וועדת חקירת גבולות נוטה להוסיף לבית שמש כ-30 אלף דונם ע"ח מטה יהודה

צמצום שטחה בכ-30 אלף דונם ממש לא ישפיע על גודלה ועצמתה של מטה יהודה, הארנונה כן. ארנונה שתילקח משם המשולמת עבור בסיס צהלי ועבור איזור תעשיה פורח ומשגשג (הר טוב) תפגע קשות במטה יהודה.

נוף בית שמש
נוף בית שמש

עיני עובדי העירייה הבכירים היורדים מירושלים ונוסעים על ציר 38 לבית שמש רואים את ההתפתחות המואצת של תחומי התעשייה במטה יהודה וליבם מתחמץ, למה למטה יהודה יש התפתחות כזו ולבית שמש לא? לא יישאלו מה עושה מטה יהודה כדי להצליח לעומת בית שמש הכושלת. וכשנכשלים שולחים עיניים על מה שאחרים ביזע קידמו ופיתחו לאורך שנים. כבר אמרו חז"ל, הקנאה התאווה והכבוד מוציאות את האדם מן העולם.

בפעם הקודמת כאשר משרד הפנים דן בבקשה להרחבת גבולות העיר בית שמש היא היתה באשכול 3, עיר בת 85 אלף תושבים. בית שמש הצמאה לכל שקל הכנסה מארנונה בעסקים שמה עיניה על שטחים מעבר תחומה הנוכחי ולכן הגישה בקשה להרחיב שוב את גבולותיה. אז בג"ץ דן בעניין קיבל עמדת מטה יהודה, עיכב, התוצאה לבסוף היתה שמשרד הפנים עשה חלוקה בין הצדדים בהסכמה ובית שמש נהנתה מההפקר בעוד שטחים שסיפקו לה ארנונה.

זה עזר?

בית שמש היום במצב סוציו אקונומי נמוך וגרוע מאוד, דירוג אשכול 2. עם אוכלוסייה על גבול ה-200 אלף, עברו למעלה מ-12 שנה מאז, ובמקום להמשיך להתאמץ לעמוד על הרגליים באופן עצמאי, לוטשת העיר את עיניה מתחמים קיימים שנים ארוכות ומסופחים בארנונה למטה יהודה השולטת על מרחב עצום של 520 אלף דונם.

נכון שצמצום שטחה בכ-30 אלף דונם ממש לא ישפיע על גודלה ועצמתה של מטה יהודה, הארנונה כן. ארנונה שתילקח משם המשולמת עבור בסיס צהלי ועבור איזור תעשיה פורח ומשגשג (הר טוב) תפגע קשות במטה יהודה.

עיריית בית שמש הקדימה לברך, "הוועדה לחקירת גבולות שמונתה על ידי שר הפנים לבחינת גבולותיה של העיר בית שמש וחלוקת ההכנסות משטחי מסחר היושבים על התפר שבין תחום השיפוט העירוני לזה של המועצה האזורית מטה יהודה סיימה את עבודתה והגישה את מסקנותיה לשר הפנים משה ארבל.". מה זה היושבים על התפר? אין דבר כזה על התפר, שטחי הבסיס הצה"לי כנף 2 הם בתוך שטחי מטה יהודה. הניסיון לטשטש את העובדה שהשטחים המתבקשים שייכים, בהדגשה שייכים למטה יהודה הוא ניסיון רע ולא אמיתי ל'גזול' ממטה יהודה את לחמה לטובת בית שמש חסרת המוטיבציה לפתח שטחי תעשייה עצמאיים להניב מהם ארנונה.

בהודעה מטעם עיריית בית שמש מסבירה העירייה : "בסיס הטענה של בית שמש בהקשר זה היה כי בנוסף לעובדה שהעיר סופגת את השלכות הרעש, הזיהום הסביבתי, העומס התעבורתי ושאר ההשלכות של אזור התעשייה, המסחר באזור התעשייה הר טוב וכן באזורי תעשייה אחרים הסמוכים לבית שמש, מורכב רובו ככולו מתושבי בית שמש שעובדים במקומות מסחר אלו ומהווים הלקוחות המרכזיים של כל בתי העסק באזור התעשייה.". גם אם יש בנימוקים אלה משהו להצדיק, הרי בלי איזורי התעשייה האלה בית שמש היתה עיר מוכת אבטלה. מה מעדיפים בהנהגת העיר- עיר מוכת אבטלה או הכנסה נוספת מארנונה?

באשר לרעש, לזיהום ולדרכי התעבורה, כביש 38 אינו נחלת בית שמש, הוא עובר בתחום שיפוט בחלקו גם במטה יהודה. כך שהרעש או הזיהום אם קיים, (ולא קיים) הוא גם מנת חלקם של תושבי מטה יהודה.

בהודעת העירייה: "המיקום של הבסיס מגביל מאוד את בית שמש ומונע ממנה להתרחב מערבה עם שורה של שכונות נוספות שהיו יכולות להיבנות. לשכנות עם בסיס צבאי יש השלכות שונות, ולכן יהיה זה צודק והוגן שההכנסות המגיעות ממנו יגיעו לעיר השוכנת בסמוך אליו." לכל מי שאינו בקי במפת בית שמש, כנף 2 רחוק, רחוק קילומטרים רבים מגבולה של בית שמש. ישובים ואדמות חקלאיות שוכנים על הציר המחבר בין כנף 2 לבית שמש. טיעון חלש עד מפוקפק. עם זה מניסיון העבר במשרד הפנים צריך לזכור מי יושב, נציג ש"ס שירצה להיטיב לאוכלוסיה אחת- על חשבון אוכלוסיה נזקקת אחרת.

עדיין אין החלטה במשרד הפנים, סביר להניח שמטה יהודה תתנגד, והתכנית כפי שוועדת החלוקה מגבשת או גיבשה אינה סופית.

נושאים: בית שמש, מטה יהודה, משרד הפנים
נוף בית שמש
נוף בית שמש
נוף בית שמש
נוף בית שמש
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: