מצפור נהריים- בקיץ

המקום מחייב תחזוקה הרבה יותר. כלל הגורמים, עיריית בית שמש, קיבוץ אשדות יעקב, קק"ל, משרד החינוך, חייבים לתת את הדעת על הבודדים והמשוגעים כמוני שמגיעים גם בימות הקיץ לזכור.

העלייה למצפור
העלייה למצפור

איך נראה מצפור נהריים בקיץ? צריך שייראה בדיוק כמו בסתיו, כמו בחורף כמו באביב. ירוק, מטופח, נקי. בקיץ ובסתיו חם מאד באזור, והזרימה חלשה עד לא קיימת, ולכן המסלול לא מומלץ בעונות אלו. ובכל זאת אם כבר הגעתי למורד הירדן, נדרתי לעצמי להיכנס לראות את אתר הזיכרון לשבע הבנות מבית שמש.

אחרי שנשלם בכניסה למקום (תשלום של 10 ש"ח למבוגר), נקבל דפדפת הדרכה, נעבור שער בגדר המערכת וניכנס לשביל הסכרים. שביל זה הוא טבעתי ואורכו המצטבר כ- 900. מצער, בשעה שהגעתי לא היה איש לא בדלפק ולא בקופת התשלום, כך שנכנסתי ברכב. חניתי בסמוך לגדר המערכת העוברת שם, וטיפסתי למצפור. אפשר לראות ממנו על כל עמק נהריים, לראות את תחנת החשמל שהקים פנחס רוטנברג, חתנה שמעלה חלודה ואולי בעוד כמה שנים כבר תתפרק מעצמה. לראות איך הנחל יבש, מאכזב עד למאוד.

צודק מי שהזהיר, אין מה לעשות כאן בקיץ. כלום. אפילו ציפור לא מצייצת. במעלה המצפור לא ניכרת יד מטפחת, קוצים ודרדרים, זה הביטוי, אבל לא רק, עוד כל מיני שיחים צומחים שם, שיחים שהתייבשו כנראה לאחר התאדות טיפת הגשם האחרונה. אפשר אחרת? בודאי, במקום שמהווה אתר זיכרון צריך שייראה אחרת.

מולנו עומדת אותה עמדת החייל הירדני, ממנה ירה הרוצח הנתעב, פגע ורצח בשבע בנותינו, יעלא, עדי, סיוון, נירית, קרן, שיר ונטלי הי"ד. העמדה נראית שוממה, ואולי ממנה צפה עלינו חייל אחר. פסי הדגל הירדני נראים למרחוק. היה צפוי שעל המצפור יתנופף לו דגל ישראל, אין כזה. פרק תהילים לזכרן, מחשבה ארוכה על ימיהן שנתקצרו ודקת דומיה להתיחדות, לחשוב על פרק חיים צעיר שנגדע.

קרן קיימת נטעה במקום את חורשת הבנות, בט"ו בשבט תשנ"ח. הרגשה שלי, , שמאז תשנ"ח, לפני 15 שנה, לא הגיעו לכאן יערני קק"ל לרענן את החורשה. לפחות אין סימנים לכך. ממקומות בהם יש נוכחות קק"ל, ניכרים ידיהם המקצועיות. לא כאן.

מתחת למצפור מצויה אותה גבעה מצמררת ועליה בולטים שבעת הנרות, שבע השמות של הבנות שלנו. האתר מטופח, לפחות כך נראה ממעל. באביב זה נראה הרבה יותר חי, בעת הטכסים המסורתיים, כאשר אישיות בכירה, נשיא או שר חינוך, ממהרים מחזיקי האתר לרענן גם את הפרחים, להדר ולעדר סביב.

השאלה היא למה המקום הזה לא צריך להיראות מזמין יותר? אפשר להתגבר על החום, גם ביום הביקור הפרטי שלי היה חם ועדיין נסבל.

סיכום: המקום מחייב תחזוקה הרבה יותר. כלל הגורמים, עיריית בית שמש, קיבוץ אשדות יעקב, קק"ל, משרד החינוך, חייבים לתת את הדעת על הבודדים והמשוגעים כמוני שמגיעים גם בימות הקיץ לזכור. גם אם בין שבט לאב-אלול יש 7-8 חודשים המקום צריך להיראות מטופח הרבה יותר.

נושאים: נהריים, אתר זיכרון, דגל ישראל, קקל, בית שמש, אשדות יעקב, משרד החינוך
העלייה למצפור
העלייה למצפור
העלייה למצפור
העלייה למצפור
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: