כל מהגר לעיר גורם לחסרון כיס בקופה הציבורית

הצטרפות תושבים חדשים לבית שמש גורמת לגירעון בתקציב. כמה? הנה הפרטים מהמסמך שמפרסם משרד הפנים עולה כי החיסרון כיס מגיע עד לכדי 1600-1700 לנפש. חסרון כיס של מיליונים.

קליטת תושבים
קליטת תושבים

לאור התפקיד המרכזי של הרשויות המקומיות בתהליכי התכנון והבניה למגורים ולאזורי תעסוקה יש חשיבות בהבנת מערך התמריצים של הרשויות להגדלת מספר יחידות הדיור. תמריץ מרכזי של הרשויות להגדיל את מספר יחידות הדיור הוא ההשפעה של תושב חדש על התקציב השוטף בראייה ארוכת טווח, השפעה הנובעת מהפער בין ההוצאות השונות של הרשות עבור התושב החדש ובין ההכנסות הישירות הנובעות מהצטרפותו. למעשה, אפשר לחשוב על הגרעון לתושב כתקציב הנוסף הנדרש עבור הרשות על מנת לשמור על רמת ההוצאה הקיימת. ידענו, אמרנו ועכשיו זה רשמי.

לרשות המקומית שתי הכנסות עיקריות מפיתוח קרקע. הסוג הראשון הוא הכנסות מהיטלי השבחה ופיתוח אשר הינן הכנסות חד-פעמיות שמטרתן לכסות על ההוצאות הנדרשות מן הרשות בטווח הקצר. הסוג השני של ההכנסות הוא הכנסות מארנונה אשר הינה הכנסה שוטפת. אחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על התמריץ של הרשויות להגדיל את מספר יחידות הדיור הוא ההשפעה של תושב חדש על התקציב השוטף בראייה ארוכת טווח. ההנחה הרווחת כיום בקרב הרשויות המקומיות היא שישנו גרעון מהצטרפות תושבים חדשים לעיר ולכן ישנו אינטרס מובהק לרשות למנוע ככל הניתן את הגדלת כמות תושביה.

במטרה לפתור את הסבך הזה הוקם צוות מיוחד במשרד הפנים לבחון את כל המשפיעים להגיע לאיזו תובנה שתשנה מציאות. הצוות הוציא באחרונה מסמך, מבחינת אישי הציבור, במיוחד לנוגעי הכספים ברשויות להבין היטב את הסבך כדי לקבל החלטות. להמשיך לבנות, לפתח או אולי לשקול לעצור להיטיב.

על אף שישנם חסמים נוספים לבנייה למגורים, מסמך זה מתמקד בבעיית הגרעון השולי לתושב חדש בלבד/ עבודת הצוות כללה ניתוח וכימות הגרעון השולי לתושב (כלומר הגרעון השנתי שנוצר מקליטת תושב אחד) סקירת כלים מהעולם להתמודדות עם גרעון שולי לתושב, בחינת קולות קוראים שהוגשו לצוות ובחינת מאמרים ועמדות שהוגשו לדיון ציבורי.

בנוסף ואולי עיקר המסמך הוא האישור שיש גירעון לרשות המקומית בקליטת תושב חדש. זה העומד היום בפני נבחרי הציבור לא לקבל תושבים נוספים חדשים לעירם. אצלנו בבית שמש כידוע, פרנסי העיר בונים ובונים מבלי לחשבן עתיד לתושבים.

נושאים: בית שמש, משרד הפנים, הגירה, גירעון
קליטת תושבים
קליטת תושבים
קליטת תושבים
קליטת תושבים
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: