"אין לנו 'תורמים', אבל יש לנו 'שותפים' רבים"

הפעילות של 'עזרת אחים' שוברת שיאים בכל פעם מחדש, ועם כל אתגר מגיעה גם וההתגייסות המדהימה של תושבי בית שמש ^ מאחורי הקלעים של מפעל החסד האדיר. .

1500 משלוחים בערב אחד
1500 משלוחים בערב אחד

הם עובדים כמו מכונה משומנת היטב, ובכל זאת יש להם המון תקלות. הם מגייסים תרומות בכל מיני דרכים וצורות, ובכל זאת חסרה להם לא פעם מנה, או משלוחן כדי להביא אותה למקום הנדרש. יש להם רוח התנדבות שאי אפשר למצוא בשום מקום, ובכל זאת, לפעמים הם מגיעים ממש למצב של קריסה כמעט מוחלטת, רק כדי להתנער כעבור דקות אחדות ולחזור לפעילות מלאה.

ארגון 'עזרת אחים' אינו צריך שנציג אותו בפני תושבי בית שמש. כולנו מכירים אותו היטב, חלקנו מכירים אותו מרחוק ורובנו מכירים אותו מקרוב מאוד כי נעזרנו בו בכמה הזדמנויות או שאננו נוהגים להתנדב בו מדי פעם.

"אחד הדברים המעניינים שלמדנו בתקופת הקורונה", מספר הרב אברהם קאפ, העומד בראש המפעל האדיר הזה, "זה לנצל את מקסימום כח האדם האפשרי בסביבתו של הנזקק לעזרה.

"אני אסביר למה כוונתי... כך למשל את המשפחות המבודדות כי יש בהן חולה קורונה או שהן נחשפו לחולה קורונה מאומת. מדובר במשפחה שלמה שלא יכולה לצאת מפתח הבית.

"אז השכנים עוזרים קצת עם לחם וחלב ועם קניות קטנות, אבל אתה לא יכול לבקש מהשכנים שיעשו לך את הקנייה השבועית. אם אין קניה שבועית אין מה לבשל. ביקשת מהשכן שיביא 'קצת בצל' והתכוונת ל-15 בצלים, אבל הוא שיש לו רק שני ילדים חשב ש'קצת' הכוונה לשלושה או ארבעה בצלים. עכשיו לך תבשל ארוחת צהרים כשאין לך אפילו בצל לאדות...

"נוצר מצב שצריך להביא למשפחות אוכל מוכן. יש לנו מטבח תעשייתי גדול, אבל הוא לא מספיק גדול בשביל להכין כמויות בסדר גודל שאיתו אנחנו מתמודדים היום. אנחנו מקבלים גיבוי גם מעשרות מתנדבות שמבשלות בבית ארוחות שלמות.

"גילינו שלא פעם המשפחה המבשל גרה באותו בניין עם משפחה מבודדת, או בניין ליד. וכך בעצם התחלנו לשדך ביניהן, כשהמשפחה המבשל גם מבצעת את ה'משלוח' הישר לבית השכנים, ואנחנו מורידים מעצמנו את הטיפול הלוגיסטי שבאיסוף, מיון וחלוקת המנות למשפחה שצריכה עזרה.

"כמובן שלא מדובר במקרים רבים כל כך, זה קצת עוזר להוריד לחץ אבל זה לא פותר את מאות המקרים האחרים שבהם כן צריך טיפול לוגיסטי".

בתוך הדברים אנחנו שומעים על ההתמודדות הלא פשוטה של הארגון בעיקר מהכיוון הלוגיסטי: "אנשים מתקשרים לא פעם עם טענות. למה הם לא קיבלו אוכל, או שהאוכל הגיע באיחור, או שמספר המנות לא הולם את מספר האנשים בבית. יש הרבה מאוד תלונות, ואנחנו משתדלים להתייחס לכל אחת בכובד ראש", אומר הרב קאפ.

"אבל אנשים צריכים להבין כמה דברים: קודם כל 'עזרת אחים' זה ארגון התנדבותי. זה אומר שברוב רובם של המקרים, מי שבישל את האוכל עשה זאת בהתנדבות מלאה, מי שארז אותו בקופסאות לא קיבל על כך תמורה גשמית כלשהי, ומי שמבצע את החלוקה עושה זאת על חשבון זמנו הפנוי ואינו מקבל על כך תשלום.

"עכשיו בוא נתאר מצב שהמתנדב שלי, שאני סומך עליו שהוא יגיע בשעה 11 כדי לבצע את האריזה של ארוחות הצהרים, יחד עם מתנדבים נוספים, מאחר בשעה. בזמן הזה, המתנדבים האחרים עובדים בקצב איטי יותר מהמצופה, וכל המשלוחים מתאחרים. מה אני יכול לעשות? אני יכול לפטר את המתנדב? הוא בסך הכל עושה לי טובה שהוא בא לעבוד בחינם, ללא כל תמורה. אז היתה לו תקלה והוא איחר. זה קורה.

"כמובן שאם יש מתנדב שמאחר יותר מדי פעמים, אני לומד לא להסתמך רק עליו ומלכתחילה מכין תוכנית גיבוי, אבל יש הרבה מאוד דברים לא צפויים.

"ואם המתנדבים הגיעו בזמן והאוכל ארוז ומוכן, אבל מי שהיה אמור להביא את הרשימה מהמשרד למוקד החלוקה שכח, מה אני אמור לעשות? לזרוק אותו מהארגון?

"לא מדובר באנשים שזאת העבודה שלהם. מדובר במתנדבים, וכשמדובר בהתנדבות, וברוב המקרים באנשים שאין להם ניסיון קודם בפעילות לוגיסטית, אז יש תקלות וצריך להשלים איתן בסופו של דבר".

אבל למה בכלל אתה מתנצל, כשבעצם הארגון עושה את הכל בהתנדבות ו'לא חייב כלום' לאף אחד?

"חס וחלילה. 'עזרת אחים' חייב הכל לכל אחד ואחד מתושבי בית שמש. אם נצא מנקודת הנחה שאנחנו לא חייבים כלום לאף אחד, אפשר לסגור את הבסטה. כל הארגון לא שווה כלום. ההיפך הוא הנכון, אנחנו יוצאים מנקודת מוצא שאומרת שאנחנו חייבים לעשות כל מה שאפשר לטובת כל אחד, עם דגש על מה שאפשר. מה שאי אפשר לא עושים, ולא חייבים לעשות.

"זה הסוד לכל פעילות התנדבותית. היא תמיד צריכה לבוא ממקום של מחויבות מלאה, בגדר האפשר. כשאתה מנסה לעשות את מה שאי אפשר, אתה נכשל, ותאמין לי שניסיתי לא פעם ולא פעמיים לעשות דברים בלתי אפשריים. לקח לי שנים כדי ללמוד מה אני מסוגל לעשות ומה לא, ולהתמקד במה שאני מסוגל, תוך השתדלות שזה ייעשה בצורה הטובה ביותר".

השבוע חילקתם מאות רבות של מגשי פיצה לבתים של חולים ומבודדים, נכון?

"נכון שחילקנו, וזה היה פעמיים לא פעם אחת. זה קרה ביום חמישי של השבוע שעבר וגם ביום שני השבוע. בפעם הראשונה היתה זו תרומתם הנדיבה של 'משולשים' ובפעם השניה של 'פיצה ברמה', ואני באמת רוצה לנצל את ההזדמנות כדי להודות להם מקרב לב על התרומה הנדיבה שניתנה בעין יפה, בשמה ובלב חפץ, והם באמת הביאו שמחה ואווירה חיובית להרבה מאוד בתים בבית שמש".

באופן כללי, הציבור נרתם לעזור ולסייע?

"תשמע, תמיד עוזרים לנו ותמיד אנחנו צריכים עוד עזרה. אני לא מתלונן, אני מודה לכל מי שעוזר ומפציר בכל מי שעוד לא עוזר לנו שיצטרף ויעזור.

"צריך להבין שכדי להפעיל מערך כזה של חלוקת מזון אני צריך מאות מתנדבים, כי לא כל אחד יכול לעבוד כל יום, וגם מי שכן מתנדב לא מתנדב כל היום, הוא נותן לי שעה פה ושעה שם, אבל לחלק 1,250 מגשי פיצה ל-487 בתים, זאת מלאכה לא פשוטה, ואני צריך בשבילה כמה עשרות מתנדבים עם רכב. מדובר במבצע לוגיסטי מורכב מאוד, ותמיד יש בעיות, כשלים, מקרים של שכחה או חוסר שימת לב, ואנשים שיושבים מבודדים בבית, אין להם אוכל ואחרי שעתיים של המתנה הם מתקשרים כעוסים ועצבניים. אז כן, אנחנו בהחלט זוכים להרבה מאוד התנדבות, אבל אנחנו צריכים עוד המון המון מתנדבים ותרומות מכל הסוגים".

ומה עם תרומות כספיות? אני מניח שגם לתרומות כאלו לא תתנגדו...

"אני לא יודע מה זה תרומה כספית. אני יודע מה זה שותפות. אם אתה נותן לי את הכסף אתה תורם לי, אבל אם אתה נותן ל'עזרת אחים', אתה נהיה שותף. זה לא ארגון שלי, אני רק הקמתי אותו ואני מנסה לנהל אותו. זה ארגון שלך, שלנו, של כולנו. כל מי שרוצה להיות שותף מוזמן בשמחה, ניהלנו שתי מגביות בתקופה האחרונה, ועדיין חסר לנו הרבה מאות כסף. רק חלוקת המזון לבתי המבודדים עלתה לנו כבר יותר מחצי מיליון שקל.

"צריך להבין, זה לא פרויקט חד פעמי, זה לא 'עופרת יצוקה או 'צוק איתן' שנמשך חודש, חודשיים לכל היותר וחוזרים לשגרה. פה מדובר על מצב חירום שנמשך כבר למעלה מארבעה חודשים, ואנחנו עדיין לא רואים את הסוף שלו.

"ובתוך כל המהומה הזאת אנחנו צריכים לשמר גם את הפעילות הרגילה והשגרתית, את הציוד הרפואי שמתחדש כל הזמן, את המועדוניות של הילדים המיוחדים שמסייעות לבתים של הילדים הללו לשמור על שפיות, ומכניסות שמחה אדירה בלב הילדים הנפלאים, זה מערך ההסעות לבתי החולים שלא יכול לשבות אפילו יום אחד, ועוד ועוד. רק בתקופה האחרונה קנינו 25 מחוללי חמצן חדשים, וזה אומר לחלק אותם לנצרכים לכך, לתת הוראות הפעלה לכל אחד ואחד בצורה פרטנית, לוודא שהמשתמשים יודעים מתי עליהם לפנות לבית ולים ולא להסתמך על טיפול ביתי. זה כל כך הרבה דברים שאנחנו צריכים לעשות במקביל בכל המחלקות והאגפים של הארגון, וכל האגפים כולם מושפעים ממצב הקורונה, ומתמודדים עם שינויים משמעותיים בסגנון הפעילות שלהם, בהתאם להנחיות המשתנות והמתעדכנות חדשים לבקרים".

זה נשמע לא קל בכלל, איך אתם שורדים את כל האתגרים האדירים הללו?

"אנחנו יש לנו סיסמת קסם. קוראים לה 'שלוש פעמים תשע, ארבע פעמים אפס'. 999-0000 עם קידומת 02 כמובן. זה לחש פלא שפותר את כל הבעיות. כל מה שצריך זה שתתקשרו למספר הזה ותתגייסו להתנדב ולסייע, לתרום, להיות שותף, כל אחד כמיטב יכולתו הכספית והגופנית. המוקד הזה פעיל מ-8:00 בבוקר ועד 23:00 בלילה, יותר מכל חברה מסחרית או משרד ממשלתי. כל היום אנחנו פועלים, וכל היום אנחנו מקבלים טלפונים ומטפלים בפניות, בלי סוף פניות. ושימו לב שככל שיותר פניות טופלו זה אומר שיותר אנשים התנדבו ובאו לעזור, ועל כך גאוותנו, כי תושבי בית שמש אף פעם לא אכזבו אותנו, וכמו תמיד גם הפעם הם באים בהמוניהם לסייע, לעזור, לתרום ולהיות שותפים לפעילות האדירה הזאת".

הביא לדפוס: אליעזר פרידמן

נושאים: עזרת אחים, אברהם קאפ, תרומות, חסד
1500 משלוחים בערב אחד
1500 משלוחים בערב אחד
1500 משלוחים בערב אחד
1500 משלוחים בערב אחד
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג:
"אין לנו 'תורמים', אבל יש לנו 'שותפים' רבים"
גולש אנונימינכתבה ביום שלישי, 28 ביולי 2020, 17:03

קאפ האיש והאגדה אשריו ואשרי חלקו אני אחד מהמתנדבים והרב קאפ מתייחס כאילו המתנדבים הם הבעלי בתים שומע לכל רעיון וסופג כל ביקורת כבוד עצום לבית שמש