מודל בית שמש לחינוך, תכנית בלוך לימים הנוראים של הקורונה

עוד בטרם תתנסה בית שמש בתכנית הלמידה שלה כבר מדברת בלוך על העולם. שגרירי העולם בדרך ללמוד מבית שמש. מופרך מהיסוד, מה שלא ברור בעיקר כשלא ברור מהו ארגז הכלים בהתמודדות, אין טעם להפיצו. כל מה שהיה בזום וגם לא היה... שווה קריאה.

מודל בית שמש
מודל בית שמש

אתמול ערכה ראש עיריית בית שמש זום עם העיתונאים בעיר, על סדר היום, כך נכתב בהודעת דוברות: ראש העיר מבקשת לקיים עמכם מחר בשעה 19:30 מפגש עיתונאים בזום ולהציג בפניכם את תכנית החינוך החדשה, מהוראה ללמידה, וזאת בעקבות מעבר מערכת החינוך ללמידה מרחוק עם מבט לעתיד." עיתונאים הביעו רצונם להשתתף,. ההודעה נשלחה ביום רביעי בשעה 14:01.

סביר להניח, אם ראש העיר גיבשה לעצמה תכנית, הרי שמן הסתם היא התיישבה עם שותפיה לארגון ועיצוב התכנית, עם סגנה הממונה על החינוך, ועם מנהל אגף החינוך מר קובי עמר.

בהצגה כזו של תכנית למידה, שהוא רעיון מצוין לכשעצמו, הגיוני וראוי להושיב לימינה את הממונה על החינוך וכן את מנהל האגף. וראו הפתעה, במסיבת העיתונאים ישבה ראש העיר בודדה. באפילה? חכו בטרם תגבשו דעה.

אז יש נימוק מדוע נעדר מר אענרייך מהזום. "הרב אענרייך נכח בצהריים בשיחת זום שעסקה במודל עם מנהלות בחינוך החרדי. תומך ומקדם את המודל. כנ"ל קובי. הם לא נכחו במפגש בגלל ההתראה הקצרה בו הוא נקבע עם העיתונאים".

קשה לי להאמין שזו אכן הסיבה, למי שעובדת 24/7 לא תוותר על נוכחות שותפיה הבכירים ביותר למהלך. האם הם מפקפקים בתכנית? אולי חוששים משאלות עיתונאים קרצנים כמוני? או שבכלל, קיבלתם את ההוכחה לכך שיש שתי רשויות, רשות חרדית בהנהגת אענרייך ורשות חילונית מנוהלת בידי בלוך.

אני סובר שאפילו אענרייך לא יודע מה התכנית הזו רוצה, לא רק העיתונאים. אבל חכו עוד נגיע לכך. ועוד פרט חשוב, שתדעו, הזום לא ממש הצליח. חיבורו נקטע במהלך הזום עם העיתונאים, חלקם פרשו באמצע. ולא כל עיתונאי העיר נכחו בזום!!! שאלה חשובה לכשעצמה.

לדעת אחד העיתונאים שנכח בזום והשתתף בה, התכנית (מודל החינוך) מסובכת, לא סתם מסובכת, מסובכת מאוד!!!

אז מה מטרת תכנית?

שימו לב, "לייצר מערכת חינוך פורצת דרך בארץ ובעולם, הרואה את העיר על כל משאביה- האנושיים, הפיסיים והתרבותיים- הנותנת מגוון מענים חינוכיים וייחודיים לכל תלמיד ותלמידה בעיר".

אתם קוראים נכון, עליזה בלוך דואגת לארץ ולעולם. קו הטלפון, לא הזום, קרס הבוקר מכמות הטלפונים שמתקשרים ללמוד מבית שמש, סליחה מעליזה בלוך. נציג ישראל באו"ם פנה לבלוך לשלוח לו דחוף את התכנית להפיצה בין חבריו וידידיו באו"ם. שגרירי טנזניה והונדורס פנו באופן ישיר ללשכת ראש העירייה לקבל את התכנית קהילה בונה עיר בונה קהילה.

זוכרים את המכתב לראש עיריית ניו יורק?

על מה מדברת התכנית? ביקשתי מדובר העירייה לתמצת לי בשפה ברורה מה התכנית המכוונת לקדם בבית שמש שגם העולם ילמד ממנה. דיאגרמות פומפוזיות לא מרשימות, מה התאכלס חדש במערכת?

להודות על האמת, ניסיתי וקראתי שוב ושוב ולא הצלחתי לרדת לעומק התכנית. היא מדברת על אחריות, מתי אין זו כוונת המלמד בכל זמן. כל אחד יכול ללמוד בתחומו, דגש על מיומנויות. שוב האם זה לא תפקידה של מערכת החינוך בכלל?

אז מה באה בלוך למכור בתכנית החדשה? בשיא הרצינות והענווה, ניסיתי ללמוד את המודל, הבית והשמש, כהגדרתה ולא הבנתי. האם מתכוונת היא לניצול המרחבים הפתוחים? רעיון שכבר נמכר בשפה פשוטה בידי דר זאב דגני מנהל גימנסיה לפני כשבו בתכנית אצל שש עם עודד בן עמי..

אה, הנה החידוש. פדגוגיה של אחריות, מהוראה ללמידה. כל תלמיד/ה יוכלו להוביל את תהליכי הלמידה שלהם. בעזרת מי? בעזרת מוריו והוריו. עכשיו הבנתי. לכל תלמיד תהיה אחריות אישית חברתית.

וואו. כפי שאמרתי, מילים בומבסטיות שאם בלוך חפצה לרדת לעם, חייבת להסביר.

ביקשתי מידיד קרוב איש חינך ותיק לעבור על הדיאגראמות והעיגולים שיש בתכנית ולרכז לי את העיקר. גם הוא שם לב, להרבה מלל, ומעט ירידה לפרטים בשטח.

ואפילו מצטט מהתכנית: כלים ליישום בתחום הלמידה מרחוק בהתאם לאתגרים וצרכיהם שיעלו מהשטח".

איזה כלים? מה האתגרים והצרכים שכבר עולים מהשטח? הוסיף בהערה/הארה.

נוסיף, כוונתה של בלוך רצויה, אין ספק הזמנים מחייבים ריענון החשיבה ויש בידה הכלים והידע. האם אכן היא מצליחה להעביר את מה שהיא יודעת הכי טוב, חינוך ולימוד, לביצוע בשטח, לקשור בין הידע העצום שלה בחינוך לבין המציאות המוניציפאלית הקיימת בבית שמש?

נכנסתי לזום כמה דקות, ונותק לי החיבור. רציתי ללמוד ויצאתי מתוסכל יותר, החינוך עומד בראש מעייניה, הביצוע רחוק מכך.

נושאים: עליזה בלוך, מודל חינוך, קורונה.
מודל בית שמש
מודל בית שמש
מודל בית שמש
מודל בית שמש
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: