"ה, סיפור גבורה אחר, לזכר הל"ה בחורים שיצאו להושיט עזרה לקיבוץ גושי עציון הנצור בימי תש"ח.

גן גולן במיקום יוצא דופן עם סיפור יוצא דופן, מול הרי יהודה, נוף פסטורלי, שמעצים את החוויה האותנטית והחיבור לסיפורי תנ"ך והתיישבות לארץ ישראל.

ובעיקר מפעל זיכרון פרטי לחייל אחד, משורה גדולה של לוחמים בזכותם ציוו לנו את החיים.

בגן פינות ישיבה להתרגעות, לצפייה אל הנוף, ובעיקר לשאוב אויר הרים צלול ונקי. בואו לבקר.

נושאים: אתרי מורשת, הסוכנות היהודית, בית שמש, הנצחה, תיור פנים
גן גולן ע"ש החייל גולן פלאי ז"ל
גן גולן ע"ש החייל גולן פלאי ז"ל
גן גולן ע"ש החייל גולן פלאי ז"ל
גן גולן ע"ש החייל גולן פלאי ז"ל
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:4.73 תגובות
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג:
אתר הנצחה פרטי שהפך לאתר מורשת
דוד גליק
(4 / 5)

נכתבה ביום שלישי, 18 באפריל 2023, 16:11

אין מספיק פרסום חסרות תמונות. הסבר טוב. יש לקשור בין ה.ל"ה ובין המשלט המשותף,בחומר ובתא שטח לסיור ולהבנת ראשיתה והתפתחותה של בית שמש.

אתר הנצחה פרטי שהפך לאתר מורשת
גולש אנונימי
(5 / 5)

נכתבה ביום שבת, 20 באוגוסט 2022, 05:51

אתמול ביקרתי במקום כסיור מכין לחברים. מקום מדהים קטן ומיוחד. עברו לאט ליד הפסלים שהם מיצג,] נסו לקלוט את הסיפור המפוסל

אתר הנצחה פרטי שהפך לאתר מורשת
ליאור
(5 / 5)

נכתבה ביום שלישי, 28 באפריל 2020, 06:22

מרגש ועצוב