חוסר שקיפות היא מחלה- ושימו לב מי מנסה לטפל ומי מנסה למנוע

'מחלת' חוסר השקיפות בעיריית בית שמש מפתה תושבים לבדוק מעט מתחת לשכבה הגלויה, מפעל של אדם אחד שיקופית- מדביק סטודנט לתקשורת שלא מהסס לשאול שאלות. ומי מעכב? אל תופתעו, העירייה דורשת סכומי עתק כדי למסור לו מידע...

עליזה בלוך
עליזה בלוך

"שקוף" הוא גוף התקשורת של הציבור – כלי התקשורת הראשון בישראל שנמצא בבעלות מלאה וישירה של הציבור, ופועל בהכוונתו. אין פרסומות, אין בעלי הון, אין כסף מקרנות או מהממשלה – כל המימון, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע כולו מאנשים פרטיים בסכומים קטנים. התומכים הקבועים (בכל סכום חודשי) הם המו"לים והם אלה שקובעים את נושאי התחקירים ותחומי הסיקור.

המודל הזה מאפשר לנו לעשות עיתונות תחקירים מעמיקה, נקייה מאינטרסים מסחריים או פוליטיים – ולעבוד רק בשבילכם, הציבור הרחב.

'שקוף' הוא גוף ארצי, בבית שמש קם לו ארגון מקומי, שלא מתבייש לצרף לעצמו לעצמו שם של שורש דומה: שיקופית- 'התנועה לשקיפות השלטון בבית שמש'. ב'שקוף' מועסקים כותבים מצויינים שלא מהססים לעשות תחקירי עומק בנושאים שונים, כאן בכוחותיו הדלים, מנסה אדם אחד, ישעיהו ברומברג, להעמיד במבחן את רשויות השלטון המקומי בבית שמש.

השבוע מצטרף למאבק למען השקיפות תלמיד שנה ב' בתקשורת, שהחליט לבדוק מעט מהנושאים הבוערים בעיר. הסטודנט לומד במכללת אריאל, אחיה יוסף לייבו שמו. מעיד על עצמו: "קורא מתמיד של המקומון האגדי קרן אור, גרתי בבית שמש 22 שנה ומשפחתי עדיין שם.". יוזמה פרטית שאין אחריה איש או עמותה או תנועה.

הסטודנט החליט להגיש שאילתות ע"פ חוק חופש המידע לקבל תשובות מעיריית בית שמש. מערימים בפניו קשיים. נדרש לשלם אגרות מופרזות , אמנם לפי החוק. אבל כאשר הוא מעמיד מול ארגונים אחרים, משרד הביטחון, צה"ל, טוען להבדלים ולהפרשים בסכומים גבוהים למדי. "מהארגונים קיבלתי עשרות מיילים, עם נתונים לא מעטים בכלל ושילמתי שקלים בודדים. בעיריית בית שמש יריית הפתיחה עומדת על כמה עשרות שקלים בהפרש משמעותי. למה? ". טענה שבעיריית בית שמש בודאי ידחו בשתי ידיים, אנחנו פועלים על פי הכתוב בחוק. ובכל זאת, "לדרוש 600 ₪ עבור חשיפת יומני פגישות ראש העירייה, יש בכך אינטרס לציבור. לא לי!!! אומר הסטודנט לתקשורת.

מדובר בסטודנט שכל אגורה עבורו משמעותית מאוד. מבקשים ממנו אגרה. ניחא. יש חוק וצריך לפעול על פי החוק.

מה מניע את יוסף אחיה ואת ישעיהו ברומברג ואחרים לקבל מידע על עיריית בית שמש? נכון לעכשיו לא הוכח כל מניע הזוי או זר מלבד הרצון לחשוף ולתת שקיפות לעשייה או חוסר עשייה בעיריית בית שמש.

ונזכיר מעט מדברי הימים, האם זו לא הייתה אחת ההבטחות של עליזה בלוך לפני בחירתה לתפקידה הרם כראש עיריית בית שמש?

בתקווה שאין לעיריית בית שמש מה להסתיר, מה הבעיה לחשוף כל הנדרש לפני שני המכובדים הנ"ל ולפני כל דורש טוב לעיר. ובכלל בימים בהם העירייה משלמת הון עתק לקיומו של אתר, משלה, כן משלה, מדוע אינה מעלה כל מסמך, חושפת כל פרט הקשור בהתנהלותה החל מחנויות לממכר מזון בהם רוכשת את הכיבוד ללשכת ראש העירייה ועד למימון יועצי הסתר בעבר ובהווה העובדים למען עיריית בית שמש.

הגיעו לידינו פניותיהם לממונה על חופש המידע גם של מר ברומברג וגם של אחיה יוסף, הם ראויים לתשומת לב עיתונאית. ועוד נדון בהם.

נושאים: עיריית בית שמש, חופש מידע, עליזה בלוך
עליזה בלוך
עליזה בלוך
עליזה בלוך
עליזה בלוך
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: