שרשרת מקרים של כוויות חמורות בקרב ילדים בבית שמש

מכת הכוויות אופיינית במיוחד לימות החורף, כשאחד הגורמים המרכזיים הוא המרק החם שכולנו אוהבים לאכול בימים אלו * יו"ר 'עזרת אחים' הרב אברהם קאפ מתריע וקורא להורים לגלות משנה זהירות.

חנוכה בלי תאונות
חנוכה בלי תאונות

במרפאת הכוויות של 'עזרת אחים', טופלו בימים האחרונים מספר מקרים של כוויות קשות בקרב ילדים מבית שמש, כך מדווח יו"ר הארגון הרב אברהם קאפ, בשיחה עם 'חדש בבית שמש'.
הרב קאפ מתריע רבות מפני סכנת הכוויות, לאחר שהוא נחשף לסבל הרב שחווים אנשים שנכוו, ובמיוחד ילדים קטנים ותינוקות רכים שסובלים מכוויות קשות, לעתים בכל חלקי גופם.
"תמיד כשמגיע החורף יש יותר כוויות", הוא אומר, "מטבע הדברים כשנהיה קר, אנחנו מחפשים להתחמם, וזה זמן מועד לפורענות בהקשר הזה.
"לפעמים זה קורה מתנורים, כיום ב"ה התנורים כבר הוחלפו במזגנים שהשימוש בהם הרבה יותר בטיחותי. לפעמים זה קורה מאמבטיות לילדים, בדרך כלל כשהמים בדוד קרים מדי והאמא הולכת להביא מים מהקומקום כדי לחמם את המים שבאמבטיה, ובדרך בטעות שופכת את המים על אחד מהילדים שלה...
"אבל בתקופה האחרונה נתקלתי בכמה וכמה מקרים שנגרמו ממרק רותח. בשני מקרים היה זה הסיר עצמו שנשפך על ילד ומבוגר, ובמקרים אחרים המרק נשך מ'כלי שני', כלומר מצלחת שהיתה על השולחן והתהפכה, זה אומנם קצת פחות חם מהמרק הנשפך ישירות המסיר, אבל תאמינו לי שגם מצלחת שמתהפכת יכולות להיגרם כוויות קשות מאוד, כי לא פעם היא נשפכת ישר על הבטן שזה אזור רגיש מאוד לכוויות, והתוצאות מזעזעות מבחינת הכאב המחריד והצלקת שנשארת.
איך מונעים כוויות? אנחנו שואלים את הרב קאפ. שמים סורגים מסביב למיחם??? מפסיקים לבשל מרק??? איך אפשר למנוע כוויות???
"קודם כל אני רוצה לומר שאם זאת היתה הדרך היחידה למנוע כוויות, הייתי אומר שכן, תפסיקו לאכול מרק ותפסיקו לשתות קפה ותה, אם אתם לא יכולים לעשות את זה בלי לגרום לילדים שלכם לכוויות מזעזעות כל כך!!!
"אבל לשמחתנו לא צריך להגיע לכאלו דברים, יש דרכים לעשות הכל בצורה בטוחה, או לפחות להפחית באופן דרסטי את שיעור ההיארעות של כוויות. אנחנו רואים את זה בשטח, הפעילות המונעת עובדת! זאת מציאות!
"המניעה מתחלקת לשני חלקים, יש את חלק החינוך, לחנך את הילדים בתוקף ובלי שום פשרות, שלא מתקרבים לכיריים ולפלטה, לא נוגעים לבד בסיר או בקומקום, בכלל, לילדים קטנים אין מה לחפש במטבח שלא בלוויית מבוגר שמשגיח עליהם. ילדים צריכים להבין את חומרת הדבר, ההורים צריכים להתייחס לזה בחומרה רבה, והילדים יפנימו את המסר הזה.
"החלק השני הוא נקיטת אמצעי בטיחות. להפסיק להשתמש במיחמים המתכתיים שאינם יציבם ושאינם סגורים הרמטית. יש היום את התרמוסים החשמליים שמקרי הכוויות שנגרמים על ידם הוא אפסי. זה אולי עולה קצת יותר, אולי המים קצת פחות רותחים, אבל זה שווה את זה! ואם ארבעה ליטרים לא מספיקים, אפשר להפעיל שני תרמוסים כאלו, תאמינו לי שעם כל אי הנוחות זה שווה 'לסבול' ככה כל החיים, מלשבת לילה אחד במיון עם ילדה שצורחת צרחות עד לב השמים אחרי שהמיחם עם המים היותר חמים נשפך עליה חלילה וחס.
"כנ"ל לגבי סירי לחץ. אולי הבישול מהיר יותר, אבל גם הנזק שלהם שכיח יותר. אי אפשר לתאר כמה צער וסבל נגרמו על ידי סירי לחץ. אני תמיד אומר לכל מי שמוכן לשמוע: אם יש לכם סיר לחץ בבית, תזרקו אותו מהר! לפח!!! אל תיתנו אותו לשכנים, אל תעבירו אותו לילדים, תעיפו אותו לפח ויפה שעה אחת קודם.
"גם הכיריים, צריך לבדוק שהם לא מחליקים, אם החצובות קצת שומניות, חייבים לשטוף עם מסיר שומנים, שהסירים לא יחליקו, אם יש לכם מחבת שאינה יציבה, תזרקו לפח! אל תתעצלו, אל תדחו למחר, זה מסוכן מסוכן מסוכן!!!
"לגבי מרק, זה הרבה יותר קל. להקפיד מאוד מאוד שהמרק אף פעם לא יהיה בקצה השולחן. צלחות מרק צריכות להיות בעומק. אם המרק חם מדי, וממתינים שיתקרר, להניח אותו במרכז השולחן, אין שום סיבה להשאיר אותו לידכם או ליד הילד שלכם כשהוא מתקרר, ובזמן הזה להיות חשופים לסכנה בלי שתהיה בכך שום תועלת ושום סיבה שתצדיק את זה".
"בסופו של דבר", מסכם הרב קאפ, "צריכים תמיד לחשוב שני צעדים קדימה. כשמתעסקים עם דברים רותחים צריכים לחשוב תמיד מה יקרה אם זה יפול, מה יקרה אם מישהו יעבור כאן וייתן דחיפה, מה יקרה אם זה יתהפך פתאום. תמיד לקחת צעד מקדם בטיחות, וכך חוסכים הרבה מאוד צער וכאב בסייעתא דשמיא".

נושאים: עזרת אחים, חנוכה, תאונות ילדים, הרב קאפ
חנוכה בלי תאונות
חנוכה בלי תאונות
חנוכה בלי תאונות
חנוכה בלי תאונות
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: