מינוי רב מקומי צריך להיות על פי רצון הציבור שאותו אמור הרב לשרת

בעיר מעורבת, או מתחרדת, מה הקשר בין מרא דאתרא, לבין רבני הקהילות החרדים?

הרבנים ביטון ובן עזרא עם ראש העירייה צילום: קרן אור
הרבנים ביטון ובן עזרא עם ראש העירייה צילום: קרן אור

בחירת מרא דאתרא היא משימה חשובה ביותר, לכן מידת מעורבות תושביה של העיר יש בה כדי להעיד כפל כפליים על החשיבות הגדולה שיש למינוי רב בעיר. מינוי רב מקומי צריך להיות על פי רצון הציבור שאותו אמור הרב לשרת. אסור לרב להתמנות על ידי השלטון כנגד רצון הציבור המקומי.

כך אומרים ברי סמכא לעניין וכך אנחנו חושבים שצריך להיות והכוונה היא לכל שלטון, בודאי לשלטון המקומי, עוד יותר לשלטון המרכזי. לכן, כאשר באים לבחור רב צריכה להיות מעורבות ציבורית גדולה.

כיצד משיגים זאת?

שיטת הבחירה של הרב , וזו בחירה לכל דבר ועניין היא בסופו של דבר בחירה. לא ברור מדוע מלאכה חשובה כזו צריכה בכלל לעמוד לבחירה? וכי אין במדינה מוסדות ממלכתיים שיכולים לקבוע את הדמות שיכולה להנהיג ציבור בתחום הרוחני? העדיף המחוקק ללכת בשיטה לפיה יש מעורבות לציבור, וכוח עוד גדול יותר לנבחרי הציבור. אותו מחוקק כנראה עדיין לא זיהה את כל הרעות החולות אצל הנבחרים שמונעים משיקולים של שמור לי ואשמור לך ולכן הפלא ופלא נתן בידי נבחרי הציבור דווקא הם את מחצית הכוח להחליט מי יהיה הרב שלנו/שלי/שלך.

ומן הכלל אל הפרט.

בעיר מעורבת, או מתחרדת, מה הקשר בין מרא דאתרא , לבין רבני הקהילות החרדים? האחרונים לא מכירים בציונות ובכל מה שמייצגת הרבנות הראשות. הכשרות של הרבנות קלה בעיניהם, רישומי הנישואין נעשים לא ברבנות, הלכה אם מבקשים ללמוד שואלים את רבניהם, ואפילו ל"ע קבורה נעשית לא באמצעות החברה קדישא של הציוניים. היכן הם דורשים? במקוואות. וגם שם לא ממש שמים על הוראות הרבנות המקומית אלא מינו להם רב משלהם... לכאורה מטעמי הלכה מחמירה.

אם כך מה הם צריכים לקבוע מי יהיה המרא דאתרא שלי/שלך/שלנו?

המחוקק לא רגיש לעובדה הזו שמחר יכול ויהיה לנו רב שהוא לא ממש ע"פ רצון הציבור? בבית שמש אין ציבור אחד, יש כאן יותר מאשר זהות אחת. אז ייתכן שכל בחירה תהיה לא ממש תואמת את המציאות, קרי את רצון הציבור.

תשומת הלב נדרשת גם לאור המידע המופיע לעיל. יש 19 חברי מועצה שקבעו 16 נציגים, מתוכם שמונה נשים. החרדים האשכנזים לא הסכימו למנות נשים (כי אין אשה קובעת מי יהיה הרב של קהילה, וגם בגלל מעמדה הנחות של האשה בחברה החרדית) לרשימת בתי הכנסת: 6 נציגים הם מהרמה. נניח, וסליחה שוב על הצורך ליטול את זכות ההנחה לשימוש גם כאן, נניח, רק חמישה מתוך השמיניה (שמונת נציגי בתי הכנסת) יחליטו על העדפת רב זה או אחר, האם יש להם מחוייבות לבחירתם? לקביעתם?

ובכן הנה דופי שיכול לפגום בבחירת המרא דאתרא שלנו. האם אנחנו ערים לכך? ואם נחזור לקביעה בפתיח, מינוי רב מקומי צריך להיות על פי רצון הציבור שאותו אמור הרב לשרת, אז לי לפחות לי ברור מי צריך לקבוע את המרא דאתרא. בודאי לא אנשים שלא מקבלים את מרותו של אותו רב נבחר.

הרבנים ביטון ובן עזרא עם ראש העירייה צילום: קרן אור
הרבנים ביטון ובן עזרא עם ראש העירייה צילום: קרן אור
הרבנים ביטון ובן עזרא עם ראש העירייה צילום: קרן אור
הרבנים ביטון ובן עזרא עם ראש העירייה צילום: קרן אור
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
יעקב נכתבה ביום ראשון, 25 ביוני 2017, 15:22

שילוב דת פוליטיקה וכסף זה גוף גוף מושחת מסואב