האם דובר העירייה כבול לשרת רק רצון ראש העיר?

למי ואת מי משרת דובר הרשות בעיריית בית שמש? האם זהו מינוי פוליטי שנועד לשרת רק את ראש הרשות או שתפקידו לתת מענה לצרכים גוברים של אגפים ומחלקות בתוך העירייה שאינה כפולים לראש העירייה ישירות. תחקיר של יהונתן שורק חושף פרטים חשובים ומגלה שההתנהלות בימי בלוך אינה שונה מימי אבוטבול. מה שהיה הוא הקיים.

עיריית בית שמש
עיריית בית שמש

המכרז לדובר העירייה במשמרת ראש העיר עליזה בלוך קושר את הממונה על ההסברה ישירות לראש העיר. כללי משרד הפנים המפורסמים בנספח א' - מכרז פנימי/פומבי לתפקיד דובר הרשות המקומית - מחייבים כפיפות למנכ"ל העירייה. דובר העירייה בתגובה: "המכרז אושר במתכונתו והגדרתו על ידי משרד הפנים" במשרד הפנים לא מכירים אבל בודקים

את ראשית המאמר אפתח בגילוי נאות: כותב השורות מצוי בקשר טוב וענייני עם דוברי העירייה, ולא נתקל עד כה בכחש או בחוסר הגינות או הסתרה של מידע מהציבור. ייתכן שהיו נושאים שלא הובהרו דיים, אך אין זה עומד במסגרת היסוד הסביר לחשד למניע פוליטי כלשהו.

יחד עם זאת פקידות ההסברה בעיריית בית שמש והעומדת בראשה עליזה בלוך, נכנסו בשבועות האחרונים לרצף של אירועים מתגלגלים אשר בבסיסן עומדת הטענה לפוליטיזציה של מערך הדוברות העירונית. ובראשם החריקות הקואליציוניות, התקוממות אנשי השטח הליכודי, וטענות על חלוקת תקציב ההסברה שהוקצה לעיר.

בראש ובראשונה סיעת הבית היהודי בראשות סגנית ראש העיר רינה הולנדר - מרכיבה קואליציונית בכירה. לפני ימים אחדים פורסם כי לטענת בכירים בסיעה, דוברי העירייה הפיצו פייק ניוז כדי לקנות את ליבם של מצביעיה אנשי הציונות הדתית, ובפרסום בערוץ 7 הוצג הישג לעליזה בלוך בהקמתם של סניפי תנועות נוער כאשר הסניפים כבר מצויים עמוק בתהליך בנייה או לחילופין עומדים כבר על תילם. טענה זו מצטרפת לטענות נסיבתיות על התנהלות מערך הדוברות.

הדבר השני. אנשים בולטים בשטח הליכודי, מהם פעילים מרכזיים במטה הבחירות של בלוך מלינים על העובדה כי נעשה בהם שימוש פוליטי ציני. לטענתם הובטחו להם, כמו לציבור אותו הם מייצגים הבטחות שונות שלא קויימו. הבטחות לאנשי אמון שנגנזו לצורך קידומה האישי והפוליטי של ראש העיר. אחד מהבולטים שבהם אף הוסיף בהצהרה שמסר ברשת פייסבוק שהוא יעשה כל שביכולתו למנוע את כוונתה של ראש העיר לבנות לעצמה תדמית שתכניס אותה בהמשך לכנסת.

הדבר האחרון הוא עניין נפיץ לכשעצמו. בשונה מתקציבי הפרסום האגפיים אותם למיטב הבנתי חילקה ראש העיר לפרסום כל אגף ומחלקה בנפרד, כספי ההסברה שהוענקו לעיריית בית שמש על מנת להגדיל את ההסברה בהתמודדות עם נגיף הקורונה נותרו בידי דובר העירייה.

פעילים בעיר שאלו בפומבי ברחבי הרשת 'היכן הכסף'. אנשי תקשורת מקומיים שאלו מדוע הודרו עיתונים מסויימים ממודעות ההסברה, אך אחרים זכו למודעות גדולות ונענו בתשובות מעורפלות. ובאמת, חשוב לציין למען האמת, בהחלט נראה כי הפעם נפל פגם מובחן בהתנהלות העירייה ראשיה ופקידיה.

עוד לפני רצף האירועים המתגלגל הזה, פניתי בהצעה לדוברי העירייה או יותר מדוייק ליועץ התקשורת של ראש העיר רפי פרלשטיין. חשבתי שנכון יהיה לקבוע כללים אחידים ומדידים, ובכך להפוך את הדוברות לתושב לכזו שתתן במה הוגנת לנציגי התושבים ולנבחרי הציבור באופן כזה שלא יוכלו להלין על פוליטיזציה של הדוברים. פרלשטיין הסביר לי בטוב טעם כדרכו, מדוע הצעתי אינה ישימה, ואין בדברים שצוטטו כל כוונת מכוון.

אך במהלך הבדיקה הזאת עלתה לידיעתי נקודה מעניינת ומטרידה. בלשכת ראש העיר רואים את תפקיד דובר העירייה ככזה המוגדר במשרת אמון וכפופה לראש הרשות. בניגוד למה שידעתי קודם לכן, ובניגוד להיגיון; כיצד יתכן שפקיד שתפקידו אמור להיות מקצועי ללא משוא פנים יכול להיות כפוף לגורם פוליטי מכובד וישר דרך ככל שיהיה?

פניתי לדובר העירייה ושאלתי אותו האם אכן הוא כדובר רשות מקומית נושא בתפקיד בעל אמון שכפוף לראש העיר. אמרתי לו שידוע לי שזה אמור להיות כפוף למנכ"ל העירייה ולא לראש העיר. דובר העירייה הגיב בהאי לישנא: "אין אחידות ברשויות מקומיות. אם בשאלתך אתה מתכוון אלי- אזי אני כפוף לראש העיר ולא למנכ"ל העירייה".

בדקתי בכל האמצעים העומדים לרשותי, אך לא מצאתי דובר עירייה או כל רשות מקומית אחרת שכפוף ישירות למרות ראש הרשות. דווקא ההיפך, דוברי הרשויות שנחשפתי למכרזיהם, גילו לי כי הם כפופים למנכ"ל העירייה ולא לראש העיר. בהומור אגיד, כי העובדה שראש העיר שלנו מוגדרת, לפחות בויקיפדיה לא כראש העיר כמו ראשי עיר אחרים אלא כ"אשת חינוך ישראלית המכהנת כראש עיריית בית שמש" לא משנה את היותה פוליטיקאית כמו כולם.

בעוד שבועיים אפנה שוב למשרד הפנים, לראות מה יצא מהבדיקה שלהם על האינטרסים הפוליטיים לכאורה שהעליתי. התנאים בהם מועסק דובר העירייה מהווים לדעתי פטיש וסדן לפעילות הדובר, כפיפות שאסור לטעמי שתהיה בין גורמים פוליטיים לפקידי ציבור ישרים ככל שיהיו.

חשוב לי לציין כי פנייתי אירעה לאחר שאימתתי את דובר העירייה על הכפיפות המחוייבת למנכ"ל העירייה כפי כללי משרד הפנים, הגיב הדובר שהוא מרצה לתקשורת במכללת ספיר ובאוניברסיטת בר אילן: "גם מנכ"ל הוא דמות מזוהה פוליטית..." כתב לתדהמתי.

"בית שמש חווה בתקופה האחרונה משברים קואליציוניים ועירוניים שבבסיסם עומדות טענות חמורות על התנהלות פוליטית של דובר העירייה מר רועי לחמנוביץ ויועץ התקשורת של ראש העיר מר רפי פרלשטיין" כתבתי למשרד הפנים.

"למיטב ידיעתי יועץ התקשורת של ראש העיר נחשב כמשרת אמון ואינו מחוייב לנייטרליות. אך משבדקתי את דרישות המכרז של דובר הרשות נוכחתי לראות כי הוא כפוף לראש הרשות שהינה גורם פוליטי מובהק, ומתנגדיה הפוליטיים מאשימים את דוברות העירייה בנקיטת צד פוליטי".

"לפי תנאי משרד הפנים דובר העירייה צריך להיות כפוף למזכיר/מנכ"ל העירייה ולא לראש העיר. אך דובר העירייה טוען מנגד שהמכרז אושר על ידי משרד הפנים ויש לפנות אליכם", כתבתי.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "הנושא אינו מוכר והועבר לבדיקת אגף ההון האנושי במשרד".

נושאים: דוברות, כפיפות, עליזה בלוך, בית שמש
עיריית בית שמש
עיריית בית שמש
עיריית בית שמש
עיריית בית שמש
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג:
האם דובר העירייה כבול לשרת רק רצון ראש העיר?
משהנכתבה ביום ראשון, 16 באוגוסט 2020, 03:26

במקרה זה הוא יחצ"ן של ראש העיר ולא של העיריה. כל פעילות של עליזה מלווה בצוות של צלמים ודוברים ואילו פעולות של אגפים בעיריה נשכחים. תקציב הפרסום של האגפים השונים הוא אפסי ועקב כך היו ועדיין ישנן מחלוקות כספיות בין האגפים על פירורי פרסומות.

האם דובר העירייה כבול לשרת רק רצון ראש העיר?
גיאנכתבה ביום ראשון, 16 באוגוסט 2020, 02:24

עליזה דוגלת במדיניות אני = העיר. אין מפלגות, אין בעלי תפקידים. רק היא.