משרד החינוך מקיים תכנית לימודים במשך שלוש שנים כהכנה לחיים. חיים עצמאיים מאפשרים לאדם לממש את זכותו לנהל את חייו בהתחשב בהעדפותיו, ברצונותיו ובצרכיו. למימוש זכות זו נדרשת מודעות עצמית ליכולותיו, לכישרונותיו ולרצונותיו, לצד הכרה במגבלותיו, בקשייו ובאתגרים הניצבים בפניו. היכרות והתנסות עם כלים היעילים בעבורו ומודעות לסוגים ולמידת התמיכות שלהם הוא זקוק יגבירו את העצמאות. מפגשי למידה במסגרת סדנת הכנה לחיים עצמאיים מאפשרים למשתתף בתוכנית 'מגמה לעתיד' להעמיק את ידיעותיו במגוון נושאים, להרחיב את היכרותו עם עצמו בהיבטים שהוזכרו לעיל, ללמוד מתוך השתייכות לקבוצה המשלבת למידת עמיתים ולחוות הצלחות במרחב בטוח. בכוחה של התנסות זו לסייע לצעיר בניהול המשך חייו באופן עצמאי. בשלוש שנות הלימודים בתוכנית מתקיימת סדנת הכנה לחיים עצמאיים. עשרה תחומי "איכות חיים – הכנה לחיים" כוללים פרקי חובה ופרקי רשות. את שיבוץ הנושאים ותכנון רצף ההוראה והלמידה בכל סמסטר קובעים מחנכת הכיתה והצוות החינוכי והטיפולי לפי צורכי הכיתה.
סקר של גיאקטוגרפיה בדק אצל הציבור בדיוק את השאחה, האם מערכת החינוך מכינה את התלמידים לחיי הבוגרים? תופתעו לשמוע את התוצאות. הנה הם לפניכם.
מרבית הציבור (71% ) סבורים שמערכת החינוך בישראל אינה מכינה את התלמידים בצורה טובה מספיק לחיים הבוגרים ולא עשתה את השינוי הנדרש כדי להיות מותאמת. בנוסף, מרבית הציבור (74%) סבורים שהתכנים הנלמדים כיום במערכת החינוך אינם מותאמים לעולם המודרני המשתנה – כך עולה מסקר שהוזמן על ידי "יאסא" - המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים ובוצע על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה.
תושבי אזור ירושלים ויו"ש יותר חיוביים ביחס לשאר האזורים כאשר 37% נותנים אמון חלקי או מלא במערכת ורמת הביקורת נמוכה יחסית (23.5%). מצד שני, שיעור אלו שענו שהתכנים לא מותאמים עומד על 64.7%. הסקר נערך בשבוע השני של חודש אוגוסט 2025 על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה, במסגרת סקר אינטרנטי ייעודי בקרב 500 משיבים, גולשי אינטרנט בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי ומייצג של אוכלוסייה זו במדינת ישראל (מגזר יהודי וערבי כחלקם באוכלוסייה זו).
הסקר בדק את עמדות הציבור ביחס למערכת החינוך בשני היבטים - האם אתה מרגיש שמערכת החינוך בישראל התאימה את עצמה ומכינה את ילדיך בצורה טובה לחיים הבוגרים? למשל: כלים פיננסיים, מיומנויות תקשורת, יצירתיות ,סקרנות, חשיבה ביקורתית, ועד כמה לדעתך דרכי ההוראה ומבנה הלמידה כיום במערכת החינוך מותאמים לעולם העכשווי? למשל בתחומים כמו מיומנויות; טכנולוגיה, תקשורת, זהות ותרבות.
נשיאת יאסא ד"ר עליזה בלוך: "הסקר נערך במסגרת היערכות לשנה החדשה ומחקר מעמיק שמטרתו להבין את הצרכים החדשים של בני הנוער, כדי לשפר ולהתאים את מערכי הלימוד למציאות המשתנה. הופתענו שהממצאים משקפים פער עמוק בין ציפיות הציבור ממערכת החינוך לבין תפיסתו את המציאות בפועל. הציבור הישראלי מצפה מבתי הספר להקנות לתלמידים כישורים מעשיים ומיומנויות רלוונטיות לעולם המשתנה במהירות, אך בפועל רובו המכריע סבור שהמערכת מתקשה לעמוד במשימה זו. יש צורך לעדכן את דרכי ההוראה, ליצור יותר זמן למידה עצמאי, להכשיר את המורים להיות מנטורים שמייצרים מרחב למידה ללומד עצמאי סקרן ויצירתי. לאפשר יותר חשיפה וליצור משמעות."
עוד מדגישה ד"ר בלוך: "הממצאים הדליקו אצלנו נורה אדומה. כאשר רוב ההורים והאזרחים מרגישים שמערכת החינוך אינה מכינה את ילדינו לחיים הבוגרים ואינה מתאימה את התכנים לעולם המשתנה, זו קריאת השכמה עבורנו כמרכז חינוך לשינוי עמוק ומהיר. עלינו להכניס לבתי הספר כלים פרקטיים, מיומנויות חשיבה ויצירתיות, חשיבה ביקורתית, וטכנולוגיות עדכניות, לא כדי לעמוד בקצב העולם, אלא כדי להוביל אותו. העתיד של ילדינו תלוי בכך. אי אפשר להמשיך ללמד כאילו לא עברנו כלום בשנים האחרונות".
להצטרפות לקבוצת העדכונים של חדשות קרן אור בית שמש.