אין הרכב למועצה הדתית- צפו לקבל ממונה תורן או אולי אישה ממונה

הבית היהודי הציג מועמדיו למועצה"ד בלי אזכור שם אישה ולמעשה מכשיר הדרך למינוי ממונה תורן לניהול חיי הדת בעיר. הליכוד טרם הציג מועמדיו, כמו עיר מאוחדת. האם מדובר בתרגיל למנוע זליגת המועצה לידיים חרדיות?

דמויות מתחלפיות
דמויות מתחלפיות

בחודש יולי 2020 פנה השא לשירותי דתי דאז הרב יעקב אביטלללעירייתבית שמש להתחיל לפעול לכינון מועצה דתית חדשה בבית שמש. בהתאם לסעיף 3ב לחוק שירותי הדת היהודיים, "ככל שרשות לא העבירה בתוך 30 יום את רשימת הנציגים מטעמה, על השר לפנות בדרישה נוספת" זו היתה הפניה השניה של השר אביטן. המכתב הראשון היה באמצע חודש יוני אותה שנה.

בחודש יוני 21 מיד לאחר כינון הממשלה החדשה שיגר השר מתן כהנא מכתב לכל המועצות הדתיות ובהם התווה את הסדר להרכבת המועצה החדשה באותם ישובים שלא פעלה מועצה נבחרת. בין הישובים בית שמש. השר כהנא מפרט במכתב פרט חשוב מנחה להמשך הדרך בעתיד. "כי דרך המלך שקבע המחוקק לעניין ניהול המועצות הדתיות הוא בהרכב נבחר ולא ע"י ממונים ועדות ממונות או מורשי חתימה זמניים". המכתב ארוך ומפרט בו את כל הכללים לבחירת המועמדים, (היעדר רישום פלילי, עובד מדינה וכו') וגם קובע לגבי ייצוגם שך כל הגופים והעדות המעוניינים בקיומם של שירותי הדת היהודיים. (מודגש במכתב).

השר גם מסביר את דרך מינוי נציגי השר כמובן בהתייחסות למיעוטים ולכאלה אינם אורתודוכסים.

האם הרשות המקומית מסוגלת לעמוד בכללים הכתובים האלה?

לפי מה שהוצג עד כה הוצגו מועמדים, 4 נציגים נציגי הרשות, נציג ש"ס, נציג דגל, נציג הבית היהודי, נציג רביעי מעץ. נציגים מומלצי השר התכוונו להציע כך: 2 נציגי הליכוד, נציג עיר מאוחדת, ונציג שמיני הבית היהודי ונציג תשיעי ברוטציה אגו"י ודגל. בהרכב כזה היה רוב למחנה הציוני- 5 מול 4 חרדים. ומבחינת הבית היהודי כנראה ציפו לקבל את תפקיד ראש המועצה הדתית כפי שחתמו בהסכם הקואליציוני כמובן תוך ויתור על תפקיד הסגן בו מחזיקה רינה הולנדר.

במוצ"ש התכנסה הנהלת הבית היהודי שקבעה את שמות נציגיה- חיים בן מרגי ודוד רוטנר.

רק סיעות הליכוד ועיר מאוחדת טרם מסרו זהות המועמדים מטעמם.

לפחות עד כה אין אפילו אישה אחת ברשימה, ואם הליכוד יחליט בסופו של דבר ששני המועמדים שלו, לפחות אחת מהם תהיה אישה עדיין זה לא מספיק לקריטריונים שקבע השר להרכב מועצה דתית.

הנה מכשול אחד לבחינת כשירות ההרכב המוצע.

מכשול נוסף נובע למעשה מהודעתו של השר כהנא שהוא רוצה לראות גם נציגות לקהילות לא אורתודוכסיות. השר מתייחס במכתבו גם למיעוטים, האם מתכוון השר לצאצאי בני משה, ואו אולי לעולי חבר העמים? בכל מקרה למיעוטים האלה אין נציגות ברשימה המוצעת ע"י מועצת העיר.

מה יקרה בסופו של יום? יש מפרשים את החלטת הבית היהודי לא להציג אישה, החלטה מכוונת למעשה לא להקים הרכב נבחר ולהעדיף ממונה מטעם השר. שהרי בהיעדר הרכב השר יטול סמכויות הממונה העכשווי שמונה בימי ש"ס בלשלטון ויעבירו לזהות קרובה להשקפת עולמו. (ימינה או הבית היהודי).

סוף דבר, מכל הדיונים הישיבות וההתחשבוניות לא יוצג הרכב מניח דעתו של השר. התוצאה הסופית לא תהיה לבית שמש מועצה דתית נבחרת וכנראה גם בראשה לא יעמוד נציג אחת המפלגות החרדיות כמצופה. שהרי ראשות המועצה הדתית הובטחה לש"ס בהסכם הקואליציוני עם עליזה בלוך. .

נושאים: המשרד לשירותי דת, בית שמש, מועצות דתיות, מתן כהנא
דמויות מתחלפיות
דמויות מתחלפיות
דמויות מתחלפיות
דמויות מתחלפיות
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: