'סימביוזה תעשייתית' למה לא בבית שמש?

קרוב ל-142 עסקאות שנחתמו בין מפעלים הובילו לחיסכון של מעל 26 מיליוני שקלים למשק ומנעו הטמנה של מעל ל-46 אלף טונות פסולת במסגרת פרויקט משותף של מינהל תעשיות במשרד הכלכלה והמשרד להגנת הסביבה. ומי לא שמע על כך? בית שמש

פח שמן במוסך
פח שמן במוסך
הפרויקט הלאומי ל"סימביוזה תעשייתית" נועד לסייע להפוך פסולת של מפעל אחד לחומר גלם של מפעל אחר. כחלק מתפיסת עולם של קידום כלכלה מעגלית, מניעת הטמנה של פסולת ושימוש יעיל יותר בחומרי גלם, נולד פרויקט הסימביוזה התעשייתית. מטרת הסימביוזה היא לחבר בין מפעלים ליצירת עסקאות של סחר בפסולות, כך שתוצרי הלוואי והפסולת של ארגון מסוים יוכלו לשמש כחומר גלם עבור מפעל אחר. מעבר לחיסכון הכלכלי, הפרויקט מסייע גם לשמור על הסביבה על ידי מניעת הטמנה של פסולת והזיהום הנגזר ממנה, מניעת פליטה של גזי חממה, מניעת זיהום וצמצום בצריכת חומרי גלם בתוליים.

הסימביוזה התעשייתית, יחד עם המרכז להתייעלות במשאבים, מספקים שירות משמעותי לקהילת העסקים בישראל ומעודדים אותם להפחית את ייצור הפסולת (המרכז להתייעלות במשאבים) ולהפנות את הפסולת שנוצרת לטיפול מיטבי (הסימביוזה התעשייתית). שני המשרדים המפעילים את שני הכלים קוראים לעסקים בישראל להיעזר בשירותים אלו בכדי לייעל את צריכת המשאבים שלהם כפי שעשו כבר מעל 200 עסקים בישראל באמצעות המרכז להתייעלות במשאבים.

בבית שמש לא שמעו על המרכז להתייעלות במשאבים. כך למעשה ממשיכים בעלי מלאכה, מפעלים ומוסכים לשלם הוצאות על פינוי מתחומם מבלי לדעת שיש אפשרות אחרת בה הם חוסכים עלויות ובעיקר מונעים נזק לסביבה. דוגמא היא סימביוזה בין חברת 'טביב איכות לסביבה' לבין מוסכים במסגרת הסימביוזה, חברת 'טביב איכות לסביבה' הסכימה לפנות שמן ממוסכים בעלות של 0 ₪ בהתאם לרגולציה הסביבתית ולמחזר אותם כנדרש בחוק. עד כה בוצעו 35 איסופים ממוסכים, ואנו צופים אפשרות הרחבה למאות מוסכים נוספים. צפי שנתי של הפינויים מסתכם בכ -350 מ"ק שנתי שמייצר תועלת כלכלית של כ- 300,000 ש"ח למשק. לא הרבה כסף? ייתכן וככל שיתווספו מוסכים לפרוייקט כך יגדל החיסכון הכספי ומעבר לכך יוטב לאתרי הפסולת שיקבלו פחות חומרים מזהמים.

פרויקט הסימביוזה התעשייתית החל בשנת 2019, במכרז פיילוט חדשני, בו זיהינו את היקף הפוטנציאל של הפרויקט עבור התעשייה הישראלית והסביבה. כבר בשנת הפיילוט הציג פרויקט זה חיסכון של כ-20 אלף טון פסולת שנמנעה הטמנתה. בשנת 2021 נכנסנו לשלב ההפעלה הרחבה של הפרויקט ואנו מסכמים כיום שנה שנייה של פעילות, בה גויסו יותר מ-2,000 לקוחות לפרויקט. במצטבר, נחתמו מעל 140 עסקאות שהביאו לתועלת כלכלית של מעל 30 מלש"ח ומנעו הטמנה של מעל 45,000 טון. לאחר מיפוי שוק הפסולות והממחזרים בישראל באמצעות פרויקט הסימביוזה, אנו מקדמים מהלכים לאומיים כגון שילוב חומר ממוחזר בתשתיות, שינוי תקנים שיגדילו את הביקוש לחומר ממוחזר בעולמות הבניה והפלסטיק ועוד. הפעילות תתבסס בהמשך על מערכת מידע זמינה למגזר העסקי כך שהתועלת הכלכלית תגיע לכדי 400-500 מיליון ₪ בעוד כ- 3 שנים.

מתי ייכנס אצלנו? מתי יתחילו הממונים לפעול גם בתחום זה החשוב כל כך לאיכות הסביבה?

בעל מוסך מקומי, אומר בתשובה לשאלת קרן אור: "לא ידעתי על היוזמה, בכל מקרה, מדובר ברעיון מצויין. אם גם אנחנו מרויחים את דמי התשלום וגם בעיקר תורמים לסביבה, מבחינתי זה הדבר החשוב".

ביחידה לאיכות הסביבה מתווכנים ללמוד את הנושא ולהתחיל לבדוק אפשרויות לקיומו גם בתחומה. נזכיר יחידת שורק היא יחידה סביבתי המטפלת בבית שמש ובתחומי מטה יהודה.

נושאים: סימביוזה, בית שמש, הגנה על הסביבה
פח שמן במוסך
פח שמן במוסך
פח שמן במוסך
פח שמן במוסך
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: