הכירו: בנין פעלדמאן, ישיבה קטנה אמרי חיים של חסידות ויזניץ על גבול העיר הוותיקה

מבנה מפואר אפילו מנקר עיניים נבנה בגבול העיר הותיקה, מתחרה במוסדות חרדיים עם תכנון ואדריכלות מהמפוארים בארץ

הבנין מתוך פארק היוטא
הבנין מתוך פארק היוטא

הבנין היפה הזה לא בעיר גדולה, אלא כאן בבית שמש, בפאתי אחת השכונות עם מצוקות הצפיפות הגדולות בעיר, שכונת קנה בושם בשמה האבוטבולי או בשמה המוכר חפציבה. שכונה צפופה, מחוסרת מוסדות חינוך, תלמידיה עדיין לומדים בקרואנים, חלקם משופעים, חלקם עתיקי יומין מתפוררים. עין רואה בנין מפואר כזה ולב מתפחלץ על הבדלי מעמדות וצרכים בין ילדים באותה שכונה. מזלם של ילדים, יש חסרים תיק ועפרון לכתוב בו ויש כאלה המתפנקים במבנה עתיר מראה.

מלאכת הבניה עדיין מתנהלת בו, בתוכו, מבחוץ או ט וטו היא מסתיימת. ועיניכם הרואות, מקדש למהדרין. בנין פעלדמאן כך בכותרתו החיצונית, ובצדיו פירוט יתר לע"נ מרן אדמו"ר בעל תורת מרדכי זצלה"ה, בצד אחד, בצדו השני כותרת ל'ישיבה קטנה אמרי חיים' ויזניץ בית שמש. כותרות בצמרת הבנין שכל עין תראה מרחוק, כאשר העין המביטה היא כולה מכיוון העיר הוותיקה מבית שמש. המבנה מזכיר בצורתו החיצונית את מבנה התלמוד תורה של חסידות ויז'ניץ בבני ברק. מראהו התכנוני יכול בהחלט לעמוד בסטנדרט הכי גבוה של בנייני תפארת בערים החרדיות בישראל, ירושלים, בני ברק, אלעד וגם אצלנו, בית הכנסת של קהילת מונסי ברמה ב'. נראה כי כסף ותכנון לא חסרים בקהילות האלה.

מקורות המימון נדבה ותרומה וזו הסיבה כנראה לעיכוב שכן השלד עמד שנים מאמצע הקדנציה השניה של אבוטבול ועכשיו עובדים משלימים המלאכה, מלטשים ומבריקים כל אבן להשלים הבניין.

מיקומו מעורר מחשבות ושאלות, סמוך מאוד לשכונות החילוניות, מגדל המים ורחובות סיני מצדה, מעורר שאלות האם במכוון הוקצה השטח הזה לבניית ישיבה או כולל או כל דבר או שאולי יד המקרה הוא. גם מיקומו מול פארק היוטא, זה שיוטא נמרחה על גדרותיו ומכאן שמו, להסתיר תוכנו מעיניהם החולפות של חרדים תושבי השכונה הוא שאלה בפני עצמה.

את הנעשה אי אפשר לבטל, והבניין ישרת ציבור חרדי חסידי ויזניץ, רק שלא יהפוך למוקד יציאה לעימותים מול האוכלוסיה השכנה במגדל המים.

נושאים: חסידות ויזניץ, בית שמש, חפציבה, מגדל המים
הבנין מתוך פארק היוטא
הבנין מתוך פארק היוטא
הבנין מתוך פארק היוטא
הבנין מתוך פארק היוטא
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: