מנהל החלקה החרדית בבית עלמין התפטר והציף בעיה מוכרת: מינהל לא תקין גם במועצה הדתית

3000 ש"ח לחודש לא כולל מעמ הוא התשלום ששולם למנהל החלקה החרדית בבית העלמין, עומד עתה במוקד ויכוח נוקבע בין מנהל החלקה שלא מוכן לקבל הצעה אחרת לבין ראש המועצה הדתית. וגם פגיעות אישיות בהבנתו של מהדיזדה.

ראש המועצה עם הרב דוידוביץ
ראש המועצה עם הרב דוידוביץ

ייתכן ולולי מינויו של חשב מלווה למועצה הדתית לקיום תכנית התייעלות לא היינו מגיעים לסיפור הבא. כותרתו תשלום מופרז על משרה כמעט מחוסרת עבודה. פרטי הסיפור ולא כולם מתפרסמים במכתב ששיגר ראש המועצה הדתית למכותבים חשובים ביניהם שרי התורה הרב קנייבסקי, הרב אדלשטיין, חברי כנסת, רבני העיר, רבני קהילות וחברי כנסת ביניהם יו"ר ועדת הכספים הרב משה גפני. באה תגובתו של מנהל החלקה החרדית ושופכת אור עגום על התנהלותה הכספית של המועצה הדתית, ויותר על דרך קבלת החלטות חפוזה, מחוסרת תכנון, תוך זלזול בכל כללי מינהל תקין.

כך מתאר הרב יהודה מהדיזדה את הגורם להתכתשות בינו למנהל החלקה החרדית בבית העלמין משה וייספיש. זה האחרון מונה בעקבות מפגש רב משתתפים בו נכחו הרב קופשיץ ובנו, ראש העירייה משה אבוטובול, ראש המועצה הדתית ועוד אישים ומכובדים בעולם העסקונה. באותה ישיבה הוחלט על מינוי של וייספיש לנהל את החלקה החרדית, ותמורת הניהול הזה יזכה לסכום של 3000 ₪ לא כולל מע"מ. יש בבית העלמין עוד כמה חלקות, חלקת שומרי שבת למשל. אין לשום חלקה מנהל או מקדם מכירות כפי שעולה מתגובתו של וייספיש. אז למה לחלקה החרדית כן? נדמה שהעניין ברור, לאור הרצון להסדיר הסכם בין שתי המפלגות ש"ס ודגל התורה. לבית העלמין יש מנהל קבורה אחד, שעושה עבודתו וזוכה הערכה מכל הקשת המקומית.

המינוי השערורייתי של וייספיש לא נמצא בשום סעיף תקציבי במועצה הדתית, מחוסרת התקציב מדוללת הכספים. זה לא הפריע לאיש לשלם במשך תקופה ארוכה 3000 ₪, לא כולל מע"מ, בכל חודש בחודשו. מישהו אמר, מישהו קבע וההוראה יצאה לדרך.

לדברי וייספיש הכוונה לצמצם לו את העבודה לפי תשלום פר לוויה מגוחך. וכך כתב בהודעה למעוניינים להבין וגם כדי להעמיד דברים עד דיוקם. "דרישות המועצה הדתית היו: זמינות לעריכת לוויות וטיפול בחלקים ונפלים 24/7 כל ימות השנה. הכשרת חלקת חרדים. אחריות להכשרת וניהול מתנדבים לטהרה וקבורה. אחריות למכירת חלקות למגזר החרדי (נמכרו 10 חלקות לתושבי חו"ל תמורת 62,000$ (מעניין מאוד, אם הסכום הזה יימצא בדו"ח במבוקר) כך שההכנסה מרובה על ההוצאה עשרות מונים וקשה לתלות את הפסקת העבודה בעניין כספי). טיפול בנפלים וחלקי אברים מהחיים (דבר שלא נהוג במגזר הכללי). ועוד טרדות רבות סביב העניין. להציע תמורת זה 500 שח ללוויה זה השפלה. ואשמח שימצאו אדם ראוי שישמש במשרה זו לכל הפחות עד שיוחלף יו"ר המועצה הדתית המכהן.". ויכוח ענייני על מהות התפקיד ויותר על שכרו. האם כל המשימות שוייספיש מתאר קיימות בפועל? לא ממש. אומר גורם במועה"ד. "על איזה חלקי גופות ואיברים מדבר, היה פעם דבר כזה בבית שמש. ותגיד לי, אם זה נראה הגיוני. בשנה האחרונה מתו 12 חרדים בסה"כ, ממוצע אחד לחודש. שלא יקרה, האם על בטלה צריכה המועה"ד להוציא כל כך הרבה כסף? ותראה, וייספיש לא רוצה יש הרבה שמוכנים במחיר המוצע ע"י החשב".

אותו וייספיש לא שוכח להזכיר לכל מי שרק מוכן להקשיב כאילו מדובר בעניין אישי/פוליטי: "הנסיון להציג את העניין כבעיה כלכלית, הוא מס שפתיים בלבד ותרגיל נבזה כהמשך לשיטה לבזות את תושבי העיר החרדים ולא לספק להם את השירות המינימאלי כנדרש.

ראש המועצה הדתית הוציא כאמור מכתב בו מתאר מצב אחר לגמרי ומתייחס לעניין האחרון: אין כאן שום מאבק אישי, מדובר בתכנית התייעלות מוכתבת, הוצעה לו הצעה שסירב לה. לכן פנה לרבנים וגדולי התורה לסייע לו למצוא אדם מתאים על מנת שיהיה אחראי על החלקה בתשלום כפי שקבע החשב.".

האם יש סיכוי שוייספיש יוחזר בתנאים אלה או אחרים לעבודה? נדמה לי כי וייספיש כרת את הענף בעצמו, הא מודיע שהוא לא מוכן לבצע בתנאים שהמועצה הציעה. ומעבר לכך תקראו את הערתו הפוגענית כלפי מהדיזדה " כל מי שיכנס לשמש בתפקיד האמור ידע כי הוא נתון למרות היו"ר שפועל כהבנתו שלא תמיד תואמת להלכה ולמנהג קהילות ישראל, ועל כן הודעתי שלא אוכל להמשיך בעבודה כל עוד העמידה על משמר ההלכה הצרופה גוררת פיטורים מיידיים." על כך מהדיזדה לא מוכן להגיב.

נושאים: המועצה הדתית, בית שמש, המשרד לשירותי דת
ראש המועצה עם הרב דוידוביץ
ראש המועצה עם הרב דוידוביץ
ראש המועצה עם הרב דוידוביץ
ראש המועצה עם הרב דוידוביץ
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: