וועדת המשנה לת.ב המליצה לוועדה המחוזית על תכנית להתחדשות עירונית ללא קיום דיון

חשיפה: תכנית התחדשות עירונית בעזרת פרוטוקול מומצא. חבר הוועדה ווליצקי: "הדיון היה כ-10 דקות ואינני מבין מאיפה בא פרוטוקול בן ה-9 עמודים, הנושאים הנדונים מחייבים דיון לעומק כולל התייחסות מתכנני תנועה ומומחים לתכנון אשר קולם לא נשמע בוועדה".

זריחה מעל בית שמש הוותיקה
זריחה מעל בית שמש הוותיקה

בשבוע הקרוב אמור להתקיים דיון בוועדה העליונה לבנין ערים, על סדר היום אשר נדחה בינתיים אמורה לעלות תכנית להתחדשות עירונית, מה שאומר תכנית לשינוי פני העיר הוותיקה. מישהו בעיר קרא/ראה/שמע על התכנית? ובכן שימו לב לסיפור הזה, וברקע אתם מתבקשים תמיד לשים את הרחשים סביב התפצלות הכוחות מסביב לשולחן הקואליציה, שהוא הסיפור של השבוע.

עיריית בית שמש מבקשת לקדם תכנית התחדשות עיונית, באחרונה אף נחנכו המשרדים להתחדשות עירונית. לראש העיר עליזה בלוך יש מחשבה, והיא אפילו קידמה את הרעיונות כיצד היא רואה את בית שמש העתידית, בית שמש העיר הוותיקה. היכן יקומו בניינים עד חמש קומות והיכן אפשר לבנות לגובה בניינים עד 20 קומות. יש טוב ואולי לא טוב, בכל מקרה, תכנית כזו חייבת להיות חשופה לציבור לשמוע עוד דעה, או רעיון, לקבל מחשבות אחרות, בניינים לא תמיד מעניינים את מי שכבר טוב לו כאן עם מה שיש.

האם ראיתם תכנית כזו? מי עיצב אותה? על איזה בסיס חשב כך או אחרת? מה הביא את המתכנן למסקנה שבכלל צריך לבנות כאן עוד בתים? האם עם מה שיש בית שמש לא מסתדרת? שאלות לגיטימיות כאלה ואחרות בודאי שיש.

התכנית הועברה לדיון בוועדת המשנה לת. ב. מהי וועדת המשנה תכנון ובניה? בוועדה רשומים שבעה חברים, לא כולם משתתפים/נוכחים בדיונים, עם כל הכבוד, חמישה או שלושה חברים יקבעו איך פני בית שמש תיראה? וועדת המשנה ממליצה לוועדה המחוזית על תכנית להתחדשות עירונית. מפרוטוקול של וועדת המשנה מתברר כי הוועדה לא קיימה דיון בכלל, אז מנין צמח הרעיון? ובכן הוועדה צירפה פרוטוקול תוכן הדיון שלא ארך יותר מ-10 דקות בהגזמה.

את הדברים הבאים אומר חבר מועצת העיר, נציג הליכוד בוועדת המשנה לתכנון ובניה, זו ששמעון גולדברג מכנס ומקבל בה החלטות לעיתים גורליות. לא נגרע, ולא נוסיף, ניתן לצבי ווליצקי לדבר: "ראשית אבקש להעיר שפרוטוקול הוועדה כלל אינו משקף את אשר נאמר, בפרוטוקול מובאים סעיפים והערות לתוכניות הנ"ל שכלל לא הוצגו בוועדה (9 עמודים). כמו לא מצוין כלל שהתנגדתי לעצם הדיון הקצר על נושא כה מהותי ועל כך שאנשי המקצוע לא הוזמנו להציג בכלל את המחשבה מאחורי התוכנית. אני שוב מדגיש שכל הדיון היה כ-10 דקות ואינני מבין מאיפה בא הפרוטוקול בן ה-9 עמודים. על כן אבקש להכין פרוטוקול אמיתי, המשקף את אשר נאמר".

אולי לא הבנו נכון, ושאלנו את צבי ווליצקי והוא מאשר את אשר נכתב כאן, ושימו לב שמו הושמט מפרוטוקול. אם שמו הושמט, חששנו שמא גם דברים שאמר נשמטו.

יש מי שחושב שחבר בוועדה הוא בובה לאשר החלטה שנתקבלה בחדרי חדרים מבלי לקיים דיון, ואפילו אם מדובר בתכנית גרנדיוזית כלשהי. תכנית להתחדשות עירונית חשובה ככל שתהיה, חייבת דיון ציבורי עמוק, כולל חשיפת כל פרטיה לפני הציבור לקבל עמדות ודעות מי שחי בעיר הוותיקה. האם אכן בית שמש זקוקה לעוד מבנים בתוכה, האם צריך להרוס את סיפוריה וזיכרונותיה כדי לחדש בה? ולחדש עבור מי, עבור עוד קהילה חרדית שתרצה להתמקם בתוכה?

ונחזור לצבי ווליצקי, הוא אומר באותו פרוטוקול שיגיע בישיבה הקרובה לדיון: "לאחר עיון בתוכניות אשר מהותן שינוי דרסטי בכל העיר הוותיקה ומעשה מחיקת אורח חיי התושבים הנהוג עד היום כאשר כמעט ולא יישארו מגרשים לצמודי קרקע אינו נושא לדיון בוועדת משנה לבד. הנושאים הנדונים הם כבדי משקל ומחייבים דיון לעומק כולל התייחסות של מתכנני תנועה ומומחים לתכנון אשר קולם לא נשמע בוועדה." את זה אומר חבר מועצה מנוסה שאיכפת לו באמת מחיי תושבים. "כמו כן בתוכנית לא נראה שיש התייחסות לאופי השכונות השונות ואורח החיים בהם. תובנות אלו הם אינם יכולים להיות מובנים למתכננים חיצונים כאשר אינם חיים את העיר ועל יש צורך לחשוף את התוכנית בכללותה לנבחרי הציבור." ממשיך צבי ווליצקי להסביר עמדתו.

ומה הוא מבקש?

"על כן נבקש להקפיא את התקדמותה של התוכנית ולזמן את הוועדה העליונה לקיים דיון אמיתי ומהותי בנושא.".

מה מחליטה וועדת המשנה לתכנון? "הועדה ממליצה לוועדה המחוזית לאמץ את החלטת ועדת המשנה". כלומר כל דברי השכנוע של ווליצקי נפלו על אזניים ערלות. "הועדה מברכת על הכנתה של תכנית זו אשר תתווה מדיניות תכנונית והתחדשות בעיר הוותיקה. לאחר שבחנה הוועדה את התכנית על רבדיה השונים ולאחר ששמעה את כל פרטיה כפי שהוצגו בדיון".

ורק כדי לסבר אזניכם, סעיף אחד מהתכנית שהוכנה: "בתוכניות להתחדשות עירונית תינתן עדיפות למתחמים משמעותיים אשר בכוחם להביא לשינוי מהותי באזור ו/או מצויים באזורים הנזקקים להתחדשות באופן מידי, תינתן עדיפות למתחמי מגורים על פני מתחמי מסחר ותעסוקה". בשפה פשוטה, עוד בתים, ועוד בנייני מגורים, ועוד תושבים. לאן פניה של העיר הזו? האם יש כוונה לגדול עד בלי סוף?

בגדול, נראה כאן כי מישהו סובל משגעות גדלות, לגדול ולגדול ולגדול ולגדול מבלי לקחת בחשבון שיש כאן תושבים שאולי בכלל אינם חפצים עוד לגדול לא לגובה ולא לרוחב.

הנושא הזה יעלה בוועדת עליונה לתכנון בשבוע הקרוב. אם תרצו מבחנה הראשון של הוועדה לאחר התפצלות הכוחות.

נושאים: הליכוד, צבי ווליצקי, וועדה לתכנון ובניה, בית שמש, שמעון גולדברג
זריחה מעל בית שמש הוותיקה
זריחה מעל בית שמש הוותיקה
זריחה מעל בית שמש הוותיקה
זריחה מעל בית שמש הוותיקה
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: