יחיאל תן עמי- מנהלו המסור של אליקים מציין 80 שנה

28 שנים (מתוכם 4 שנים כסגן) ניהל יחיאל תן עמי את ביה"ס אליקים, וזה נראה כתמול שלשום. הנה חלפו להם כבר 22 שנים מאז פרש לגמלאות וקולו עדיין איתנו. בימים אלה מציין שמונים שנה בריאות ואריכות ימים.

5 / 5 ☆ מדרגים: 1
יחיאל תן עמי עם רעייתו ז"ל
יחיאל תן עמי עם רעייתו ז"ל

מכירים במעשיהם של גיבורי דור המייסדים- בשבועות הקרובים נביא כאן סדרה של כתבות המאופיינות בכך שנעלה בהם סיפורים, מעשים, מחשבות, פעילות של אישים משפיעים על התפתחותה של העיר בית שמש. נזכור אותם וננצור פעילותם לחיים.

בית שמש מציינת 70 שנה להיווסדה, יש דמויות לא מעטות שהותירו חותם על העיר, הרבה בזכות עשייתם, והרבה עוד יותר בזכות תרומתם לדורות הבאים. מדובר בימים בהם עוד יצא אוטובוס מלא עובדים מירושלים, או אולי מרמלה, תל אביב לכיוון העיירה בית שמש, כאן הם שהו שעות ארוכות, לעיתים עד לשעות החשיכה בטרם ישובו לביתם. מלאי סיפוק, חדוות העשייה, הרצון לקלוט עולים פיעם בהם. ועיירת העולים ההיא דרשה כוחות מקצועיים, אנשי איכות, מסורים מעבר לכל לעשות כאן עבודה.

מעברת העולים שהוקמה על בסיס עולים מבולגריה, רומניה, תימן, פרס, מרוקו ועוד נזקקה לאנשי חינוך במיוחד. בין העולים היו כמה דמויות חינוך, כמו המורה יעקב אלחרר ז"ל, ואו הרב מורי שלימד ב'חיידר' ילדי תימן, מורים שזכו להנצחה ראויה כאן בבית שמש. יש מורים, מנהלי מוסדות, שנזכרים בשיח בין בוגרים, בין תלמידים לשעבר. מורים כמו יוסף כהן, משה כהן, עקיבא עמרם, אברהם רבין, יעקב כהן ז"ל, אברהם הלוי ועוד רבים אחרים שחותמם על אלפי תלמידים שגדלו בעיירה. היום אני מבקש להקדיש את המילים הבאות לאחד מעמודי החינוך בעיר, האיש שאלפי תלמידים חייבים לו את עתידם, את השכלתם הבסיסית, את חינוכם הטוב. לאיש הזה קוראים יחיאל תן עמי יש זכויות רבות על התפתחותה של העיר בית שמש, וראוןי בודאי להזכירו בנשימה אחת עם ציון חגיגות השבעים לעיר.

בימים אלה מציין מר יחיאל תן עמי 80 שנה, ורהבם עמל ואון. זו ההזדמנות לאחל לו בריאות איתנה וברכה מעליא אמן.

מיהו אותו יחיאל תן עמי שתלמידיו מזכירים ביראת קודש כאשר הם מדברים על החינוך היסודי לו זכו בעייירה. גילוי נאות, שימשתי בתפקיד מול יחיאל תן עמי, הייתי יו"ר הנהגת ההורים של ביה"ס, עשינו כמה וכמה פעילויות למען ילדי בית הספר. כך שאם תמצאו כאן הפרזה בהערכה, בכל זאת היא אמיתית, נועדה בסה"כ למען ההסטוריה של העיר לאזכרו כחלק חשוב ונכבד בהתפתחותה.

אכן יחיאל תן עמי, היה מנהל ייחודי שעבד עם צוות חינוכי במסירות, באכפתיות, בהקפדה וביראת קודש. מחנך בכל רמ"ח אבריו, האיש שהיה לאגדה בפי התלמידים וההורים, כמו גם המורים, כי איתו עבדו מורות מצויינות, כמו המורה זיוה שגב, פרידה זמורה, שרה לוי, ועוד רבות מצוינות ומוכשרות. יחיאל תושב ירושלים עשה דרכו מהבירה לכאן, לא ברכב פרטי אלא באוטובוס, ולמרות זאת לא התעצל להגיע לכאן, היה הראשון להגיע והאחרון לעזוב את ביה"ס. לא לפני שסיר בין כל הכיתות, עבר פרוזדור פרוזדור, לראות מה עוד צריך לעשות לקראת המחרת.

מצוות החינוך שעבד איתו דרש מה שהקפיד עם עצמו, התמדה, מסירות, ערכים, קודים שהיו אבן בוחן בעשייה המתמשכת לאור שנים.

יחיאל תן עמי מתגורר בירושלים, כלתו דבי, ממשיכה דרכו, משמשת היום מורה בביה"ס עוזיאל

מוסדות חינוך רשמיים נפתחו באותם ימים בעיירה הקולטת עולים. בי"ס מ"מ שמי ע"ש אהרון ג'ימי ז"ל, בי"ס ממ"ד שמשון היו מוסדות החינוך הראשונים בעיירה המתהווה. אחריהם הוקם צמד מוסדות חינוך שני, בפאתי השכונות החדשות. בכלל בימים ההם כאשר יזמה המדינה הקמת מוסדות חינוך הקפידה על איזון, אחד מ"מ והשני בסמוך אליו הוקם ממ"ד. כך תמצאו בהיסטוריית העיר, צמדי מוסדות כמו שמי-שמשון, אליקים- עדיהו, ממלכתי ג (אשכול) שדה יהושע, ממ"ד לוין – מ"מ בגין.

בשכונת 160, 144, כך קראו אז לשכונות נפתחו מוסדות החינוך, אליהם מידי יום, הביאו אוטובוסי אגד שיצאו מירושלים, מורים ואנשי חינוך.

לאחד מאותן מוסדות, בי"ס ממלכתי דתי אליקים יתמנה לימים יחיאל תן עמי. יחיאל עד שנת 1970 הספיק ללמד תלמידים בקסטל, מבשרת ירושלים היום. מורה מביה"ס אברהם הלוי, נתבקש לקבל עליו את הניהול בבי"ס אליקים, בשל עזיבתו המפתיעה של המנהל יעקב כהן ז"ל שקודם לשמש מפקח ממ"ד במשרד החינוך. סגנו אברהם רבין לא יכול היה לקבל את משרת הניהול, אז הוזנק כאמור אברהם הלוי.

בטרם בואו ביקש האחרון מיחיאל תן עמי להתלוות אליו ולשמש כסגנו. כך במשך ארבע שנים 1970-1974 שימש יחיאל כסגן מנהל בבי"ס באליקים. באותה שנה אחרונה, 1974, זכה אברהם הלוי במשרת מרצה באחד מסמינרי המורים (ליפשיץ) ומשרת הניהול התפנתה יחיאל תן עמי הסגן הפך למנהל. משנת 1974 ועד 1998 שימש יחיאל כמנהל בביה"ס אליקים, איתו ידע חוויות, אתגרים, והישגים. יחיאל הגיע לגמלאות ופרש מהניהול ובכלל מהעיסוק בחינוך.

אלפי תלמידים נרשמו ביומנו, הרבה מהם זכורים לטוב והצלחתם היא גאוותו. כך הוא זוכר היטב וכאשר פוגשם או רואם בשמחות או בהתקהלויות אחרות, מתעניין לשלומם, למעשיהם ולהתקדמותם בסולם החיים.

מבנה בית הספר קיים עדיין, ואת כיתותיו מאכלסים היום תלמידים חרדיים. המוסד הממלכתי דתי שהוציא מבין כתליו אלפי תלמידים, בנים ובנות, מוסד שחינך לממלכתיות ולערכים ציוניים נסגר בקולות ענות חלושה בשל התמעטות אוכלוסין בשכונה הקרובה.. תלמידיו/בוגריו משוטטים ברחבי הארץ, מעטים מהם נותרו בבית שמש.

מה מבקש יחיאל לומר היום לתלמידיו /בוגרי ביה"ס ובכלל לתושבי בית שמש? "תמסור ד"ש לכל מי שירצה לשמוע ממני". הרבה ירצו לשמוע ממנו עד מאה ועשרים.

נושאים: יחיאל תן עמי, אליקים, בית שמש, חינוך, מייסדים
יחיאל תן עמי עם רעייתו ז"ל
יחיאל תן עמי עם רעייתו ז"ל
יחיאל תן עמי עם רעייתו ז"ל
יחיאל תן עמי עם רעייתו ז"ל
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:51 תגובות
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג:
יחיאל תן עמי- מנהלו המסור של אליקים מציין 80 שנה
דרור מזרחינכתבה ביום שני, 11 בינואר 2021, 10:02

איזה זיכרונות יפים. רק בריאות איש יקר

יחיאל תן עמי- מנהלו המסור של אליקים מציין 80 שנה
שמואל
(5 / 5)

נכתבה ביום שני, 11 בינואר 2021, 07:11

ראשית, הרעיון מבורך ושאפו על היוזמה הברוכה! באשר למחנך, סגן המנהל והמנהל יחיאל תן עמי, אכן כפי שציינת הינו איש חינוך מהמעלה הראשונה. זכיתי ללמוד אצלו ממש בתחילת הדרך כאשר עוד היה סגן המנהל, בתחילת שנות השבעים. מאחל לו ולרעייתו בריאות איתנה ואריכות ימים!

יחיאל תן עמי- מנהלו המסור של אליקים מציין 80 שנה
גולש אנונימינכתבה ביום שני, 11 בינואר 2021, 03:40

עד 120 שנים טובות ומשובחות. בלי עין הרע שיהיה בריא כל חייו בטוב אמן