משבר אמון מוסתר בין מנהלי מוסדות החינוך לבין צמרת משרד החינוך

מאות מנהלות/י בתי הספר מצהירים על משבר אמון חריף עם משרד החינוך . "הגיע הזמן לקרוע את מסכת המסרים הכפולים, לומר בפומבי ללא מורא כי אנו חרדים למערכת החינוך."

ד"ר שאשא ביטון בביקור בבית שמש
ד"ר שאשא ביטון בביקור בבית שמש

האם אנו בפתח משבר אמון עמוק בין האנשים בשטח לבין צמרת משרד החינוך? ארגון מנהלי מוסדות החינוך בארץ, פרסם הודעה לתקשורת שנעלמה משום מה מעיני הציבור. אולי בזכות התקשורת החד צדדית שמעדיפה להעלים ביקורת על שלטונו של בנט. לא ידוע לנו על מנהלים בעיר שמזדהים, ובהחלט ייתכן שיש. שכן ההודעה מדברת בשמו של ארגון יציג למנהלי מוסדות החינוך, בו חברים כמעט כל מנהלי המוסדות בעיר.

בהודעה מתפרסמים הנימוקים למשבר האמון מול הנהגת המשרד, וגם אם אין שם מכוון בהחלט ניתן להבין שהאצבע מכוונת לד"ר שאשא ביטון. המנהלים טוענים ל"חוסר מקצועיות שקשה להסבירו גורם למאות מנהלות ומנהלי בתי הספר להצהיר על כך". ארגון המנהלים גם מדבר על "אלפים אחרים להזדהות -רק הפחד מונע מהם לדבר גלויות" דבר קשה לעיכול כאשר מדובר במערכת חינוך האמורה לחנך לערך עליון של חופש ביטוי וביקורת. הנה ההודעה כפי שהועברה אלינו:

1. ההתעקשות המכוונת להימנע מהידברות עם מנהיגי השטח - מנהלי בתי הספר, וההיאחזות בכוח מלמעלה מחמירה ומעוררת דאגה רבה.

2. "השליפות מהשרוול" מהיום למחר, הניסיון היומרני של הכתבת פעילות ללא הקשר ברמה ארצית, ללא היוועצות וללא הבנה שבבתי הספר מתרחשים רבבות תהליכים בסוגיית מניעת האלימות (בלא כל תלות בהנחיה מן המשרד) היא שבירת שיא בהיעדר תקשורת בין מטה לשטח.

3. האיומים הגלויים שמופנים מצד גורמי פיקוח כלפי מנהלים בשטח מביישים את כולנו כאחד. הרי מערכת החינוך היא בבת עינינו ואבוי לנו לו מנהל/ת בית ספר ידאגו לטפל במניעת אלימות בביה"ס אך ורק מפחד הודעת ווטסאפ שמגיעה ממנכ"ל משרד החינוך. לאן הגענו? זו נקודת שבר חסרת תקדים בדרכי השיח ומעילה בערכי חינוך יסודיים.

4. אך לפני ימים אחדים המשרד היה עסוק ביצירה - מהיום למחר - של מערך היבחנות חדש (אסי"ף שמו), ללא הבנה של צרכי השטח, ללא חיבור לתהליכים המתרחשים בבתי הספר וכמובן מבלי היוועצות. והנה היום הדגש הוסט - מהיום למחר - לדיון באלימות. בין אם בבי"ס פלוני ישנה כלל אלימות? בין אם בבי"ס אלמוני נעשתה אך זה מכבר (אולי אתמול?) פעילות מעמיקה בנושא? נחוש המטה בירושלים להכתיב את רעיונותיו המקריים, שהרי מהיום למחר החוכמה מציון תצא, ואלפי מנהלי בתי ספר ורבבות מורים יידרשו - מהיום למחר - להפנים.

הגיע הזמן לקרוע את מסכת המסרים הכפולים, לומר בפומבי ללא מורא כי אנו חרדים למערכת החינוך. לא מעט מפקחות בתי ספר אובדות עצות בעצמן. בחדרים סגורים הן מביעות את כלימתן מהתנהלות מטה המשרד.

עצוב לנו כי הגענו לרגע זה והודעה זו קשה לנו מנשוא.

במשך חודשים ארוכים ניסינו בכל דרך לייצר הקשבה והידברות, ללא הועיל. אנו בארגון "מנהיגים" המייצגים מאות מנהלות ומנהלים מקצועיים ומסורים מושיטים את ידנו שוב ושוב, פעם אחר פעם, להידברות מקצועית מבעוד מועד, לטובת הציבור וילדי ישראל. עד כה ללא הועיל, היממה האחרונה היא עדות לכך כי הגיעו מים עד נפש. לא כתבה בעיתון צריכה להכתיב את מדיניות המשרד, אלא לפני הכל חשיבה חינוכית מושכלת, בעצה עם מנהלות ומנהלי בתי הספר.

אנו קוראים לכלל מנהלי בתי הספר לפעול ללא מורא, ולעשות את החינוך שילדינו ראויים לו. אנו מצהירים כי מחר כל חברינו יימנעו מליצור קשר עם מטה משרד החינוך."

מנהלי מוסדות החינוך בעיר מוזמנים לשטוח כאן את 'צרותיהם' מול המשרד. נשמח להיות להם לבמה.

נושאים: מנהיגים, מנהלי מוסדות חינוך, משרד החינוך, דר שאשא ביטון
ד"ר שאשא ביטון בביקור בבית שמש
ד"ר שאשא ביטון בביקור בבית שמש
ד"ר שאשא ביטון בביקור בבית שמש
ד"ר שאשא ביטון בביקור בבית שמש
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: