נפטר לבית עולמו- מבקר העירייה הראשון

כמעט שני עשורים ליווה אביטל בן ברוך ז"ל את עבודת עיריית בית שמש, דומיננטי באופן חריג מנוף המבקרים במקומותינו, שיטתו למנוע את העוולה או העבירה ולא לתקן לאחר מעשה.

אביטל, ז"ל
אביטל, ז"ל

ברוך דיין האמת. מבקר העירייה לשעבר אביטל בן ברוך הלך לעולמו. אביטל ז"ל היה המבקר הראשון שהועסק בעיריית בית שמש. הוא הגיע לבית שמש מירושלים בתקופת ראש העירייה שלום פדידה ונותר על כנו לאורך כל כהונת דניאל וקנין כבר אז הגיע לגמלאות והוא נשאר בעירייה עוד מספר שנים בשל זכויות קבועות בחוק של משפחות שכולות. את עבודתו בעיריית בית שמש סיים בעת כהונת משה אבוטבול (2009) כשביקש זה להחליף את בן ברוך.

אביטל בן ברוך ז"ל, נהג לשבת כמעט בכל ישיבת עבודה של ראש העירייה, נוכחותו בישיבות גרמה להתנהלות תקינה יותר של המערכת. בן ברוך ייזכר הרבה בזכות שיטת עבודתו, "למנוע מחדל לפני התקיימו" ולא בביקורת שלאחר מעשה. בן ברוך כתב כמה דוחות ביקורת, שלא הם היו העיקר בהדגשת גישתו לעירייה ולביקורת.

אחת הסוגיות שעלתה בפרסומים הרבים על בית שמש בימים האלה בהם מבקר העירייה הוא אביטל בן ברוך, היא הנפוטיזם, קרי העסקת קרובי משפחה ותומכים פוליטיים במערכת. באחד הדוחות שהגיש מבקר עיריית בית שמש, אביטל בן ברוך, כתב את דעתו ללא כחל וסרק כי: "כוח האדם בעירייה אינו יכול לטפל בבעיות העיר כיוון שהוא סובל מ'חולשה איכותית'... לחלק גדול מעובדי מהנדס העיר בכל התחומים חסרים כישורים מקצועיים פורמליים". אין ספק שתפירת ג'ובים היא מס שפתיים מקובל, אבל ברגע שהיא מעמידה בסימן שאלה את תפקוד העירייה ברמה הבסיסית ביותר, אי אפשר שלא להיזכר ב"העיקרון הפיטרי" של לורנס קשישא.
בכתבה שהופיעה באותם ימים בעיתון הירושלמי על העיר בית שמש ועל מי שעמד בראשה התבטא בן ברוך כך: "אני חושב ש-80 אחוז מתושבי בית שמש הישנה הם קרובי משפחה", אומר בן ברוך. "אם תיקח שתי אבנים ותזרוק אותן לשני כיוונים מנוגדים, יש סיכוי גבוה מאוד שתפגע בשני קרובי משפחה. כשהגיעו המשפחות הראשונות לבית שמש, היו כאן אולי 100 משפחות. עם הזמן, כולם התחתנו עם כולן וזה גיס של זה וזה דוד של ההוא, אז מטבע הדברים, גם בעירייה מועסקים קרובי משפחה. אני מקפיד על זה שלא יהיו חברי משפחה מדרגה ראשונה, אבל אלה הם פני הדברים גם בהרבה עיירות פיתוח, אם זה שדרות או נצרת עילית. המשפחות שהקימו את הערים הן הגרעין הקשה והרחב של העיר". בן ברוך לא מנע העסקת קרובי משפחה, השתדל שהם לא יהיו כפופים זה לזה או לפחות לא באותם מחלקה.

בן ברוך, אדם חביב לכל דעה, השתדל מאוד להיות קרוב לעניינים, כאמור נהג לשבת בכל ישיבת עבודה של ראש העירייה או הנהלת העירייה או מועצת העיר. הרבה ליווה את הגזבר אריה ברדוגו. בימים לא התרחש דבר שהוא לא היה מודע לו. נהג לרכז את הפרטים הכי קטנים ולהיות בקיא בכל ההליך לבחון ולהביע עמדה. לעתים הוא הכשיר ותיקן אירועים או מכרזים או תכניות עבודה במהלך ההתרחשות. "אין טעם בכך שייכתב דוח על טעות, החכמה היא למנוע אותה וזה תפקידי" נהג לומר בישיבות בארבע עיניים.

בין אביטל בן ברוך ז"ל לבית התקשורת המקומית היה קשר חיובי ביותר, הוא ידע חשיבותה והעריך נכונה את חשיבותה בקיום הדמוקרטיה בעיר. נהג לשתף את התקשורת באירועים יוצאי דופן במטרה להשפיע גם על מקבלי ההחלטות להגיע להחלטה הנכונה עבור העיר.

בן ברוך נפרד מבית שמש בקולות צורמים, כאשר היה לו צורך לתבוע זכויותיו על פי חוק, מה שעיריית בית שמש לא העמידה לפניו בתנאים נדיבים.

השבוע כאמור הלך אביטל לעולמו, מבחינת כותב שורות אלה הוא ייזכר כאדם רגיש, איכפתניק, שהשתדל מאוד לשמור על השלטון המוניציפאלי לא אבד שפיותו גם בעת קבלת ההכרעות. יהי זכרו ברוך.

נושאים: עיריית בית שמש, אביטל בן ברוך.
אביטל, ז"ל
אביטל, ז"ל
אביטל, ז"ל
אביטל, ז"ל
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: