בחירות 2018- 1129 קולות פסולים, שיכלו להכריע אחרת את הבחירות

בבחירות הקודמות כאשר התמודדו ראש בראש שניים מהמועמדים הנוכחיים לבחירות אחוז הפתקים הפסולים עמד על 2.48% מסך המצביעים, קולות שהלכו לפח ההיסטוריה ולא נכללו בספירה.

פתקים פסולים
פתקים פסולים

שלושה מתמודדים על הראשות לעיריית בית שמש, עליזה בלוך, משה אבוטבול ושמואל גרינברג- אם תרצו א- אבוטבול, ב-בלוך, ג-גרינברג. כל אחד מהם מייחל לקבל את הרוב הדרוש כדי להיות ראש העיר הבא של בית שמש. שלושתם מכירים את המערכת, שניים מהם כיהנו או מכהנים כראש ער, השלישי ג- גרינברג כיהן כסגן למשה אבוטבול.

בחירות 2018 התמודדו רק שני מועמדים, אבוטבול נגד בלוך, והתוצאות הוכרעו ממש על 'חודו של קול', לא ממש קול אחד, אבל בהחלט במספר כזה קטן- 532 קולות!!!

בבחירות ההן השיגה עליזה בלוך 22,463 קול לעומת אבוטבול 21,931. אחוז ההצבעה אם זה מעניין מישהו היה גבוה יחסית ועמד על 70.71%.

הפעם מספר המצביעים גדל מ-64,379 ל- 88,316, תוספת של 24 אלף מצביעים חדשים בהם בני 17 שיצביעו בפעם הראשונה בחייהם.

וכדאי לשים לב, למספר הקולות הפסולים שהכריעו כנראה את המערכה ההיא לפני חמש שנים וארבעה חודשים. 1129 קולות פסולים, פתקים כפולים, מסומנים ואפילו לבנים: לקולות הפסולים אין כל השפעה על תוצאות הבחירות. גם הפתק הלבן, שנתפס פעמים רבות כמחאה פוליטית, אינו נספר כלל. אנחנו לא יודעים לומר כמה קולות נפסלו לצד אבוטבול, כמו לעליזה בלוך. תודו הפעם, 1129 קולות יכולים להיות בהחלט פתקי הכרעה לטובת מועמד זה או אחר. האם לא כדאי להשקיע מאמצים לצמצם את התופעה?

כאשר ועדת הבחירות המרכזית מחשבת את מספר הקולות השווה לאחוז החסימה, היא מתעלמת לגמרי מהקולות הפסולים, ומחשבת 3.25% מתוך הקולות הכשרים. ההשפעה הציבורית היחידה של הקולות הפסולים היא שהם נכללים בחישוב אחוז ההצבעה, שאותו מפרסמת ועדת הבחירות המרכזית.

האם אפשר לצמצם? מכיוון שהמערכה הזו צמודה כל כך, וההבדל בין מועמד אחד למועמד שני יכול להיות אחוזי הצבעה בודדים, או במספר מעטפות בודדות, כדאי למפלגות להשקיע במבחן זה. וועדת הבחירות המקומיות טרם החלה בקמפיין ההסברה שלה, ומוטב יהיה אם הוועדה תקפיד להסביר לכלל הציבור ובעיקר לראשי המטות המתכנסים מעת לעת לשמוע על התקדמות בלו"ז לקראת ה-27 בפברואר 2024.

נושאים: בחירות 2024, וועדת הבחירות המקומית, קולות פסולים, בית שמש
פתקים פסולים
פתקים פסולים
פתקים פסולים
פתקים פסולים
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: