אתרי הזיכרון בעיר לפקודה ביום הזיכרון

השנה נוספו בעיר נופלים רבים לרשימת החללים, ובהתאם נוספו עוד שני אתרי זיכרון, נתיבי עוז וגבעת הכלניות. תשומת הלב חסרה לגיבורי תש"ח- מקימי המושבה הר טוב ושיירת הל"ה. יהי זכר כל הנופלים ברוך

רחבת האנדרטה ערב הזיכרון תשפ"ד
רחבת האנדרטה ערב הזיכרון תשפ"ד

ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל ולנפגעי פעולות האיבה מובאת סקירה על אתרי הזיכרון בעיר. חללים רבים מבני העיר והסביבה או כאלה שיש להם קרבה משפחתית מקרבה ראשונה מצויינים בלוחות או העמדות הזיכרון הפרושות בעיר.

הראשונה והגדולה שבהן היא כמובן האנדרטה המרכזית ברחבת האנדרטה ברח האלה הכוללת את שמותם של 121 חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. ברחבת האנדרטה מתקיים גם הטכס המרכזי העירוני המושך אליו קהל רב ובכללם בני המשפחות השכולים, הורים, אחים, אחיות, אלמנות, קרובים וגם רבים מתושבי העיר המבקשים בלילה הזה להתייחד עם זכרם של הנופלים. השנה נוספים לשמות החללים גם קורבנות מלחמת חרבות ברזל ובתוכם גם נרצחי מסיבת הטבע שהתקיימה ברעים.

ברח השבעה הוקמה אנדרטה המציינת את שבעת הגיבורים שנפלו בקרבות מלחמת ששת הימים- שמה אנדרטת השבעה. בסמוך לאנדרטה זו מתקיים טכס שהפך להיות עירוני בשנים האחרונות ובו משתתפים בני נוער וקהילת הצופים. הטכס מתקיים בערב יום הזיכרון לאפשר נוכחות נציגי ציבור בטכסים מקבילים המתקיימים בסמוך למועד הטכס באנדרטה. (ראו מודעות בתקשורת).

ברח שביל האשל, הוקם גן זיכרון, שמוכר יותר כפינת מרגוע. בגן הזיכרון הזה הקים הפסל אפיק פלאי ז"ל

את סולם יעקב- העתק רעיון לסולם יעקב הירושלמי, בשונה ממנו עשוי מברזל ועליו שרשרת טנק המזכירה את חיל שירותו של הנופל, בנו של הפסל, יעקב גולן ז"ל. הגן פתוח בכל ימות השנה למבקרים מרחבי העיר והארץ.

אנדרטת זיכרון מעוצבת בידי הפסלת פנינה אלקיים הוצבה ברח הגפן, מול מוסדות החינוך , לזכרן של שבע הבנות אשר נספו בטיול שנתי באי השלום בנהריים.

השנה נוספו בשל כורח המציאות עוד שני אתרים לזיכרון בעיר. נתיב העוז – מצפה הזיכרון לגיבורי מלחמת חרבות ברזל ברמת בית שמש . בגן- מצפור נשתלו עצים לכבודם של הגיבורים, וממנו יוצא שביל מול הנוף היפהפה הצופה פני רמות בית שמש. האתר השני גבעת הכלניות, ברח ראובן, פרויקט הנצחה לו שותפים תושבים מרחבי הארץ והעולם, בו יוצרים ומכינים כלניות אדומות מקרמיקה, שאותן מציבים בפינות הנצחה שונות ברחבי הארץ ובכללה אחת ברח ראובן ממנו נפלו גיבורים.

עוד שתי אנדרטאות יחידניות, אנדרטה ליהודה סאלם ז"ל מתנדב במד"א הממוקמת ברחבת מד"א ברח בן צבי, ודוב יששכר אופנהיימר (נפל במלחמת ששת הימים) מנהל ביה"ס רמת דוב לימים תיכון פירסט, וכיום עתיד חדש הממוקמת בגן קק"ל בואכה אנדרטת הנופלים המרכזית.

חסר ברשימה הזו בית העלמין של המושבה הר טוב בו טמונים עצמותיהם של גיבורי תש"ח. הוא קיים, וראוי גם הוא לאיזכור ולביקור ביום הזיכרון לחללי צה"ל.

והעיר אשר ידעה לתת כבוד לשיירת הל"ה, בכבדם בשם רחוב, לא מצאה לנכון להקים גן זיכרון או אנדרטת זיכרון ביום נפילתם לפקודה ביום ה' בשבט - 15 ינואר בכל שנה.

יהי זכרם של כל הנופלים ברוך.

נושאים: תשח, הלה, חללי צהל, אנדרטאות בית שמש, נהריים
רחבת האנדרטה ערב הזיכרון תשפ"ד
רחבת האנדרטה ערב הזיכרון תשפ"ד
רחבת האנדרטה ערב הזיכרון תשפ"ד
רחבת האנדרטה ערב הזיכרון תשפ"ד
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: