משפטנים: מעצר ראש המכינה מיותר – ונועד אך ורק ליחסי ציבור, ולריצוי דעת הקהל

משפטנים מותחים ביקורת חריפה על המשטרה, הפרקליטות ובית המשפט לנוכח ההחלטה לעצור את ראש המכינה הקדם צבאית 'בני ציון' בתל-אביב לחמישה ימים – במסגרת חקירת האסון הכבד שארע בטיול מטעם בית הספר.

עו"ד ניר יסלוביץ צילום: ערן אלדד
עו"ד ניר יסלוביץ צילום: ערן אלדד

פרשת אסון השיטפון בנגב עוד תהדהד הרבה, בכל יום מתגלים פרטים חשובים על מה שהתרחש לפני, בעת ואחרי התרחשות האסון הנורא שהתרחש בטיול. אחד מהנושאים הוא הנושא באחריות. לדברי עו"ד יסלוביץ', העוסק בדין הפלילי - אין ספק כי מדובר ברשלנות פושעת של האחראים על הטיול, ואין כמעט ספק של מנהל המכינה קיימת אחריות, לפחות שילוחית – לקרות האסון."אך במדינה דמוקרטית איש איננו אשם לפני שנערך לו משפט צדק – ובו גם ניתנה לו ההזדמנות להגן על עצמו. ידוע הוא כי לכל חשוד עומדת חזקת החפות – כל עוד לא נמצא אשם ע"י מערכת המשפט" אומר עו"ד יסלוביץ'.

לדבריו, כלי המעצר הוא כלי קיצוני ואפקטיבי ואסור לעשות בו שימוש ענישתי. "השמת חשוד במעצר נועדה כדי לקדם חקירה, למנוע את סיכון הציבור, ולמנוע שיבוש הליכי חקירה. ברור לכל בר דעת כי שלושת התנאים הללו לא התמלאו במעצר ראש המכינה" אומר עו"ד יסלוביץ'.

לדבריו, אין ספק שכלל הראיות למציאת האשמים במחדל הנורא כבר קיימות בידי משטרת ישראל: תנאי מזג האוויר ידועים, אזהרת הציבור על ידי הגורמים האחראיים - ידועה, המסרונים של הקורבנות נמצאים בידי החוקרים, וכך גם צילום הזירה. כמו כן, כלל החשודים בארגון הטיול והאחריות לו משתפים פעולה באופן מלא ומוסרים את גרסתם.

"מדובר במעצר שרירותי, שנעשה תוך התחשבות בדעת הקהל המביעה זעזוע וביקורת קשה על נסיבות האסון המחריד והמיותר – ודורשת, בצדק, להיפרע מהאחראים לו" אומר עו"ד יסלוביץ'. "כמי שעוסק שנים רבות במשפט פלילי סבורני כי מדובר במעצר חריג וספק חוקי. על פניו, נראה כי משטרת ישראל המציאה עילת מעצר חדשה שהינה ריצוי דעת הקהל".

חשוב לזכור כי תנאי המעצר בישראל הם מן הקשים במדינות המערב, ודומים ברמתם לתנאים השוררים בארצות המתפתחות. העצירים מושמים בתאים צפופים, תוך פגיעה קשה בפרטיותם, כשהם סובלים מתנאי סניטריה ותזונה קשים, שנתם מעורערת, והם סובלים מטרטור של שעות בכבישי הארץ כשהם אזוקים, בטיוליות סגורות - תוך שהם נזרקים בכלובים צרים – בהמתינם לחקירתם. לדברי עו"ד יסלוביץ' ידוע הוא שכלי המעצר שבר לא פעם עצורים, וידועים מקרים לא מעטים של התאבדויות בין כותלי המעצר. "אל לנו לשכוח שראש המכינה הינו אדם נורמטיבי, בעל עבר צבאי ורקורד ציבורי לא מבוטל, שניתן לחוקרו ללא כל קושי בשעה שהוא במעצר בית בתנאים מגבילים" אומר עו"ד יסלוביץ'.

"גרוע מכך" אומר יסלוביץ', "המשטרה עצמה עלולה לעמוד לביקורת בחקירת האסון הנוכחי, וכבר נדרשת כבר עתה, על ידי אנשי ציבור לא מעטים - לחדד את נהליה בכל הנוגע לאישור טיולים לבני נוער."אל לה למשטרה, כמי שמעורבת, לפחות לכאורה, באי מניעת האסון - לנקוט בצעדים דרקוניים – אך ורק כדי לרצות את דעת הקהל, ותוך זלזול בהוראות חוק המעצרים" אומר עו"ד יסלוביץ'. "כולי פליאה שבית המשפט נתן יד למהלך כה גס ודורסני".

נושאים: אסון השיטפון, בית משפט, משטרת ישראל
עו"ד ניר יסלוביץ צילום: ערן אלדד
עו"ד ניר יסלוביץ צילום: ערן אלדד
עו"ד ניר יסלוביץ צילום: ערן אלדד
עו"ד ניר יסלוביץ צילום: ערן אלדד
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: