נספח תיירות מקיף צורף לתכנית המתאר העירונית החדשה

אחר שנה וחצי של דיונים, לימוד, חקירה וסיורי שטח יש לנו נספח תיירות לתכנית מתאר חדשה נדרשת בשל ריבוי הבניה בעיר. הזכויות לחבר מועצת העיר צבי ווליצקי שבעבודה סיזיפית מציג לראשונה את הנספח החשוב לעתידה של העיר.

צבי ווליצקי בארמון רומאי
צבי ווליצקי בארמון רומאי

מגיפת הקורונה כפתה על כולנו לשנות מדרכינו וכל התכניות העתידיות מעט משתהות אם לא מתעכבות לגמרי. עם זאת יש עבודה אחת שלא נעצרה כלל, והיא המשך עיבוד החומרים להקמת תכנית אב לפיתוח תיירות בבית שמש.

במהלך פיתוח השטח לבניית השכונות החדשות מסביב לבית שמש נערכות חפירות ארכיאולוגיות לא מעטות. הממצאים המתגלים מפתיעים בכל קנה מידה, מבחינה ארכיאולוגית, ומבחינה תיירותית.

וועדת היגוי הכוללת צוות תכנון בין משרדי, עם הממונה על יחידת התיירות בעיריית בית שמש חבר מועצת העיר (הליכוד) מר צבי ווליצקי מצאו עצמם דוהרים להשלמת נספח תיירות לתכנית המתאר לעיר בית שמש.

אדריכלית מטעם משרד השיכון, יחד עם היועצת לתיירות של הממונה ווליצקי, האדריכלית דבי הוברס דאהן השלימו בימים אלה בסיס להגשה. "כבר שנה חצי אנחנו עובדים לגיבוש התכנית לתיירות". אומר היום צבי ווליצקי.

הזינוק האדיר בבניה בעיר החדשה יצר לא מעט התנגשויות חדשות. כתוצאה מכך הוחלט על הכנת תכנית מתאר חדשה לעיר בית שמש אשר תיתן מענה לדרישות הבניה החדשה לצד תכנון מפורט של כלל מרכיבי העיר בית שמש לרבות הגדרת אזורים המיועדים לשימור.

כאן נכנסים רשויות נוספות לעבודה, רשות העתיקות, רשות הגנים הלאומיים, ומשרד השיכון הרואים עין בעין את החשיבות הזו אליה השתלבו חזונם של צבי ווליצקי ועיריית בית שמש.

ביחד החליטו לערוך מחקר שיכלול סקירה וניתוח ארכיאולוגי, היסטורי, גיאוגרפי, אורבני ואדריכלי של העיר בית שמש במרכזו.

לשם השלמת התכנית נעשה סקר בתוך מדינת ישראל ע"י משרד השיכון בשאלה איך נתפסת בית שמש בעיני המתייר הישראלי.

נתונים מפתיעים ביותר בסקר, אחד מהם אומר ש- 55% מאוכלוסיית מדינת ישראל ביקרה באיזור בית שמש. מיהם אותם 55% שביקרו כאן באיזור ומה מטרת בואם? שאלות לא נשאלו, אבל ברור שהכוונה היא למטיילים או כאלה שחיפשו לעצמם פנינת טבע קרובה לעיר.

מה מושך את הישראלי המצוי להגיע לאיזור? ובכן לא חדש אם נספר לכם שהטבע והנוף הם המשאבים הכי מצויים באיזור. הוסיפו את מלאכת החשיפה הארכיאולוגית הגדולה שיש כאן והרי לכם סיבות מצויינות להתחיל לחלום ולהגשים תיירות. וכשאנחנו מדברים על חשיפה ארכיאולוגית איננו מתכוונים רק לתל בית שמש. בעיר בית שמש נערכו סקרים ארכיאולוגיים רבים, ובהם תועדו אלפי אתרים.

58 מרחבים ארכיאולוגיים הוגדרו, וסומנו במפות לקראת שילובם בתכנית המתאר החדשה של העיר.

בתכנית המתאר החדשה מתוכננים לקום בתי מלון או אתרי לינה המפוזרים סביב העיר בואכה חלק מאותם אתרים מוגדרים לתיירות.

צורך הקמת בתי המלון או המלוניות עולה מהסקר שנעשה בידי משרד השיכון. מתחמי התיירות האלה בהצעה יוקמו ממזרח לעיר בקרבת שכונת המשקפיים, מדרום בקרבת תל ירמות, ומצפון בקרבת נחל שורק.

הנה כאן אנו מפרסמים בפעם הראשונה את ההגדרות התיירותיות העולות מתכנית אב לתיירות.

מלון סוויטות המשלב תיירות עסקית באמצע השבוע ואירועים שמחה בסו"פש. אכסניית מטיילים או חניון קמפינג משולב באוריינטציה לטיילות ומורשת, משהו בין בי"ס שדה לבין אנ"א. שלישי כפר אקולוגי צמוד הגן הלאומי וחורבת תל כייפה בפאתי העיר עם זיקה חזקה למרחב להיסטוריה ולאתרי העניין באיזור.

בתכנית גם פיתוח מלונאות ושירותי תיירות כחלק ממע"ר צפון בסמוך נחל שורק על אדמות נשר.

בעיריית בית שמש מבינים שצריך ללכת רחוק ולתכנן עכשיו את העתיד אולי לעוד שלושים שנה. באחד השלבים רואים המתכננים גם מתן היתר שיפוץ והסבת מבני מגורים לאכסון מלונאי.

מסכם ח. מועצת העיר צבי ווליצקי: "עבדנו קשה להגיע לרגע הזה, השת"פ עם כל הרבה גורמים מעיד על רצינות ודקדקנות להגיע לכל פרט הנדרש כדי שלא נתקע מאוחר יותר.". להערכתו כבר בקרוב נתחיל לראות את הניצנים שיבשילו למימוש, "אל תשכח", הוא מוסיף , "תיירות מעולם לא הייתה לבית שמש וזה למרות שיש לנו כוח משיכה מצויין שלצערי לא נוצל. עכשיו אנחנו שוקדים להבשיל את האתגר שנטלנו על עצמנו".

נושאים: בית שמש, צבי ווליצקי, תיירות, נחל שורק, משרד השיכון
צבי ווליצקי בארמון רומאי
צבי ווליצקי בארמון רומאי
צבי ווליצקי בארמון רומאי
צבי ווליצקי בארמון רומאי
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: