קרם הגנה או שמשיות חוף? מה יגן עליכם טוב יותר מפני סרטן עור

מחקר שפורסם לאחרונה, בדק מהו אמצעי ההגנה היעיל יותר מפני השמש – שימוש בשמשיות חוף או במסנני קרינה

המלחמה שלא נגמרת באדיבות האגודה למחמה בסרטן
המלחמה שלא נגמרת באדיבות האגודה למחמה בסרטן

.חוקרים מניו ג'רזי וניו יורק, ביקשו לבדוק את מידת ההגנה שמספקת שמשיית חוף סטנדרטית בהשוואה לקרם הגנה עם מקדם הגנה גבוה, בזמן אמת. זאת לאור המידע הקיים לפיו הצללה באמצעות שמשייה חוסמת את המגע הישיר של קרני ה-UV עם העור, אך העור עדיין נותר חשוף להחזר של קרני ה-UV מהחוף ולקרינת UV שאינה ישירה.

המחקר נערך באגם בטקסס, במיקום של 159 מטרים מעל גובה פני הים וכלל 81 משתתפים. תגובת העור לשמש נמדדה על פי סולם פיצפטריק, הנע בין 1 (תמיד נצרב בשמש ולעולם אינו משתזף) ל-6 (לעולם לא נצרב, משתזף בקלות). כל המשתתפים היו בעלי עור לבן, בדירוג 2 או 3 לפי סולם פיצפטריק והתבקשו לשהות בחוף האגם בין השעות 10:00-14:00 במשך 3.5 שעות בצהרי יום שמשי. עוצמת החזר קרני ה-UV מהחול נמדדה והייתה בין 7%-9%.

מחצית מהמשתתפים התבקשו לשהות תחת שמשייה ומחציתם התבקשו למרוח על עורם קרם הגנה בעל מקדם הגנה 100SPF העמיד במים לאורך 80 דקות, על פי ההוראות: בנדיבות, 15 דקות לפני החשיפה לשמש, ובהמשך מדי שעתיים או בהתאם לצורך. 22-24 שעות לאחר החשיפה לשמש, התבצעה הערכה קלינית לנוכחות כוויות שמש בדרגות שונות בשבעה אזורים בגוף שהיו חשופים לשמש - פנים, ידיים, רגליים, אזור עצמות החזה והעורף.

מהממצאים עלה כי קבוצת המשתתפים ששהו תחת שמשייה נכוו באופן משמעותי יותר מקבוצת המשתמשים בקרם הגנה, ביחס למצבם בתחילת הניסוי. בסה"כ נספרו 142 כוויות על גופם של משתתפי קבוצת השמשייה לעומת 17 כוויות על גופם של משתתפי קבוצת קרם ההגנה. על גופם של 78% ממשתתפי קבוצת השמשייה הופיעה אדמנת (אריתמיה, אדמומיות לא תקינה של העור) באזור אחד או יותר בגוף, לעומת 25% ממשתתפי קבוצת קרם ההגנה.

החוקרים מציינים כי שימוש בלעדי באחד מאמצעי ההגנה מהשמש שנבדקו – קרם הגנה או שמשייה סטנדרטית, אינו מספק הגנה טובה דיה מהשמש. וכי יש חשיבות רבה להסברה נכונה לציבור על התנהגות נכונה בשמש ושילוב אמצעי הגנה שונים על מנת להקטין את הסיכון לחלות בסרטן עור.

המחקר פורסם בכתב העת JAMA Dermatology במהדורת מרץ 2017

נושאים: האגודה למניעת הסרטן, שמשיות חוף, מסנני קרינה
המלחמה שלא נגמרת באדיבות האגודה למחמה בסרטן
המלחמה שלא נגמרת באדיבות האגודה למחמה בסרטן
המלחמה שלא נגמרת באדיבות האגודה למחמה בסרטן
המלחמה שלא נגמרת באדיבות האגודה למחמה בסרטן
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: