כמה כסף יש בקופת קרנות הרשות?

מדובר בעשרות מיליונים. מדוייק? אין נתון. הגזבר ברדוגו מרגיע כי כל הנתונים מועברים לידיעת משרד הפנים לפני אישור כל תב"ר מתנה בקבלת כספים מהקרן. אם משרד הפנים מקבל, למה שהנבחרים לא יקבלו ולמה שהציבור אינו זכאי לראות? שקיפות? אמרנו.

אריה ברדוגו גזבר
אריה ברדוגו גזבר

לצד התקציב השוטף של עיריית בית שמש פועלת קרן הקרויה קרנות רשות, מקורה של הכספים בגביית דמי השבחה, אגרות בניה ועוד. בעיקר אלה אם כי נכון להיום אין פירוט מדוייק על קרנות הרשות, מקורן או גובהן.

באחרונה עולה הסוגיה הזו לכותרות, חברי מועצה, ביניהם בכירים (שיטרית סגן ראש העיר) מבקשים לקבל פירוט מדוייק על הכספים המצויים בקרן. לא שיש ספק בניהולן הכשר, אבל, מדגישים כי יש להם רצון לדעת כמה מיליונים שוכבים שם. אנחנו נוסיף שיש חובה לפרסם גם כיצד הם מתנהלים.

הנה למשל, להסביר מדוע חייבים לפרסם בציבור מידע מדוייק על ניהול הקרנות. (ינואר 21) הוצגה רשימת תברים שהובאה לאישור המליאה. אולפנת נוגה, בניית שש כיתות באורות בנים, אורות בנות, בי"ס יסודי חדש 16 כיתות, בי"ס יסודי חדש ברמה ה ועוד. מיליונים רבים שנלקחים מקרנות הרשות. בתחתית אותו סעיף מופיחעה תוספת: עד קבלת הרשאה או כספי מדינה. אם תרצו, נוטלים מעין הלוואה מהקופה הקיימת לצד הרשות ומושבים לה כאשר הכספים מתקבלים מהמקור הממשלתי.

לעיתים מוצאים מהקרן כספים להשלמת פרויקטים שהמדינה לא ממש מתעדפת להשלים. אם אתם מבולבלים ממה שכתוב כאן, נודה על האמת, מעולם, כן מעולם לא יצא פירוט מדויק להסביר את דרך ההתנהלות, ומה שיש בידינו הוא דו"ח מבוקר בידי רו"ח בסוף כל שנת מס הקובע את הכמות ולא את דרך הניהול.

במליאת פברואר השנה אמרה בנושא זה סגנית ראש העיר רינה הולנדר: "בישיבת ההנהלה אריה מסר שהוא יעביר את רשימת היתרות בקרנות הרשות לידיעת חברי המועצה ועדיין לא קיבלנו את הרשימה.

השיב לה אריה ברדוגו: אני מצטער שעדיין לא העברתי את הרשימה. יחד עם זאת, לידיעתכם, משרד הפנים דורש מאיתנו לפני כול העברה של כספי התב"רים להעביר אליהם את דפי יתרות הבנק כך שעניין היתרות מבוקר.

השיב לו שיטרית: אריה, אני מבין את עומסי העבודה בגזברות. אבל, כבר פעמיים ביקשנו לקבל את היתרות בקרנות הרשות ועד לרגע זה לא קיבלנו.

ואז הסביר ברדוגו: השיטה הנהוגה היום מחייבת את הרשות להציג ההשלמה של תב"ר למרות שבהמשך התב"ר יורחב והכספים של קרנות הרשות "יחזרו" לקופה. בעבר השלמנו את הפערים בהלוואות וירטואליות. כלי זה נוצל במלואו והיום האפשרות לקבל את התב"ר ולקדם את הפרויקטים הוא בהשלמה מתוך כספי הרשות, כספים שבעיקר חוזרים לקופת הקרנות. לשאלה מה יתרת הכספים הצבורים, נכון להיום בקופת הקרנות אז מדובר בסכום של 20-30 מיליון ₪

זה לא סיפק את וותיק חברי מועצת העיר שלום אדרי: "אנו מבקשים ושלא לומר דורשים לקבל דוח מדויק על מצב קרנות הרשות ולמה מיועדים כספים אלו"

נציין כי אין זו פעם ראשונה שחברי מועצה דורשים לקבל פירוט. כבר בשנת 2015 ביקש אז עלם חן, משה שיטרית את הדבר מברדוגו. "לפני מספר שבועות ביקשנו לדעת מה הן היתרות בקרנות הרשות. דירנפלד. אני תמה אם יש קשר בין הבקשה שלנו ליתרת התקציב ברשות למול ניצול 25% מקרנות הרשות. האם רוצים לחסל את קרנות הרשות כדי להראות כמה רע פה. איך זה עומד מול משרד הפנים. האם מבחינתם, זה שיש לנו יתרה של 33 מיליון ₪ היו מבקשים לכסות את המינוס של העירייה ."

איך פטר אותו משה אבוטבול, אז ראש העירייה? הנה תשובת אבוטבול: " לא שייך, לא ניתן אלו תקציבי פיתוח."

ואנחנו בשנת 2021, ואחרי ניצול קרנות הרשות בכל מיני פרויקטים גם להשלמה וגם כהלוואה הרי אלה נשחקו או עלו, איך יכול להיות שבתום שש שנים עדיין אנחנו על אותו סכום, 20-30 מיליון? שאלה. תשובה מדויקת תהיה כאשר הנושא לא ירד מסדר היום והעירייה, בעיקר הגזברות תציג נתונים מדוייקים כולל אותם מסמכים המועברים לידי משרד הפנים כדברי ברדוגו.

אגב מבקר המדינה התייחס לנושא וקבע "על הרשויות המקומיות מוטלת חובה להסדיר את הקשרים שהן מקיימות עם הקרנות הפועלות לצדן בהסכמים כתובים, ואלו יובאו לאישורם של מועצת הרשות המקומית והוועד המנהל של הקרנות. עליהן גם מוטלת חובה לחזק את הפיקוח והבקרה על המתרחש בקרנות בייחוד בכל הנוגע לפרויקטים משותפים שהן מבצעות, לבסס את החלטותיהן בדבר השתתפותן על מידע מלא בנוגע לתכנון ולתקצוב של הפרויקטים ולהיות מעורבות בהליך ביצועם. על הפיקוח והבקרה להתבצע באמצעות מנגנון שיהיה מנותק מראש הרשות (או מסגנו), משום שלא רק שהוא מכהן כיו"ר הקרן אלא שהוא גם פועל בתור הגורם המזמין והגורם המבצע."

האם העירייה שלנו תפעל ברוח דבריו של מבקר המדינה?

נושאים: קרנות רשות, בית שמש, משה שיטרית, שלום אדרי, אריה ברדוגו
אריה ברדוגו גזבר
אריה ברדוגו גזבר
אריה ברדוגו גזבר
אריה ברדוגו גזבר
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: