השאלה היא: לא כמה תב"רים אישרתם, אלא- כמה פרויקטים מימשתם?!!

יו"ר ועדת הכספים, סגנית ראש העיר מסבירה בטור הבא מושג חשוב להבנת התנהלות עבודת העירייה. "אישור תב"ר מסויים אין פירושו שהפרויקט עומד לקום מחר, והתנגדות לתב"ר מסוים אין פירושה מניעת טוב מהתושב. בטור זה מסבירה גם את ההתלבטות לאשר או לדחות, בכל אופן: המספרים שנזרקים לחלל האויר – 280 מיליון או כל מספר אחר- חסרי משמעות!

סגנית ראש העיר הולנדר
סגנית ראש העיר הולנדר

אם צריך לאפיין את הקדנציה הזו בכמה מילות מפתח, אחת מהן ודאי תהיה "תב"רים" (מהן שאר המילים? בעתיד נגלה לכם גם את זה ...(.

תב"ר הינו תקציב בלתי רגיל, דהיינו- תקציב שאינו חלק מהתקציב השנתי השוטף, ולכן יש צורך לאשר כל תקציב כזה במליאת מועצת העיר. ואולם, מרגע אישור התב"ר במליאה ועד שהבנין או הפרויקט בגינו הוא אושר יוצא לפועל- התהליך עובר גלגולים רבים ולרוב גם זמן רב. לעיתים, הפרויקט אף איננו מתבצע כלל.

לעיתים, אנחנו (חברי מועצת העיר) מאשרים כמה פעמים את אותו תקציב- כשמחליפים את מקור המימון, למשל, לעיתים אנחנו מאשרים תקציב, אבל אז נאלצים להמתין לקבלת יתר המימון, ועד למימושו יחלפו שנים רבות. ויש פעמים בהם מאשרים תקציב, ומכל מיני סיבות הפרויקט מתבטל. דוגמא לכך- אישרנו לפני כ-4 שנים תקציב לבריכה ברמב"ש א. לאחר מכן, התברר שהשטח אשר היה מיועד לבניית הבריכה - יועד כבר לבית ספר, ופרויקט הבריכה נגנז. אישרנו מליונים לתשתיות שונות, והפרויקטים טרם הסתיימו. אישרנו בקדנציה הזו מיליונים, אשר עד היום לא מומשו מסיבות כאלה ואחרות. כמובן, במקרים רבים מאשרים תב"ר וגם מממשים את הפרויקט לשמו הוא נועד.

חשוב להבין כי לעיתים, התב"ר מייצר יותר כותרות ו"קרדיטים", מאשר תועלת בפועל. חלק מהתב"רים שעולים היום (הערב תתקיים מליאה שלא מן המניין, לאשר תברים בהיקף של כ-280 מיליון ש"ח ס.צ) לדיון הם מהסוגים הנ"ל- כאלה שהם יותר הצהרתיים מאשר מעשיים. לא צריך להתרגש מכותרות- שליליות או חיוביות- בנוגע להצבעה היום. אישור תב"ר מסויים אין פירושו שהפרויקט עומד לקום מחר, והתנגדות לתב"ר מסוים אין פירושה מניעת טוב מהתושב. יש תקציבים לגביהם יש שאלות כמו לדוגמא, האם השימוש בתקציב הוא המיטבי, או שמא ניתן לעשות בו שימוש טוב יותר? מפעל הפיס, לדוגמא, מקצה לנו משאבים. האם להשתמש בהם לבניית שוק תיירותי, או לשיפור הפארקים הקיימים? האם להקצות יותר משאבים לאזרחים ותיקים, או לגיל הרך? מי שמתנגד לשימוש המוצע, טוען שיש להשתמש בו למשהו שהוא טוב ומועיל יותר לתושב אז מי הוא זה הפועל בעד התושב? אולי דווקא המתנגד? אולי שני הצדדים? ההצבעה היום איננה הצבעה של בעד/נגד התושבים!

בשבוע שעבר קיימנו ועדת כספים, בה ניסינו לקבל תשובות לתהיות השונות. לחלק מהנושאים קיבלנו תשובות שהניחו את דעתי ולכן אתמוך באותם תב"רים. לגבי חלק מהנושאים, לא קיבלנו תשובות או שנראה שהתקציב לא יוכל להיות ממומש למטרה לשמה נועד. לגבי אלה, נראה, אם נקבל היום מענה טוב יותר ממה שקיבלנו עד כה, נקבל החלטה עניינית לפי הענין. כמו בתחומים רבים בחיים, מה שקובע הם לא הדיבורים, לא ההצבעות במליאות אלא התוצאות בשטח. ככל שעירייה מצליחה לבצע ולממש את הכספים אשר הובאו לעיר, כך ייטב לתושב. המספרים שנזרקים לחלל האויר – 280 מליון או כל מספר אחר- חסרי משמעות! אל תלכו שבי אחר דמגוגיה, גם כשהיא קולנית. חכו ושיפטו כשתראו יישום בפועל. בבואכם לבחון את פעילות העירייה, השאלה היא: לא כמה תב"רים אישרתם, אלא- כמה פרויקטים מימשתם?!!

(הכותבת היא יו"ר ועדת הכספים ס.צ)

נושאים: בית שמש, מליאה, וועדת כספים, רינה הולנדר, תברים
סגנית ראש העיר הולנדר
סגנית ראש העיר הולנדר
סגנית ראש העיר הולנדר
סגנית ראש העיר הולנדר
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: