יש היכל תרבות, יש תקציב ואין תכנית תפעול

המאבק על השליטה בתפעול היכל הפיס לתרבות מעכב את תפעול ההיכל שנבנה בעשרות מיליוני שקלים מכספי הפיס. ובינתיים המנהלת מקבלת שכר כרגיל...

היכל פיס לתרבות
היכל פיס לתרבות

גם לבית שמש יש היכל תרבות, אבוטבול התחיל, שלום אדרי קידם ומסיים את מלאכת הבניה ועכשיו מחכים לתפעול. רגע. עדיין לא.

היכלי פיס לתרבות ואמנויות פועלים ברחבי הארץ, אחד מהם בגבעת זאב בירושלים. עיריית ירושלים בנתה את ההיכל דווקא בשכונה הצפונית לטובת תושבי השכונה וכל הצמודים לה. ממש בדומה להיכל פיס לתרבות בבית שמש שנבנה כולו מכספי פיס. תודה למפעל הפיס.

הדשא בחוץ כבר החל להצהיב, וההיכל עדיין לא הועבר לרשות העירייה. בנייתו כך עולה מתשובת דוברות העירייה טרם הסתיימה. מה חסר? "למהנדס המלווה יש עוד הערות הדורשות תיקון. המפתח טרם נמסר" אומר רועי לחמנוביץ בתשובה של חדשות קרן אור. מעניין מה ההסבר שיימסר לגורמים שיבדקו כיצד זה התקיימה בו קבלת פנים למתמודדי חידון התנ"ך לנוער תוך סיכונם של עשרות נוכחים צעירים אשר לא ידעו כי המבנה היה באותה עת ללא אישור אכלוס.

גם בימים אלה, ראשית יוני, ההיכל טרם נמסר וכבר רבים על דרך תפעולו. בעיריית בית שמש מתגבש חזון תפעול להיכל, מי יפעיל אותו, באיזו צורה יעבוד. האם יפעל במתכונת ההיכלות המוכרים ברחבי ירושלים, גבעת זאב כמשל, או אולי כמו מעלה אדומים, או אולי כמו יבנה. יש ממי ללמוד.

ואת זה עשתה המגוייסת למשימה כבר לפני שנה ויותר בשם מירי שלם- תואר ותפקיד יש לה, יכולת לעשות לא!!! כך מתברר. למה?

"חשוב להדגיש שפתיחת היכל התרבות אינה רק פתיחה טכנית של המבנה אלא השקת מערך של מכלול צעדים נלווים". הצעדים הנלווים האלה, כמה זמן לוקח להכינם? הגב 'שלם מקבלת שכר למעלה משנה ועדיין אין תכנית ואין אפילו מסגרת עבודה לתפעול. מי מעכב?

ובכן מתברר שהצעדים האלה, הם בדיוק הרועץ שמעכב את פתיחת האולם. מירי שלם מכינה עצמה כבר שנה בהיערכות ולמידה של היכלות תרבות ברחבי הארץ. נסעה, למדה, אספה, ליקטה, הביאה רעיונות איך וכיצד לתפעל את המערכת. ההנחיה הייתה להקים חברת תרבות עירונית לתפעול מערך תרבות כמו בעיר גדולה, נורמלית, מתוקנת. וכך שלם עבדה. נסעה לפגוש מנהלי היכלות בכל רחבי הארץ (בחיאת, צריך שנה בשביל זה?) חזרה עם תכניות והכל מצוי בדיקה משפטית. שוב, צריך שנה בשביל זה?

היכל פיס לתרבות יש, אז הוחלט שבתקציב 2021 אפילו יוכנס גם סעיף תפעול למימון ההוצאות בהיכל בגובה 2 מיליון ₪.. מן הסתם צריך מנהל שיווק, מנהל טכני, מזכירה, מנהל אדמיניסטרטיבי ועוד. מירי שלם חייבת להיות ערוכה לתפעול, ולגבש כבר איזה תוכן כלשהו. אלא מאי?

הרעיון להקמת חברה לתרבות גוזל ממישהו משהו. ומתברר שלא שאלו את המישהו הזה, לא התייעצו איתו, לא קיבלו ברכתו. המישהו הזה הוא סגן ראש העיר משה שיטרית.

מתנהל מאחורי הקלעים מאבק אדירים למי תהיה כפופה מערכת התפעול של היכל הפיס לתרבות. האם לראש העירייה או מי מטעמה או שאולי לממונה על התרבות היום וממונה על רשת המתנסים סגנה משה שיטרית.

התקציב היה מוקד לדיון במליאת מועצת העיר האחרונה. כן, לא. כן. התווכחו בכלל על התרבות ובכלל זה היכל התרבות. הוחלט לאשר את התקציב ולהותירו בספר, מה לא אושר? לא אושרה דרך הפעלתו. חברה לתרבות או כפיפות ישירה לממונה שיטרית.

מה החליטה העירייה? חזרנו לשניים. גם לסגן הממונה על התרבות וביקשנו לדעת להבין מדוע הוא מתנגד להקמת חברה לתרבות. וגם לדובר העירייה. לא זה ולא זה שבו אלינו במענה.

התוצאה, שיטרית חושש לאבד חלק מכוחו בהתנהלות התרבות בעיר. שיטרית מבקש להיות בעל בכרם וגם אוחז בכלי לזמור את הענבים. מסכם לנו אחד מעובדי העירייה המצוי בסבך הויכוח המיותר: "הויכוח הוא סתם על אגו, קרדיט ושליטה". אמר קצר ואמר הכל.

מתי הסיפור הזה ייגמר? אולי ברמז שפוסט שפרסם שיטרית: ניהלנו הרבה מחלוקות וויכוחים בדרך, וזאת מכיוון ששאפנו לקדם תכניות ורעיונות שיכולים להיטיב עם כולנו. רצינו יותר למען התושבים שלנו: יותר תרבות, יותר אירועים, יותר ניקיון, ויותר עסקים. חלק מהדברים נראה בטווח המידי,

בחלק השני של השנה אני יכול לומר בוודאות שעולם התרבות המקומי הולך לקבל דחיפה רצינית קדימה ושבחודשים הקרובים נוכל להציע מגוון רחב מאוד של אפשרויות בילוי לכל הגילאים. חלק אחר של הדברים יבואו לידי ביטוי לטווח היותר ארוך. אז אישרנו את התקציב ועכשיו פנינו לאתגרים הבאים. בנחישות וברגישות." האם בדברים שיבואו לידי ביטוי בטווח הארך יותר מכוון שיטרית להיכל התרבות?

נושאים: היכל פיס, בית שמש, תרבות, עליזה בלוך, משה שיטרית, מירי שלם
היכל פיס לתרבות
היכל פיס לתרבות
היכל פיס לתרבות
היכל פיס לתרבות
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: