מדוע לא מוקמת מועצה דתית חדשה?

התפקיד הובטח בתחילה לבית היהודי, ואח"כ נמסר לש"ס עם הצטרפותה לקואליציה. שנתיים אחרי חילופי השלטון, וכמעט ששה חודשים לאחר מינוי שר לענייני דתות עדיין אין מועצה דתית בבית שמש.

צוות במועצה הדתית, ראש ורב היו פעם
צוות במועצה הדתית, ראש ורב היו פעם

בשבוע הקרוב תתקיים ישיבת מליאת מועצת העיר ובה יעלו בין היתר גם חלוקת התפקידים החדשים לחברי סיעת ש"ס. זו כזכור חתמה על הסכם קואליציוני לפני כשנה עם עליזה בלוך.

אחד התפקידים שהבטיחה בלוך לסיעת ש"ס תמורת הצטרפותה היה תפקיד יו"ר המועצה הדתית. התפקיד הזה הוחזק בידי יהודה מהדיזדה (ש"ס), יו"ר מועצה ממונה אחרון. את מקומו של מהדיזדה תופס היום יו"ר ממונה, המחזיק בתפקיד דומה בעיר רחובות.

הערה: תפקיד יו"ר המועצה הדתית הובטח לסיעת הבית היהודי שדורשת את התפקיד הזה גם כיום, כך דרשו רבנים המזדהים עם הבית היהודי במכתב לראש העירייה. בלוך לא נענתה לבקשתם, והמשיכה הלאה בהבטיחה את התפקיד לסיעת ש"ס בהצטרפותה לקואליציה.

המציאות היום, שהמועצה הדתית בבית שמש לא שרק אינה מתפקדת תחת הרכב נבחר, היא מתופעלת בשלט רחוק בידי ממונה המגיע אליה פעם בשבוע, לתאבי המינהל התקין בודאי שאין זה מניח דעתם. המועצה אינה לא בידי הבית היהודי ולא בידי נציג מתנועת ש"ס.

חברי המועצה הדתית הנבחרים (הרכב המועצה הדתית) אמורים לפקח על התנהלותה התקינה של המועצה הדתית. במועצות הדתיות הפועלות ללא הרכב נבחר קיים חשש לעירוב שיקולים לא עניינים ואף פוליטיים באשר לניצול תקציב המועצה ולמינויים במועצה. כמו כן, ניהול מועצה דתית ללא הרכב נבחר עשוי גם לפגוע בשיקוף רצונה של אוכלוסיית העיר ולפגוע בדמוקרטיה. (מתוך דוח מבקר המדינה על פעילות המועצות הדתיות 2017. הדוח פורסם מאי 2018).

במועצות הדתיות הפועלות ללא הרכב נבחר, בלי שמתקיים פיקוח הדדי ושוטף של חברי מועצה, קיים חשש לעירוב שיקולים לא עניינים ואף פוליטיים באשר לניצול תקציב המועצה, ולמינויים במועצה. כמו כן, ניהול מועצה דתית ללא הרכב נבחר עשוי גם לפגוע בשיקוף רצון אוכלוסיית העיר ולפגוע בדמוקרטיה. עד כאן מאותו דוח מבקר המדינה.

ניהול שירותי הדת ללא רב עיר נבחר משאיר את תושבי העיר ללא מנהיג דתי שיוכל לסייע בהספקת צורכי הדת של תושבי העיר, בין היתר, בהתאם למאפיינים הדתיים והדמוגרפיים המשתנים של תושבי העיר.

במאי 2013 החליטה הממשלה להקים צוות בראשות מנכ"ל המשרד לשירותי דת דאז לבחינת האפשרות לבטל את הרכבי המועצות הדתיות המתמנים לפי החוק, למנות במקומם ממונים מקצועיים ולהעביר להם את כל הסמכויות והתפקידים של הרכב מועצה דתית. המשרד לשירותי דת הקים צוות שגיבש כללים, אך לאחר הקמת הממשלה ב-2015 הצוות לא כונס שוב, בפועל המשרד לא ביצע את החלטת הממשלה אך גם לא פעל לשינוי החלטת הממשלה. בשל כך נותר הליך המינוי של הממונים ללא שינוי.

בבית שמש הבטיחו כאמור את התפקיד לנציג ש"ס. אז למה אין מינוי כזה?

בהזדמנות קודמת הסביר מזכ"ל המפלגה הרב חיים ביטון שהמינוי הוא שקשור לממשלת מעבר. והם, קרי, בש"ס בוחנים את העניין.

פנינו היום לרב חיים ביטון. עד רגע זה לא הגיעה כל התייחסות. והיה וכאשר תגיע נצרפה.

אז הנה חלפו להם כמה חודשים מאז (דצמבר 2019) ויש לנו ממשלה בישראל, והצעת מועמד לתפקיד אין באופק.

היועצת המשפטית למשרד לשירותי דת עו"ד גליה קליין הנחתה כבר בחודש מאי את השר הנכנס, הרב יעקב אביטן בהוראות המדויקות למינוי או השלמת הרכבי מועצות דתיות. מאז מאי ועד היום לא התקדם מינוי המועצה הדתית בבית שמש.

נציין חובת מינוי המועצה הדתית חלה על ראש הרשות.

נושאים: מועצה דתית, בית שמש, יעקב אביטן, עוד גליה קלין, חיים ביטון, הבית היהודי
צוות במועצה הדתית, ראש ורב היו פעם
צוות במועצה הדתית, ראש ורב היו פעם
צוות במועצה הדתית, ראש ורב היו פעם
צוות במועצה הדתית, ראש ורב היו פעם
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג:
מדוע לא מוקמת מועצה דתית חדשה?
שימינכתבה ביום חמישי, 19 בנובמבר 2020, 04:55

עליזה מחזיקה הכל אצלה.

מדוע לא מוקמת מועצה דתית חדשה?
יוסינכתבה ביום חמישי, 19 בנובמבר 2020, 03:20

בדיוק כמו שעליזה אוהבת, הכל אצלה