יום השואה בטקסים והרצאות בסימן 80 שנה למרד גיטו ורשה

הטכס המרכזי יתקיים במעמד אישי ציבור באולם זינמן, וגם הרצאה בבית הכנסת המרכזי ברמה א' ועדות זיכרון לניצול שואה מפי דר יוסי כהן נכדו של מזכיר הקהילה היהודית במילאנו אלפרד סראנו.

לוח הזיכרון במגילת האש
לוח הזיכרון במגילת האש

בבית שמש יתקיימו השנה מספר אירועים בנושא יום השואה. עצרת הזיכרון העירונית לשוא ולגבורה תתקיים באולם זינמן בסימן 80 שנה למרד גיטו ורשה, התנגדות יהודית בתקופת השואה. העצרת מעמד נבחרי ציבור, במעמד ראש העיר ד"ר עליזה בלוך, ומ"מ משה שיטרית.

גם קהילת בית הכנסת המרכזי ברמת בית שמש א' מזמינה את הציבור להתכנסות לציון יום השואה והגבורה.'השואה באיטליה, סיפור הצלת משפחת סראנו'. הערב יתקיים ביום שני 17/4 אור לכ"ז בניסן. בשעה 2030 בבית הכנסת המרכזי. רחוב מטע 6. במוקד סיפור הצלת משפחת סראנו: ד"ר יוסף עדיחי כהן. פתיחה: הרב יצחק רונס.

ד"ר כהן, הוא נכדו של אלפרדו סראנו, מזכיר הקהילה היהודית במילאנו באותם ימים. ד"ר כהן יספר בגוף ראשון על סבו אבי אמו. "אמא חיה בצל האירועים של הימים ההם, אמא חיה יום יום את האירועים. למדתי מפיה הרבה על המאורעות של הימים ההם באיטליה ועל סבי בפרט. ואני מחוייב לספר הלאה את הסיפור".

מי היה אותו אלפרד סראנו?

ד"ר כהן מתקשה לספר, ומפנה אותנו לויקיפדיה. בערך הנושא את השם מתוארת דמותו ופעילותו של סבו. הסב נולד בטורקיה ועקר בעקבות מלחמה בין הטורקים לעות'מנים לאיטליה, שגם בה לא מצא מנוח, משפחתו הוגלתה לנאפולי, אח"כ לרודוס, שם גם למד לימודי משפטים.

"באוגוסט 1938 נקרא סראנו למשרדי עיריית מילאנו על מנת לעדכן את רשימות היהודים, כל זאת לפי בקשת המשרד המרכזי לדמוגרפיה וגזע. סראנו מעיד ביומנו שעשה כל דבר על מנת להאט את קצב העבודה על הרשימות. מייד אחרי כיבוש מילאנו על ידי הגרמנים ב12/9/1943, הם פנו למשרדי הקהילה היהודית וניסו לאתר גם את הרשימות שערכה הקהילה היהודית, אולם, רשימות אלה הוחבאו על ידי סראנו במרתפי הקהילה ומעולם לא נתפסו על ידי הגרמנים. משם פנו הגרמנים לעיריית מילאנו ודרשו את הרשימה שהייתה ברשותם. אולם לא הפיקו ממנה תועלת רבה מכיוון שעוד קודם רבים מתושבי מילאנו עזבו את העיר עקב ההפצצות הכבדות של בנות הברית. בנוסף רשימת השמות שהופיעה בספר הזה, התבססה על מפקד האוכלוסין של שנת 1938 וברובה הייתה מבולבלת הודות לפעילות המכשילה של סראנו."

כדי לא לקלקל לד"ר כהן את הסיפור לא נוסיף, בהחלט סיפור מרתק עוד יותר כאשר עדותו תשמע מפי נכדו המספר מפי אמו.

הציבור מוזמן.

נושאים: אלפרד סראנו, יום השואה, מרד גיטו ורשה, דר יוסי כהן
לוח הזיכרון במגילת האש
לוח הזיכרון במגילת האש
לוח הזיכרון במגילת האש
לוח הזיכרון במגילת האש
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: