הטבע שלנו, צריך לאהוב ולשמור עליו

סקר טבע עירוני חושף מה שהיה ידוע לכולנו, בית שמש אטרקצייה אקולוגית והיסטורית. הסקר נעשה בשנת 2019, בתחומי הבוטניקה והזואולוגיה על ידי אנשי מקצוע מומחים בתחומם. הקורונה עיכבה בקרוב יתחיל מסע חשיפה לתושבים.

מפת הדוב המפורסם
מפת הדוב המפורסם

משהו חיובי מאוד התקיים מאחורי הקלעים, רחוק מהעין, במהלך שנת 2019, נערך סקר טבע עירוני בבית שמש על ידי חברת גיא רותם, אקולוגיה - סביבה - מרחב (EcologyWise) שנבחרה על ידי היחידה לאיכות הסביבה שורק, עבור עיריית בית שמש ובתמיכת המשרד להגנת הסביבה.

מי שמבקש להחכים ולהרחיב יכול להיכנס לאתר עיריית בית שמש, זה מופיע שם.

זו פעם ראשונה שנערך סקר כזה, "הסקר נועד ליצר תמונת מצב של ערכי הטבע, הנוף ומורשת האדם (ארכיאולוגיה) בעיר בית שמש ושילוב הממצאים במערכת התכנון העירונית. אנשי אגף ההנדסה והתכנון והיחידה הסביבתית בעירייה, יפעלו יחד על מנת לבחון את סדר העדיפויות המתבקש בהתאם לסקר, למען שמירה על ערכים אלו." הסקר בשיתוף פעולה מלא עם חבר מועצת העיר צבי ווליצקי הממונה על היחידה לאיכות הסביבה בעירייה

אין ספק הנתונים הטבעיים של האזור הם מהמגוונים ומורכבים כאחד, מגוונים- בשל נופם המשתנה, מורכבים בשל אופיים המיוחד הכולל ערכי חיים, צמחיה, אקולוגיה והיסטוריה שופעת.

"בית שמש חולשת על גבעות שפלת הרי יהודה וממוקמת בלב שטחים טבעיים ונוף מגוון שכולל צמחייה ייחודית, בעלי חיים וממצאים היסטוריים חשובים. ממצאי הסקר מראים, כי ברחבי העיר הבנויה ובשטחים הפתוחים המשולבים בה, ישנם ערכי טבע יוצאי דופן שיש להכירם, להעריכם ולשמרם." אומר הסוקר מטעם חברת גיא רותם.

במהלך הסקר מופו 34 אתרי טבע עירוני, בהם התבצעו סקרי שדה בתחומי הבוטניקה והזואולוגיה על ידי אנשי מקצוע מומחים בתחומם.

על פי סקרי השדה וניתוח הממצאים נמצא כי העיר משמרת בשטחה מגוון בתי גידול הכוללים: נחלים, יערות, שטחי חורש ובתה ים תיכוניים וכן אזורים מופרים יותר של מעזבות וגנים עירוניים. בתי גידול אלו מכילים מגוון רחב של מיני צמחים ובעלי חיים ייחודיים, אנדמיים וברמת סיכון אזורית. (ראו מפה למעלה)

האזורים שנמצאו כבעלי ערכיות גבוהה הם השטחים הטבעיים העוטפים את העיר בגבעות המערביות, הדרומיות ובשוליים המזרחיים. שטחים אלו הינם אזורים איכותיים ושמורים יחסית המייצגים את הנוף הטבעי המקומי והנוף המיוער הנטוע.

בנוסף מצאנו כי ערוצי הנחלים: שורק, ישעי, ירמות וימלה, מהווים מסדרונות ירוקים משמעותיים בעיר, המקשרים בין השטחים הטבעיים ממזרח לאלו שממערב ומשמשים גם כבתי גידול ומקור מחיה עבור בעלי חיים.

גנים ופארקים עירוניים הינם שטחים שבדרך כלל מופרים וערכיותם האקולוגית נמוכה אך לעיתים בעלי חשיבות כבתי גידול בתוך העיר הן עבור בעלי החיים והצמחים (כ"אבני קפיצה" המקשרות בין השטחים הטבעיים) והן כשטחים פתוחים ציבוריים עבור התושבים כאזורי פנאי ונופש.

אחד המאפיינים הייחודיים בבית-שמש הוא הנחלים החוצים את מרחב העיר, ביניהם ניתן למנות את נחל שורק בצפון העיר, נחל ישעי במרכז והנחלים ירמות וימלה בדרום. חלק מנחלים אלו שומרים על תפקודם ומים זורמים בהם בחורף. קו המגע בין הנחל לעיר הוא מפגש בין עולמות שונים, לעתים מנוגדים זה לזה בין העיר הבנויה, מעשה ידי אדם, ובין הנחל הטבעי.

חל העובר בתחום העירוני הוא ציר ירוק בשני מובנים; האחד, עבור הצמחים ובעלי החיים הנחל משמש כמסדרון אקולוגי, המאפשר מעבר במרחב פתוח ומשמש כבית גידול עבור רבים מהם. במובן השני, ניתן לראות בנחל ובקשריו אל העיר "מסדרון ציבורי-קהילתי פתוח" לפעילויות ספורט ונופש בחיק הטבע. הנחל, בהיותו ציר העובר בין אזורים נרחבים בעיר, יכול לשמש מסדרון ציבורי פתוח המקשר בין הגינות והשטחים הירוקים בעיר ומוביל מהם החוצה - אל הטבע הסובב.

מסיבות אלו, הצירים הירוקים בעיר בית שמש הינם נכס נופי-אקולוגי מחד ויכולים לשמש גם כנכס קהילתי ותרבותי מאידך. שמירה על צירי הנחלים בעיר, שיקום והנגשה שלהם יבססו אותם כמקור חיים עבור בעלי החיים, הצמחים והתושבים.

מה נעשה בסקר הזה? חלפו להם כמעט שנתיים מאז 2019 ובמקום לנצל את הנתונים האלה לפיתוחו של האזור והפיכת בית שמש לאטרקציה תיירותית פנים, בית שמש עדיין מחפשת עצמה. נכון, היתה שנת קורונה, ויש מפעלים שניצלו את השנה להיערכות לקראת יציאה ממנה ועיצבו לעצמם תכנית פעילות כלשהיא לעתיד לבוא.

אז גם אם לא נעשה הרבה מבחינת תכנון תיירות, לפחות נוצלה המפה והמצאי עליה לשמש כבסיס מידע בשיקולים לקבלת החלטות היכן לבנות או לא לבנות.

ביחידה לאיכות הסביבה מתכונים לערוך כנסי חשיפה עם תושבים להכרת הערכים שעלו בסקר. רוצים להרחיב עוד כנסו לאתר עיריית בית שמש תמצאו שם סקר טבע עירוני. כדאי ומומלץ.

נושאים: טבע, איכות סביבה, בית שמש, סקר אקולוגי, גיא רותם
מפת הדוב המפורסם
מפת הדוב המפורסם
מפת הדוב המפורסם
מפת הדוב המפורסם
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: