תכנית הכשרה חדשה בגישת מהות הלמידה עקב מצב המלחמה המתמשך

תכנית חדשה להכשרת גננות בעקבות המלחמה באבו-גוש התמודדות עם toxic stress (לחץ רעיל) בגני הילדים

לימודים
לימודים

על רקע המלחמה המתמשכת, גננות רבות מדווחות על ביטויים של רגרסיה התנהגותית רחבת ממדים בקרב גילאי הגן (3-6), שהינה תוצאה של לחץ מתמשך אליו הם חשופים מזה חודשים ארוכים. הרגרסיה מתבטאת בין השאר בחזרה להרטיב בלילות, חוסר יכולת לצייר מלבד קשקושים, בעיות ריכוז אצל ילדים שלא סבלו מכך לפני כן, קשיי פרידה מההורים, חזרה למציצת אצבע, פחד להישאר לבד, קושי להירדם ועוד.

על אף שרוב הילדים אינם מבינים את המשמעויות הנרחבות של המלחמה, הם עדיין חווים חלקים נרחבים ממנה, דרך חשיפתם לאזעקות, שיבושי שגרה, הורים שעוזבים למילואים, שהייה במרחבים מוגנים ועוד. חוויות אלו מייצרות אצל הילדים לחץ רעיל, המוגדר כהפעלה מוגזמת או ממושכת של מערכות תגובת לחץ בגוף ובמוח, המחלחל ומשפיע עליהם מאוד.
למרבה הצער, רוב הגננים והגננות אינם מקבלים הכשרה מתאימה להתמודדויות ארוכות טווח עם מציאות משברית, ולא תמיד יודעים לספק מענה מיטבי או חמור מכך, עלולים לבצע פעולות שכוונתן להטיב אך עלולות לפגוע.

בימים אלה נפתחת במשרדי עמותת הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות באבו-גוש, תכנית הכשרה חדשה בגישת מהות הלמידה. תוכנית זו הינה ללא עלות, קצרה, ממוקדת ויישומית, אליה יכולים להצטרף נשות ואנשי חינוך לגיל הרך (3-6) מכל רחבי הארץ, שנועדה לספק את הכלים שבאמצעותם יוכלו להתמודד עם הבעיה, לבצע התאמות ולתת מענה מיטבי לקשיים הרגשיים והנפשיים שצפים, באמצעות פעולות יחסית פשוטות.

גישת 'מהות הלמידה' (Essence of Learning), היא גישה מדעית המוכרת על ידי האו"ם, ומבוססת על מחקרים מהשטח באזורי סכסוך, שנועדה להפחית תסמיני לחץ רעיל המוחמרים עקב המלחמה ומעכבים את התפתחותם הקוגניטיבית של הילדים. בניגוד לגישות אחרות המציעות התערבות בעזרת מומחים מתחום הפסיכולוגיה, השיטה מציידת את צוותי החינוך בכלים ומתודות המאפשרים להתאים את תכנית הלימודים, כך שתינתן לכל ילד וילדה תמיכה פדגוגית המאפשרת פיתוח מסוגלות וריפוי עצמי.

איל בלוך, גנן לשעבר ומומחה לחינוך באזורי סכסוך ומצוקה, מהקרן לעידוד יוזמות חינוכיות: "אירועי ה- 7 באוקטובר והמלחמה הממושכת, מותירים את חותמם על ילדי ישראל. קיימת נטייה לחשוב שיש לתמוך ולהתייחס רק לילדים שנחשפו באופן ישיר לאירועים, אך למעשה גם ילדים שאינם חשופים במישרין סופגים את הלחץ הרעיל המחלחל אליהם בדרכים עקיפות, ועלול לגרום לרגרסיה התפתחותית. ישנם דברים שניתן ליישם בשגרה בקלות יחסית, ועשויים לסייע במניעת הנזק. לדוגמה, מניעת הצפת הילדים בעודף צעצועים או גירויים, בחירת חומרי משחק רכים וגמישים ועוד. התקופה הנוכחית מחייבת אותנו לפתח מיומנויות חינוכיות מותאמות, כיוון שההשלכות תהיינה, למרבה הצער, ארוכות טווח."

נושאים: אבו גוש, בית שמש, מטה יהודה, גננות
לימודים
לימודים
לימודים
לימודים
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: