עכשיו אפשר להבין למה בבית שמש יש רק בית גיל זהב- דיור מוגן אחד כפי שפרסמנו מתוך דוח הדיור הציבורי של משרד השיכון. אותו משרד צריך עכשיו להסביר החלטותיו או דרכו בעתירה שהוגשה נגדו ונגד עוד גורמים רבים ביניהם הוועדה המקומית לתכנון ובניה בעיריית בית שמש , ונגד יו"ר הוועדה שמעון גולדברג שנטען כלפיו כי הניח מצג שווא לפני חברי הוועדה לפני קבלת החלטה. העתירה הוגשה בבית המשפט המחוזי בירושלים. טרם הוגשו כתבי הגנה.
העותר, תושב בית שמש, עו"ד דוד בודנהיים מרח רב חנן האומר היום לקרן אור חדשות: "יש מתחם ליד איפה שאני גר, שגם מבקשים לשנות מדיור מוגן למגורים, ובמסגרת ההתנגדות העליתי טענות שההחלטה לבטל את הדיור המוגן בבית שמש לא התקבלה כדין. לאור ההתנהלות הפסולה, הגשתי התנגדויות בעניין ביטול הדיור המוגן בכל המתחמים בבית שמש, בגלל ההתנהלות הפסולה לשיטתי של גולדברג בוועדה המקומית"
במה דברים אמורים? הנה החברות אשר זכו במכרזים על פי חוק לבניית דיור מוגן , הגישו בקשות לשינוי ולתוספות בניה בדירות.
משיבה 7 – דיור מוגן ברמה בע"מ, זכתה במכרז 141/2021 לבניית 200 יח"ד דיור מוגן ברמת בית שמש ד'4 במכרז זכו בעלי מניותיה, חברת מימושים מגשימים פוטנציאל ומר יוסי מילר, אך בפועל המשיבה (דיור מוגן ברמה בע"מ) היא זו שהגישה ומקדמת את התכנית. ביום 12.9.2022 הגישה את תכנית 102-1103126 המבוססת על ההחלטה מיום 28.5.2025לשינוי ייעוד המגרש מדיור מוגן למגורים (עם הגבלה ש60%- יהיו עבור דירות להשכרה ל-10 שנים) מסחר ומוסדות ציבור.
משיבה 8- פסגות ניהול תחבורה בע"מ, זכתה במכרז 159/2021 לבניית 230 יח"ד דיור מוגן בשכונת המשקפיים ברמת בית שמש, הגישה ביום 5.9.2023 את תכנית 102-1227420 לשינוי ייעוד המגרש מדיור מוגן למגורים (עם הגבלה ש60%- יהיו עבור דירות להשכרה ל10- שנים), מסחר, תעסוקה ומבנה ציבור, ופורסמה ברשומות להפקדה להתנגדויות.
משיבה 9- השלך יהבך בע"מ, זכתה במכרז 445/2021 לבניית 150 יח"ד דיור מוגן בשכונת רמת בית שמש ד'2 הגישה ביום 1.5.2023 את תכנית 102-1206705 לשינוי ייעוד המגרש מדיור מוגן למגורים (עם הגבלה ש- 60% יהיו עבור דירות להשכרה ל-10 שנים), מסחר, תעסוקה ומעונות יום.
משיבה 10- האמוראים 1 בע"מ, המורכבת מקבוצת משקיעים שזכו במכרז 449/2021 לבניית 200 יח"ד דיור מוגן בשכונת רמת בית שמש ד'1 הגישה ביום 25.2.2024 את תכנית ,102-1285865 לשינוי ייעוד המגרש מדיור מוגן למגורים (עם הגבלה ש-60% יהיו עבור דירות להשכרה ל-10 שנים), מסחר ושטחי ציבור מבונים ופיתוח שצ"פ.
סיכום פרק זה במקום שבבית שמש יהיו קרוב ל-1000 יח"ד דיור מוגן לטובת מי שנזקק לכך, ייבנו עוד דירות למכירה או להשכרה. מצד אחד המדינה מזכירה את הכמות המעטה (רק 90 יח"ד משמשות בפועל) ומצד שני 'מוותרת' על האדמות המיועדות לבניית בתים לדיור מוגן.
אז מה, רק ניסיון לבנות בתים במקום דיור מוגן? שימו לב מה כותב עו"ד דוד בודנהיים בעתירה לבית המשפט שהוגשה השבוע. "עניינינו בעתירה המבקשת להורות על ביטולן של החלטת הוועדה המחוזית לאשר את התכנית המופקדת, והחלטת הוועדה המקומית שקבעה כי ניתן לשנות את מרבית מגרשי הדיור המוגן בבית שמש למגורים."
"העותר יציג בפני בית המשפט הנכבד, כי למעשה החלטת הוועדה המקומית מיום 28.5.2023 עליה הסתמכה הוועדה המחוזית, התקבלה ללא כל תשתית עובדתית רלוונטית, תוך שיו"ר הוועדה המקומית מציג בפני חברי הוועדה המקומית מצגי שווא הרחוקים מהאמת, לפיהן כביכול מדובר ב"מלאי" מגרשים בייעוד דיור מוגן ש"לא יבנו", והכל ככל הנראה כדי להיטיב עם קבוצה מצומצמת של יזמים במאות מיליוני שקלים. (ההדגש של עו"ד דוד בודנהיים)". אז רק מצגי שווא לפני חברי הועדה המקומית- מצב מחייב חקירה משטרתית.
עו"ד בודנהיים אינו מסתפק ומציין בפני המשפט את חששו המבוסס." עיון בתמלול הדיון (שצורף לכתב העתירה צ.ס) שהתקיים בוועדה המקומית, מלמד כי תוכן ההחלטה שנטען שהתקבלה ושנרשמה בפרוטוקול, כלל לא עלה במהלך הדיון אלא נערך ככל הנראה "במחשכים" לאחר הדיון; עיון בתמלול העלה כי לא התקבלה כל החלטה, לא נערכה כל הצבעה, ולא ברור מהיכן הגיעה החלטה פסולה זו, כל זאת מבלי לגרוע מהטענה שגם אם הייתה מתקבלת החלטה כזו, אין זה בסמכות הוועדה המקומית לקבל החלטה כזו".
עו"ד בודנהיים מסביר: הוועדה המחוזית בחרה לבסס את החלטתה באופן בלעדי על החלטתה הפסולה של הוועדה המקומית, ולא ביצעה את הבדיקות שהיה עליה לבצע על פי הדין והפסיקה, בעת שנבחן שינוי ייעוד מדיור מוגן למגורים. האמור לעיל ולהלן, מלמד כי התנהלות הוועדה המחוזית והוועדה המקומית אינה סבירה באופן קיצוני, מה שמחייב את ביטולן של החלטות אלו, וביצוע בדיקה מקיפה וראויה, של צרכי הדיור המוגן בבית שמש, מבלי לקפח את האוכלוסיה המבוגרת בעיר, תוך קבלת ההחלטה במנותק מהעובדה שבכל המגרשים זכו יזמים. על יסוד כל האמור, בית המשפט הנכבד יתבקש לקבל את העתירה במלואה, ולהורות על ביטולן של החלטות אלו, לחלופין, לאפשר לעותר לערר למועצה הארצית לתכנון ובניה, תוך חיוב המשיבות בהוצאות העותר.
העותר דורש את עצירת המהלכים, גם ע"י משרד השיכון, גם ע"י רמ"י, וגם ע"י הוועדה המחוזית, לבחון ולבדוק את השתלשלות האירועים כטענותיו המבוססות. או לחלופין לתת לו אפשרות לעתור למועצה הארצית לתכנון ובנייה.
ביקשנו תגובת שמעון גולדברג יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה וחבר הוועדה המחוזית לא הגיעה עד רגע העלאת הידיעה. תגובת עיריית בית שמש: עיריית בית שמש דוחה את הטענות להתנהלות בלתי תקינה של הוועדה. עמדת העירייה תוצג בפני בית המשפט כמקובל ובאופן מפורט.
כמה זה יעלה לקופה הציבורית? עוד כמה מאות אלפי שקלים.
להצטרפות לקבוצת העדכונים של חדשות קרן אור בית שמש.