להקים וועדה ציבורית חיצונית שתבדוק התנהלות העיר בימי הקורונה

חווינו את שלב א' במלחמה מול הקורונה, ומישהו צריך להתארגן ולהיערך לשלב ב של בוא הנגיף. נדמה שאין אף אחד שרוצה להיות בשלב ב כמו שהיינו בשלב א.

נזקקנו לסיוע פיקוד העורף
נזקקנו לסיוע פיקוד העורף

אנחנו אחרי ימי הקורונה, בתקווה שהנגיף 'ישכח' מאיתנו בסיבוב הבא ולא נהיה עוד ברשימת הערים האדומות, המסוכנות להסתובב בהן.

בית שמש עברה 'חוויה' ממש לא סימפטית, במילים עדינות, אפילו אכזרית במידה מסוימת. 497 חולים, 3 נפטרים, אשפוזים במצב קשה עד קריטי בבתי חולים, סגר על שכונות, מבודדים רבים, פינויים לבתי מלון, הפגנות סוערות ואלימות, התנהלות בחלקים מהציבור לא ראויה, התעלמות מכללי ותקנות לשעת חירום. קבלת החלטות שגויה, התנהלות לקויה בדרך העבודה ובדרך ניצול המאגר האנושי הרחב בעיר, במבחן הכולל נכשלנו, לא יעזרו שום תמונות או מילים מנחמות, נכשלנו.

אי אפשר להתעלם מהמעשים הנאורים שנעשו כאן, גילוי אחוות תושבים, דאגה לכלל ולפרט, הבאת סלי מזון, דאגה לרכישת תרופות, שיחות עידוד, מוסיקה על גבי משאיות, חגיגות בשכונות, שירה במרפסות, התנדבות של בני נוער ועוד. היו מעשים שבשגרה לא מוצאים אותם, ואולי כן מוצאים אבל בפחות. בשעת מבחן מתגלים כל העוז והיצירתיות לעשות טוב לאחר.

בסיכום הוגדרה בית שמש כעיר אדומה, דגירת הקורונה נותרה בה מעבר לימים בהם דגר הנגיף האלים בישובים אחרים. וזו השורה התחתונה שצריכה להדאיג את כולנו, הנהגה, תושבים, אורחים, מבקרים, סבים וסבתות, ילדים ובוגרים. כולנו חייבים להיות מודאגים.

יש מי שרואה בימים הבאים רק ימי הפוגה, ימים בהם הנגיף קיבל מה שרצה והוא עוד ישוב. מה יהיה כאן כשישוב? האם בית שמש תלמד מהניסיון הכואב שלה ותנהג אחרת? האם בית שמש תחשוב על שיטות התגוננות חדשות? אפשר לצפות שבית שמש תהיה ככלל הישובים ברחבי הארץ ותפעל בדיוק לפי כללי המדיניות הלאומית. אפשר. ואז מה, האם ההפגנות והאלימות לא יהיו כאן? ואז בשכונות יקפידו על הכלים יותר.

כאשר החל גרף העלייה במספר החולים עדיין התלבטה הנהגת העיר בדרך. חוסר הניסיון בניהול מערכות בימים לא שגרתיים היה בעוכרינו. לא שרתה כאן רוח המפקד עטור הניסיון והידע להפעיל מערכות. לא זוהו כאן שלבים בהיערכות, כאן אם וכך אם... לא זוהה סולם כוונות או תכניות, אם כך יהיה כך נפעל. ההתנהגות לא מתוכננת גרמה לערפל כבד וסמיך שהתושב לא זיהה בו שיש מי שהאחריות מוטלת על כתפיו והוא אכן מנהל את המלחמה הזו בדרך הטובה.

והיו כאן כוחות מצויינים לסייע, גופים כמו איחוד והצלה, מד"א, פיקוד העורף, צה"ל, משטרה, כולל גופים מקומיים כמו עזרת אים, פעלו מכל הלב. לא מתעלם לרגע מהתרומה של כל גוף כזה לתוצאות. ועם זאת, צריך וחובה לבדוק את דרכי הקשר, קבלת ההחלטות, הטיפול של כל גוף כזה בימים האלה.

מוקדם ואולי אפילו לא תפקיד כותב שורות להסיק מסקנות. ומכאן השאלה, האם בסיום שלב א של המערכה, לא צריך להתכונן למערכה שלב ב'. האם לא צריך להפיק לקחים ולהכין חוברת הוראות לתפעול העיר במערך שעת חירום.

מי יבדוק, יבחן, יעריך ויסכם מה התרחש כאן מאז פברואר 2020 עד תחילת מאי? האם לא צריך להקים וועדת בדיקה פנימית, לבדוק את התנהלות הרשות המקומית, את קברניטיה, את עובדיה הבכירים. אם הייתה לנו ועדת ביקורת הייתי מליץ עליה. בהיעדר וועדה חשובה שכזו, אין מנוס אלא מלהקים וועדה ציבורית חיצונית, שתבדוק את כל ההחלטות, ההתרחשויות, המעשים וחוסר המעשים, קבלת ההחלטות והתפקוד השוטף. לא כדי לערוף ראשים, אלא כדי להיות מוכנים למתקפה הבאה שכולנו מקוים שלא תבוא, ושאם חלילה בכל זאת, תגיע, נהיה אנחנו ערוכים באופן הכי נכון וראוי להקביל את פניו.

נושאים: בית שמש, נגיף הקורונה, פיקוד העורף
נזקקנו לסיוע פיקוד העורף
נזקקנו לסיוע פיקוד העורף
נזקקנו לסיוע פיקוד העורף
נזקקנו לסיוע פיקוד העורף
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג:
להקים וועדה ציבורית חיצונית שתבדוק התנהלות העיר בימי הקורונה
גולש אנונימינכתבה ביום שבת, 09 במאי 2020, 17:20

התנהלות של בושה ... לכל הדעות הסגר לא הביא תועלת כלל

להקים וועדה ציבורית חיצונית שתבדוק התנהלות העיר בימי הקורונה
גולש אנונימינכתבה ביום שישי, 08 במאי 2020, 08:43

היכן הם חברי מועצת העיר שידרשו את זה? ולמה עיתונאי צריך לבקש דבר כזה...