עתירה מנהלית נגד מועצה אזורית מטה יהודה לביטול שרות ההסעים

בעתירה נחשף כי למליאת המועצה הוצג דוח ועדה ציבורית לא מלא, תוך הוספת פרטים או השמטת מחדליה של המועצה.

ב"כ העותרים ברק בר שלום
ב"כ העותרים ברק בר שלום

41 משפחות המתגוררות במועצה האזורית מטה יהודה הגישו היום עתירה מנהלית כנגד החלטת המועצה לשנות באופן מידי את מתווה ההסעות לכ-160 תלמידים המיועדים להתחיל בשנה הקרובה ללמוד בבתי ספר ייחודיים.

בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד ברק בר-שלום, מפורטת התנהלות בעייתית של המועצה האזורית שהובילה לביטול שירות ההסעות הניתן מזה שנים לילדים שהתקבלו למוסדות חינוך ייחודיים. מדובר במוסדות המעניקים מענה חינוכי שמערכת החינוך במועצה לא מסוגלת לספק דוגמת בתי הספר הירושלמים בויאר, ליד"ה, האקדמיה למוסיקה ולמחול, קשת, יאס"א ועוד.

המועצה טענה כי ההחלטה על ביטול ההסעות התקבלה על בסיס המלצה של ועדה ציבורית אולם, כמפורט בעתירה, מתברר כי המציאות שונה בתכלית. הוועדה, בראשות פרופ' אמיר אלעמי, פירטה שורה של מחדלים להם אחראית המועצה בכל הקשור לניהול מערך ההסעות המופעל מזה שנים. על פי דוח הוועדה, הדבר הוביל לבזבוז של מיליוני שקלים מדי שנה. אלא שכאשר הנושא עלה לדיון בישיבת מועצת מטה יהודה, לא הוצג הדוח במלואו ובפני חברי המועצה הוצגה גרסה מצונזרת במצגת שנערכה בצורה מגמתית וממנה הושמטו כל מחדליה של המועצה.

כמו כן, הוספו למצגת המלצות שכלל לא הועלו על ידי הוועדה אולם לחברי המועצה נאמר כי מדובר בדוח עצמו. "החלטת המועצה התבצעה בהליך קלוקל ובלתי ראוי כ'מחטף' ממש, תוך הימנעות מגילוי נאות והטעיית חברי המליאה", נכתב בעתירה. "יש כאן התנהלות מקוממת של המועצה האזורית ומי שיאלץ לשלם את המחיר על הכשלים הניהוליים האלה הם הילדים שלנו", טוענים ההורים, "המועצה ניהלה את עניין ההסעות באופן שערורייתי ובזבזה מיליוני שקלים אבל מה שהכי כואב זה שבמקום לקחת אחריות החליטו להפיל את כל התיק עלינו".

העותרים מלינים על כך שהמועצה לא בחנה כלל חלופות זמינות שיכולות היו להביא לחסכון בעלויות ותחת זאת בחרה באמצעי הפוגעני מכולם ולפיכך אינה מידתית.

העותרים ביקשו מבית המשפט לקיים דיון דחוף בעתירה כי היא מציבה אותם במצב בלתי אפשרי לפיו פתיחת שנת הלימודים בפתח והם מצויים בחוסר וודאות מוחלט ולא יודעים עדיין היכן ילמדו בשנה הבאה. "אנחנו תקועים בלי מענה חינוכי הולם לילדים", אומרים ההורים, "בלי תחבורה ציבורית שתאפשר לנו להגיע בצורה סבירה למוסדות החינוך ועם הסעות שימשיכו לצאת מהיישוב אבל לילדים שלנו אסור לעלות עליהן. זה מאלץ אותנו להתניע את הרכבים ולהצטרף לפקקים - וכל זה קורה בזמן שבירושלים חוסמים את הכניסה לעיר לרכבים פרטיים."

במקביל ההורים מתקוממים על כך שבעוד שהם נאבקים על הזכות לחינוך הולם המועצה מקצצת מאות אלפי שקלים בתקציב החינוך ובמקביל, מאשרת לבכירי המועצה נסיעות לחוץ לארץ על חשבון כספי ציבור: "הם מבזבזים מיליונים ואז פוגעים בשירות לתושב כדי לחפות על זה. הם רוצים שנוותר על בתי ספר ייחודיים אבל מקצצים בחינוך ומשקיעים בכיבודים. איפה ההיגיון?"

בעתירה, יצוין, מופיעות טענות רבות נוספות על התנהלותה של המועצה. כך למשל מצוין כי למרות שהוועדה הציבורית המליצה מפורשות שכל מהלך ייעשה בשקיפות ותוך התראה מוקדמת מראש על שינוי במדיניות, ההחלטה של המועצה התקבלה רק לאחר שהתלמידים כבר היו בעיצומם הליכי הרישום לבתי הספר תוך שהם מסתמכים על המדיניות רבת השנים של המועצה. גם נושא זה נעשה מבלי ליידע את חברי המועצה, אשר "לא היו מודעים כלל שבהחלטתם הם סוטים מהמלצת הועדה הציבורית", לשון העתירה

. בנוסף, המועצה, שהבינה כי החלטתה פוגעת במשפחות רבות שכבר סיימו את הליך הרישום בבתי הספר, פרסמה קריטריון מיוחד בועדת החריגים לפיו כל התלמידים שהתקבלו למוסדות החינוך לפני ה-3 במרץ יוחרגו מההחלטה ויהיו זכאים להסעות. התלמידים הסתמכו על קריטריון זה ואולם כל 103 המשפחות שהגישו בקשה לועדת החריגים בהתאם לקריטריון זה נדחו על הסף ללא שבקשתם נדונה לגופה באופן ענייני וזאת לאחר שוועדת החריגים החליטה באופן תמוה לבטל את הקריטריון "באופן רטרואקטיבי ובחוסר סמכות, תוך הפרת חובת ההגינות ותוך פגיעה קשה בהסתמכות התלמידים ובזכותם לחינוך הולם".

ביקשנו תגובת המועצה, אלא שמשם נמסר לנו כי טרם הגיעה כל עתירה לשולחנם, כאשר זו תגיע ישמחו להגיב על תוכנה.

נושאים: מטה יהודה, שירות היסעים, עוד ברק בר שלום
ב"כ העותרים ברק בר שלום
ב"כ העותרים ברק בר שלום
ב"כ העותרים ברק בר שלום
ב"כ העותרים ברק בר שלום
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: