לפני הנתצים טפלו בבעיות היסוד - כבישים מחוררים ברחבי העיר

315 מיליון ₪ לשיפור התחבורה בעיר הוא סכום מעורר השראה. בדקנו מה קרה לפרויקטים מובטחים ממשרד התחבורה, המצב לא ממש מעודד. הנתצים בתקצוב של 120 מיליון ש"ח כבר בשנת 2017 בוצע תכנון- היכן הביצוע? הובטחו גם אוטובוסים חשמליים, חיבור לרכבת הקלה, גם אלה לא קוימו. גם כביש 37 עוד לא נפתח לתנועה...

אבוטבול וגרינברג בסיור בחיפה בשנת 2017
אבוטבול וגרינברג בסיור בחיפה בשנת 2017

במסגרת החלטת ממשלה רחבה לעיר בית שמש שעברה בממשלה, הקצה משרד התחבורה והבטיחות בדרכים תקציב משמעותי של כ-315 מיליון ש"ח לתוכניות פיתוח נרחבות. בין התוכניות יקודמו נתיבי העדפה חדשים לתחבורה הציבורית, יוקמו מסופים לתחבורה הציבורית, יותאמו תשתיות התחבורה ברחובות לאוטובוסים מפרקיים, יורחב משמעותית שירות התחבורה הציבורית בעיר ותיסלל רשת שבילי אופניים.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ח"כ מרב מיכאלי בירכה על ההחלטה ש-60% מתקציבה הכולל מושקע בפיתוח התחבורתי ובקידום התחבורה הציבורית בעיר, כמרכיב משמעותי לפיתוח דיור ושיפור איכות החיים.

מה בדיוק התכניות האלה שבהם יושקע רוב הכסף?

  1. סלילת שלושה נתיבי העדפה חדשים לתחבורה ציבורית, ברחוב נהר הירדן, לוי אשכול ויגאל אלון, בעלות של 240 מיליון שקלים.
  2. המשרד ישקיע 15 מיליון שקלים בתיקון כיכרות ותשתיות כבישים.
  3. 30 מיליון שקלים לתכנון וביצוע של מסופי תחבורה ציבורית בעיר
  4. רשת שבילי אופניים, בעלות כוללת של 20 מיליון שקלים
  5. תכנון מפורט של מחלף "ביג בית שמש" בהשקעה של 10 מיליון שקלים.

אלו הם חמשת הפרויקטים הלוקחים את רוב הכסף מהחלטת הממשלה. הקציבו חצי מיליארד ₪, 315 מיליון הולכים על חמשת הפרויקטים.

מהם ולמי הם נועדו? 315 מיליון ש"ח נועדו לשיפור תחבורה ציבורית טובה ונוחה יותר פחות מסכנת ברחבי העיר. ואחרי שנתנו לנו, צריך לבחון מה קרה עם כל ההבטחות שהיו באותו נושא בדיוק?

הנה כמה מהכותרות. "מסמכי המכרז מבשרים על 400 אוטובוסים חדשים שיפעלו בעיר (לעומת 160 כיום), כ 50 אוטובוסים חשמליים, כ 50 מפרקיות, עשרות קווים חדשים ליעדים בהם לא היה חיבור מעולם לבית שמש. תוספות כל שנה עקב גידול עד כדי הכפלת מס' האוטובוסים ל 800." זה משנת 2018, בימי שמוליק גרינברג. ועוד מאותו פטרון תחבורה בעיר: " בשורה מחשמלת: חלק נכבד ממערך התחבורה הציבורית בבית שמש הולך לעבור לאוטובוסים חשמליים". התחשמלתם מהאוטובוסים ההם? גרינברג לא דיבר מליבו, הוא ישב שעות עם מומחים במשרד התחבורה.

ושימו לב לבדיחה הבאה: "העומס הרב שנוצר באזור תחנת הרכבת ומרכז ביג בכניסה לבית שמש עומד להסתיים, זאת לאחר שהושלמו התכניות לביצוע כביש 37 החדש שיחבר בין תחנת הרכבת לכיכר החדשה בכניסה לכביש 38.". כביש 37 בוצע ללא שימוש, היום מוסיפים בשוליו עוד איזה חניון. נו אז מה? לא הגיע הזמן לפתוח אותו, לצמצם את הפקקים בואכה כיכר האליפסה.

ועוד, מדוע שכחו במשרד התחבורה את התכניות לחיבור הרכבת הקלה בבית שמש לזו שבירושלים? הרעיון עלה במשרד התחבורה אחרי שהתברר להם כי ברשותם מסלול של פסי רכבת מיותר ומיותם.

נתיבי תח"צ (נתצים) הוא נושא ישן, שעלה וירד מהפרק. כנראה בשל חוסר יכולת לבצעו בתחומי העיר הותיקה. בחודש יוני 2017 בכירי העירייה יצאו לסיור למידה במטרונית בחיפה והקריות לפרוייקט הנתצי"ם הענק בעלות של 120 מליון ש"ח אותם גייס סגרה"ע שמואל גרינברג ממשרד התחבורה. באותו סיור השתתפו גם ראש העיר דאז משה אבוטבול וגם שלום אדרי יור סיעת הליכוד. אז רגע כבר היו 120 מיליון ₪ מתקצוב של משרד התחבורה אז, ועכשיו מיכאלי נותנת 240 מיליון ₪. למה לא התחילו בביצוע הנתצים כבר בשנת 2018? גרינברג אומר: בקדנציה קודמת ביצענו תכנון ואישרנו. ההמשך היה צריך להתבצע כבר בשנים הבאות.". השנים הבאות זה כבר בעידן בלוך. למה לא המשיכו? שאלה טובה.

ברדוגו אומר אחרת, "אז תקצבו רק 40 מיליון ₪". אז מי גייס- סליחה, מי אומר אמת, גרינברג או אולי ברדוגו?

כלומר הבטחות היו והרבה. מי קיים? לכן כשאומרים לי הבטחות ממשרד התחבורה, לפני שחוגגים צריך לראות בעיניים. מקווה שהחלטת הממשלה של בנט אינה דומה לכל ההבטחות האחרות שנתן בערב הקמת הממשלה ולא קוימו, החל מהחלטתו לא ללכת עם לפיד ולא לשבת עם מרצ, ואידך זיל גמור.

תנועת אוטובוסים ברחבי העיר באמת מדאיגה וצריך לשפר. סעיף תיקון ככרות וכו'. לתקן כדי שייהרסו שוב? מי קבע שחייבים אוטובוסי מפרקים שעולים על מדרכות וכיכרות ומחבלים ברכוש ציבורי- פעם אחרונה שראיתי מפרקי כזה עולה על כיכר זה היה השבוע בכיכר נחמן. אפשר לוותר בעיר כמו שלנו על אוטובוסי מפרקים? אפשר. מה לעשות הכבישים לא מתאימים.

העניין הוא שכאשר מבטיחים לך החלטת ממשלה שתוציא אותך מהבוץ- הבור התחבורתי בו מצויה העיר, אתה מצפה אכן שיטפלו בנושאים המהותיים והקריטיים לאיכות חיים טובה יותר בעיר, ואולי רק שכחו?

במקום תכנית בומבוזית כזו, עדיף שיטפלו בהקמת מסופי חניה לכלי רכב בפאתי העיר. בית שמש 'מוטרדת' מכמות משאיות חונות, ממאות אוטובוסים פרטיים חונים בשולי הדרך, המהווים סכנה לנהגי רכב. (שד' אשכול- מסוכן עד מוות). הקימו תחנה מרכזית למתן שירות נאות, שפרו את תחנות האוטובוסים, הקימו מפרצי חניה, שפרו כבישים שיהיו בלי בורות. כל זה לפני הנתצים, לפני הבזבוז הגדול שיכניס את בית שמש לסחרחורת עבודות בלתי נגמרות (שוב דוגמא שד' אשכול- ק"מ וחצי בשנתיים עבודה).

אז משרד התחבורה הבטיח הפעם, אם זה יהיה כמו הבטחותיו מהעבר אל תשמחו ואל תמהרו לחגוג.

נושאים: משרד התחבורה, נתצים, משה אבוטבול, עליזה בלוך
אבוטבול וגרינברג בסיור בחיפה בשנת 2017
אבוטבול וגרינברג בסיור בחיפה בשנת 2017
אבוטבול וגרינברג בסיור בחיפה בשנת 2017
אבוטבול וגרינברג בסיור בחיפה בשנת 2017
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: