עדיין אין פתרון לחניית אוטובוסים וכלי רכב בצדי הדרכים בעיר

כלי רכב , אוטובוסים ואפילו עגלות פרסום, וגם מכוניות למכירה, חונים בצד עורקי תנועה ראשיים, ללא הצבת תמרורי אזהרה ובעיקר תוך סיכון הולכי רגל ונוהגים ברכב. וועדה התנועה דנה, ועדיין לא מצאה את הדרך לפתרון

אוטובוס חונה בצד הדרך
אוטובוס חונה בצד הדרך

הכתבה הזו עלתה כמעט לאויר לפני שנה כמעט, חזרנו ובדקנו מה נשתנה מאז. למי ששכח הנה הדברים שנכתבו אז ואנו מבאים אותם כאן בשל חשיבותם ובעיקר בשל הצורך לטפל בהם. מי מאיתנו לא נתקל בתופעה של אוטובוסים חונים לצד הדרך. בדרך כלל מדובר באוטובוסים של החברות הפרטיות החונים לצד הכביש ברחובות בהם התחבורה צריכה לזרום בבטיחות ובמהירות האפשרית. הנוסע בשד' בן זאב, עורק תחבורה מרכזי בעיר, דרכו עוברים אלפי כלי רכב מידי יום, מבחין כי בצדי הכביש, דווקא העורק הראשי הזה חונים אוטובוסים. ולא מדובר בחניה זמנית, אלא בשעות רבות, במשך כל היום, וגם בלילה.

לרשות המקומית בבית שמש כמו לכל רשות ברחבי הארץ יש חוק חניה המוגדר כחוק עזר מקומי. החוק פורסם בשנת 2002 וחתום עליו ראש העיר דאז דניאל וקנין. "בתוקף סמכותה לפי סעיפים 250 ו 251 לפקודת העיריות, וסעיף 77 לפקודת התעבורה, מתקינה מועצת עיריית בית שמש חוק עזר זה" כך בתחילת החוק.

החוק ארוך, ובו מצוי גם סעיף החניה לאוטובוסים הוא סעיף 8. שימו לב מה כתוב בחוק העזר.

"לא יעמיד אדם, לא ירשה לאחר להעמיד אוטובוס ברחוב אלא במקום שנקבע כתחנת אוטובוסים והמסומנים על ידי תמרור, בהתאם להודעת התעבורה, הנושא עליו את מספרו של קו האוטובוס או הודעה שהתחנה מיועדת להורדת נוסעים בלבד .)ב( לא יעמיד אדם ולא ירשה לאחר להעמיד אוטובוס במקום כאמור בסעיף קטן א לזמן העולה על הזמן הדרוש כדי להוריד או להעלות נוסעים; הוראה זו אינה חלה לגבי תחנה סופית )ג( לא יחנה אדם ולא ירשה לאחר להחנות אוטובוס בתחנה סופית למעלה מהזמן הנקוב בתמרור או כל עוד היא תפוסה על ידי מספר האוטובוסים הנקוב בתמרור.

אז איך חונים אוטובוסים בעיר בצדי כבישים, למשל שד' בן זאב, לוי אשכול וכד'. ולא רק אוטובוסים מנצלים את החניה חינם הזו בשולי הכביש. בכביש ראשי, בשד' יצחק רבים מעמידים עגלות פרסום, מכוניות למכירה וכדומה. כולם בשולי הכביש כביכול, אבל וגם לצד דרך שחייבת להיות פנויה.

וועדת התנועה של העירייה החליטה לפני שנים לתת לבעלי כלי הרכב הכבדים האלה אישור חניה זמני ברחובות האלה. מדובר באישור זמני שניתן לבעלי האוטובוסים למצוא פתרון קבוע לחניית כלי רכבם בשעה שאינם אוספים או פורקים נוסעים.

החניה מסתמכת על הודעה שפורסמה לפני מספר שנים במקומונים בה התירה העירייה חנייה בצד הכביש.

ומה עם המשך הסעיף, על הצבת תמרור המאשר חניה כזו? לאורך שד' בן זאב הרחוב בו חונים כלי רכב מסוג אוטובוס אין שום תמרור המורה או מתיר להם לחנות בצד הכביש.

החוק קובע שבמקום בו מותרת חניית אוטובוסים תציב הרשות המקומית תמרורי אזהרה לנוסעים והנוהגים. סיור לאורך רח' בן זאב יגלה לכל עין כי אין תמרורים כאלה. הנה סעיף החוק כלשונו: "ראש העירייה יציין כל מקום חניה כל איסור, הגבלה או הסדר שנקבעו לפי סעיף2 על ידי תמרור מתאים שנקבע בהודעת התעבורה.

רשות הפיקוח העירונית אכן מודה שאין תמרורים. ומה עם המשטרה? מדוע אינה מתערבת בעניין ותובעת הצבת תמרורים?

ומה באשר לחניית המסוכנת? כן, מדובר בהסכמה שניתנה לפני מספר שנים בתקווה שבעלי האוטובוסים ימצאו חנייה מתאימה להעמיד כלי רכבם. נכון לעכשיו, מספר שנים, בין 4-5 שנים, עדיין לא נמצא המקום.

חניית אוטובוסים בשולי הכביש, 'גוזלת' מחצית מצירי התנועה. למשל בשד' בן זאב שהנו כביש עם שני נתיבים, אחד מהם הופך ברוב שעות היום למגרש חניה ורק הנתיב האחד פתוח לתנועה. הדבר מהווה איום על נהגים, על תנועה רצופה. וכבר היו דברים מעולם כאשר רכב נוסע סטה במפתיע ונתקע ברכב כבד חונה, במקרה המדובר הייתה זו משאית.

לצד האוטובוסים יש מדרכות עליהם הולכי רגל לא מעטים. שד' בן זאב מוכר שאחד הצירים עליו אוהבי וחובבי הספורט מקיימים ג'וגינג. בשעות הלילה האוטובוסים מסתירים את עמודי התאורה ובעיקר את פנסיהם כך ששוררת חשיכה על המדרכה. ואלו כידוע אינן מש מהמשובחות או הישרות ביותר. לעיתים קרובות נופלים במסלול ההליכה הזה הולכי רגל.

הנה אכן כי כן, האוטובוסים מחד מהווים סכנה לנוהגים ברכב בכך שהם תופסים חצי מהנתיב, ואילו בלילה הם מחשיכים את המדרכה. מי יטפל, המשטרה? הרשות המקומית?

לפני מספר חודשים דנה וועדת התנועה העירונית בעניין למצוא אתר מתאים להחנות אוטובוסים. יש כמה רעיונות, ביניהם הכשרת מגרש בסמוך לשוק החדש בכניסה לעיר. חניון לילה יכול להיות פתרון מצויין. הנה חלפו להם עוד כמה חודשים והתופעה עדיין קיימת. האם מחכים לתאונה? .

נושאים: בית שמש, אוטובוסים, חניה, וועדת תנועה
אוטובוס חונה בצד הדרך
אוטובוס חונה בצד הדרך
אוטובוס חונה בצד הדרך
אוטובוס חונה בצד הדרך
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: