אם חצי מתקציב החינוך בבית שמש מיועד לכיסוי הוצאות בחינוך המיוחד, מי משלים את המימון לחינוך רוב הילדים?

ברגישות הנדרשת והמחייבת, צריך לשים לב, החינוך המיוחד בעיר תופח, צרכיו מחייבים הוצאות שאין הרשות המקומית יכולה להעמיד. ובכלל, האם מאה מיליון בתקציב העירייה 'מכסה' באמת את כל ההוצאות למימון חינוך טוב?

בית ספר אליקים לשעבר
בית ספר אליקים לשעבר
תקציב עיר הוא תמונת ראי למציאות, עזבו מחלוקות ומאבקים פוליטיים, יש בודאי כאלה שמתבטאים בסעיפים השונים. סעיף אחד לפחות, אחד, מציג תמונה אמיתית על פני העיר. לא שפע, לא רווחה, לא תרבות וגם לא ספורט, הם המציגים את פני העיר האמיתית.
חינוך, ובעיקר חינוך מיוחד מחייב הפגנת רגשות עמוקה להעניק למי שצריך באמת. גינה יפה או לא, אפשר לחלוף על פני הגינה לגינה אחרת שאולי מטופחת יותר. ילד עם צרכים מיוחדים, שום לב, שום עין, שום אוזן לא יכולה להשלים אם חסר לאותו ילד או ילדה צורך שיכול לסייע בידו או בידיו או ברגליו או באיזון הנפשי שלו.
כמעט 70 אלף ילדים יש בעיר בלי עין הרע, צורך בחינוך לכולם, מגיל 0 ועד גיל 18 או 21, תלוי בהשקפת העולם. צריך להעניק להם חינוך, כדי לתת חינוך צריך לגייס כספים ממקורות שונים, משרד החינוך בעיקר, להכניס יותר ולהוציא פחות. ע"פ תקציב העירייה ההוצאה על החינוך בלבד 187 מיליון ש"ח כך אומר חשב העירייה במליאה על התקציב. 187 מיליון שמהווים 22% מסך התקציב. 187 מיליון לחינוך כל הילדים.

" העיר בית שמש רואה חשיבות רבה בפיתוח מסגרות חינוך מיוחד, ובמתן מענה חינוכי וטיפולי הולם לכל תלמיד שקיבל זכאות לשירותי חינוך מיוחד על פי החוק" אתר העירייה. בו מצאנו גם: " המחלקה לחינוך מיוחד מטפלת בפרט ומספקת מענה מקצועי ומותאם לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, במסגרות החינוך ובקהילה. המחלקה מקיפה את כל תלמידי החינוך המיוחד בעיר – מ"מ, ממ"ח, ממ"ד ומוכר שאינו רשמי חרדי.

ע"פ הרישום יש בעיר 44 מוסדות חינוך מיוחד מוכרים. הם מפוזרים בכל רחבי העיר, המפה לעיל מציגה את המוסדות ומיקומם.

הרשויות המקומיות ברחב ישראל אינן מעמידות את הטיפול בחינוך המיוחד בפרק מוגדר בספר התקציב, יפה שזה כך. גם בבית שמש, עם הרגישות החינוך המיוחד מתבטא במסגרת ההוצאה או ההכנסה התקציבית הכוללת. נכון, יש סעיפים מוגדרים כמו ליווי, היסעים, סייעות וכד. ויש גם סעיפים קטנים כמו אג"ח (אגרות חינוך) או סייעות לתגבור בגני ילדים.

מדינת ישראל, מממנת את הוצאות החינוך המיוחד ברובו. כמעט 55 מיליון ₪ מזרימה מדינת ישראל באמצעות משרד החינוך לרשות העירייה בבית שמש.

כמה מוציאה הרשות בגין אותם סעיפים? כ-88-90 מיליון ₪. כלומר העירייה ממקורותיה שלה צריכה להעמיד לטובת הצורך במענה לחינוך המיוחד עוד 35 מיליון ₪. אגב פעולות חינוך לכלל ילדי בית שמש עומד על 187 מיליון שח, נטרול החינוך המיוחד מהתקציב החינוך יעמיד את ההשקעה בחינוך הרגיל כ-100 מיליון ₪. מעט מידי לעיר עם אוכלוסיית ילדים גדלה בכל שנה ב-5600 ילד.

הנה הסעיפים העיקריים בהוצאות לחינוך המיוחד: היסעים כ-30 מיליון ₪.

אג"ח 13 מיליון ₪

שכר סייעות 38 מיליון ש"ח

סייעות תגבור חינוך מיוחד בגני ילדים עוד 3 מיליון ₪.

שאלה: אם חצי מתקציב החינוך בבית שמש מיועד לכיסוי הוצאות בחינוך המיוחד, מי משלים את המימון לחינוך רוב הילדים?

וברור לכולם אם אין קמח אין תורה. אם אין כיסוי למימון שעות לימוד, התלמידים שלנו חסרים, ההישגים נמוכים, הערכים בשפל... האם זה מה שאנחנו רוצים לילדינו?

ואחרי שהצגנו את הנתונים, ואמרנו כל מה שאמרנו, אם נקבל וצריך לקבל שמעניקים לחינוך המיוחד את צרכיו, מניין יבוא עוד תקציב למסגרות החינוך הרגיל? 100 מיליון הוא סכום נאה, בודאי לא מספיק.

הנה השערה: ההורים משלמים. תשאלו הורים לילדי חינוך ויספרו לכם על תשלומי הורים במוסדות חינוך, בין 500-700 ₪ לילד!! כך אומר לי הורה בחינוך החרדי. "מ שרוצה חינוך טוב לילדיו משלם" מצהיר אותו הורה.

ומה עם חינוך חינם? כזה כנראה אין בישראל. יש חינוך חובה, ואין חינוך חנם.

הסעיף התקציבי הזה מחייב דיון ציבורי עמוק וארוך, לא כמו שהוא מתנהל במועצת העיר. יתלוננו על שפע, על ביוב, על מים בברזים, על חינוך? לא מצאתי דיון עמוק בנושא. מחייב למשל להציג תכניות לימוד, האם פעם הובאה ראש מינהל החינוך להציג לפני חברי מועצת העיר את התכניות הכלליות? ואם היא לא, אז המומחים מטעמה. ויש הרבה מנהלי תכניות במינהל החינוך. אלה חייבים להתייצב להציג לפני נבחרי הציבור, אלו שרוצים ומקבלים כוח בידיהם להכריע את איכות חיינו. אז אולי יקבלו החלטות מושכלות.

יש בעיריית בית שמש וועדת חנוך, התכנסה לדיון כזה? נשאלו פעם ההורים על תשלומיהם? האם יש ביקורת על התנהלות הכספים האלה? המון שאלות תלויות באויר.

מי לדעתכם שאל שאלה במועצת העיר בנושא? יושבים שם הרי נבחרים, נציגי קהילות, שחשוב להם לתת לשולחיהם הסבר מפורט על הנראות העירונית.

מצער, אבל בעיר בה ראש הרשות, טוען למומחיות בחינוך, ממנה ניתן היה לצפות להתנהלות אחרת. לפחות היא צריכה להציג מה שאולי היא יודעת במסתרים, אבל אנחנו, אתם ההורים, לא יודעים. האם אתם לא צריכים או לא רוצים לדעת?

הבמה שלכם.

נושאים: בית שמש, חינוך, וועדת חינוך
בית ספר אליקים לשעבר
בית ספר אליקים לשעבר
בית ספר אליקים לשעבר
בית ספר אליקים לשעבר
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: