3547 יח"ד בהתחדשות עירונית מתוכננות- מישהו יודע לו"ז?

במלאת חמש שנים ויותר, לפחות אצלנו בבית שמש הרבה מילים בשטח עדיין לא נכנס דחפור ראשון להרוס או לבנות

רמת לחי תכנון
רמת לחי תכנון

התחדשות עירונית על מגוון היבטיה היא יעד מרכזי של ממשלת ישראל וכן אחד האתגרים המרכזיים בפיתוחה של המדינה.

על רקע גידול דמוגרפי מהגבוהים בעולם המערבי וצמצום משאבי הקרקע והשטחים הפתוחים, נדרשים הממשלה, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מערכת התכנון, הרשויות המקומיות והשותפים הנוספים למצוא פתרונות של הוספת יחידות דיור, בד בבד עם הוספת תשתיות תומכות והקצאת שטחים לצורכי ציבור ולתעסוקה, וכל זאת במרקמים הבנויים.

בחוברת הסבר על סיכום תכניות ההתחדשות העירונית, בינתיים רק הטיוטא המסמך המדוייק בדרך, עולה תמונת מצב מסוימת לתהליך עליו הכריזה הממשלה בשנת 2017. מה התפתח מאז ועד היום, במלאת חמש שנים ויותר, לפחות אצלנו בבית שמש הרבה מילים בשטח עדיין לא נכנס דחפור ראשון להרוס או לבנות.

מיזמי התחדשות עירונית נמשכים פרקי זמן ארוכים למדי בשל מורכבות ההליך. התכנון הסטטוטורי הוא נדבך מרכזי בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית, ומכאן שמשך התכנון משפיע ישירות על משך הפרויקט נוסף על פרק הזמן הנדרש להוצאת היתרי בנייה ועל פרק הזמן הנדרש לחתימה על הסכמים בין בעלי הדירות ליזם.

מספר יחידות הדיור המוצעות במצטבר עד 2021 במתחמים שהוכרזו במסלול הרשויות המקומיות על פי עיר עמד אצלנו על 3587 יח"ד.

כאמור, למונח 'התחדשות עירונית' משמעויות רבות, הכוללות את התחדשות המרחב הציבורי והפרטי על כל היבטיו, לרבות היבטים חברתיים. אף שהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מייחסת חשיבות רבה לתחום החברתי ועוסקת בו רבות, בסקירה בדברי הסיכום נדרשה המערכת בעיקר להתחדשות העירונית במובנה הפיזי, לתחום התכנון ולהוצאתן לפועל של תכניות למגורים במרקם העירוני הקיים, ובפרט לתכניות המרכזיות שבאחריות הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית – במסלול הרשויות המקומיות, במסלול המיסוי ובתכניות המתאר העירוניות. בית שמש היא רק אחת מהן במקביל לרבות המופעלות ברחבי הארץ, קרית אונו, רמת גן, ירושלים, בני ברק ועוד ערים רבות.

בבית שמש ממשיכים לדבר, בשבוע שעב הוצאה עוד הודעת דוברות, שהמעשה אחריה לא ברור לפחות מבחינת לו"ז. "אושר הסכם פיתוח מתחם רמת לח"י. התכנית מתפרשת על שטח של 40 דונם בחלקה הוותיק של העיר. התכנית כוללת 1,053 יחידות דיור שיוקמו ב-10 מבנים חדשים בגובה של 10 עד 25 קומות. מבני המגורים החדשים יוקמו במקום 8 מבני רכבת טוריים ובהם 176 יחידות דיור. כמחצית מהדירות של הדיור הציבורי יהיו בניהול חברת "עמידר". אוקיי, הבנו יש 1053 יח"ד בנוסף לאלו מביאליק, בנוסף לאלו מגבעת שרת, מישהו יכול לתת לו"ז ברור מתי יתחילו בבנייה?

נזכיר שפרוייקט התחדשות עירונית, או בשמו הקודם פרוייקט פינוי בינוי, או כפי שקידמו אותו אצלנו בינוי פינוי, קיים לפחות 15-17 שנה, עוד מימי וקנין כראש עיר. בכל תקופת אבוטבול (10 שנים) שולמו עשרות אלפי שקלים בכל חודש לחברה מקומית לקדם את הפרוייקט בביאליק. יזמים באו והלכו גם מייאוש מול המערכת, ועדיין אין סימנים בשטח. אז מתי?

בדברים המתפרסמים להחדשות עירונית, הם דברים כלליים שבאו אולי לעורר ציפיות, פחות לתאר מציאות, לפחות על פי מה שאצלנו.

נושאים: פינוי בינוי, התחדשות עירונית, משרד השיכון, בית שמש
רמת לחי תכנון
רמת לחי תכנון
רמת לחי תכנון
רמת לחי תכנון
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: