תקנות שוויון זכויות למוגבלים מופרות בבית שמש: אגף רווחה 2021 ללא חדר מיגון, וללא שירותים

תקנות שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות נכתבו ונחתמו ופורסמו כבר לפני כעשור שנים, ועדיין יש מבני שירות לציבור שאינם נגישים לבעלי מוגבלויות. העירייה: "העירייה העניין ידוע ומטופל".

מ.ר בדרכו לרווחה
מ.ר בדרכו לרווחה

לשכת הרווחה בבית שמש אינה היחידה בארץ שאינה נגישה לנכים ובעלי מוגבלויות. התופעה מוכרת ברחבי הארץ, ואולם בכל מקום בו היא מצויה, קיימת במקביל פעילות נמרצת לתקן, באגף הרווחה בבית שמש גם מתכוונים לטפל בפתרון הצרכים. כך טוען דובר העירייה פועלים לתקן את העוול הזה.

לפני כן בואו נראה מה טוען מ.ר. יליד בית שמש, הנזקק לשירותי הרווחה בעיר. "אני בא לאגף, ומנסה להידחף עם העגלה שלי לתוך משרדי האגף, לצערי לא מצליח בכל משרד. לא פעם נאלצת העובדת לצאת אלי למרחב הפתוח, לקבלת השירות אותו אני מבקש". מ.ר, המוגבל בתנועתו ומוגדר כנכה 100% שואל, "ואם אני צריך שירותים בכלל אין מה לדבר. אין שירותים בכל אגף הרווחה העונים על צרכי. לצערי הרב אני מוותר לא פעם על השירות רק בגלל הצורך להגיע מהר לביתי לעשות צרכי בנוחות".

תקנות שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות נכתבו ונחתמו ופורסמו כבר לפני כעשור שנים. בתקנות נקבע מועד ברור מתי צריך לטפל בהנגשת מבני ציבור. המועד הזה חלף כבר מזמן, מה שמרגיז את מ.ר. "זה לא משהו חדש, לא היו צריכים לחכות שאני, מ.ר אגיע לאגף הרווחה כדי לטעון את הטענה הזו. למה לא עשו זבכל השנים שעברו, ועברו כבר כמעט עשור שנים?" שואל.

לפי התקנות, בכל בניין קיים אשר ניתן בו שירות לציבור, יש לבצע התאמות הנוגעות למבנים, לתשתיות ולסביבת הבניין, כך שהבניין יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות. זאת כדי לאפשר לאנשים עם מוגבלות לקבל שירות באופן שוויוני, מכובד ועצמאי, יחד עם כלל הציבור.

התקנות מכתיבות את הרכיבים שיש לבדוק בבניין (כגון חניות, כניסות, מעברים בין קומות וכדומה), ומה נחשב להצלחה של הבדיקה. תהליך הבדיקה מאפשר לבודק לוודא כי נבדקו כל המרכיבים הנדרשים.. "אם נערכו בדיקות כאלה, מדוע אין שירותים למוגבלים באגף הרווחה?" שואל. מישהו זלזל בהוראות ועוד יותר מישהו לא ביקר את העובדה הזו.

בצמוד לאגף הרווחה יש מגרש חניה, במגרש למרבה הפלא מספר החניות מאוד מצומצם. "אם נניח היה רק אגף הרווחה במקום אפשר שזה היה מספיק (2-3 חניות מסומנות), "אבל, ואל תשכח בצמוד לאגף הרווחה מצויה גם המועצה הדתית, מבנה ציבור לגמרי, ובצמוד אליהם מצויה שלוחת משרד הפנים. אתה יודע כמה מוגבלים מגיעים למשרד הפנים בכל יום?" שואל מ.ר שנראה כי עשה עבודת עומק לפני שהחליט להתלונן בפנינו על תנאי הנגישות.

וממשיך מ.ר לשאול: "כנס למשרד הפנים ותראה איך יוצאים משם, מה פתח המילוט שיש למקום הזה שהוא שלוחה של משרד הפנים? נכה יכול בשעת חירום לצאת במהירות משם? הצחקת אותי." לא התכוונו לצחוק ומ. ר ממשיך בתלונתו: " מה יקרה במצב חירום. לאן בדיוק ירוצו המוגבלים אם הם בכלל יכולים לרוץ? אני לא יכול לרוץ, לאן אלך? למקלט הסמוך, ראית את המקלט? איך אני יכול להתגלגל פנימה?". ומר מצביע על חוסר המצאות מבנה מוגן במרחב אגף הרווחה, ממש כמו בתוך המועצה הדתית, ממש כמו בשלוחת משרד הפנים.

בצמוד לשלושת מוקדי השירות הללו מצוי מקלט ציבורי המשרת בימי רגיעה מועדון משפחות חד הוריות ובימי חירום הופך למוקד ריכוז פעילות של פיקוד העורף. בכניסה למקלט גרם מדרגות ארוך מוביל לתוך חדריו המשרת אוכלוסייה גדולה מאוד. למה אוכלוסייה רחבה? תארו לכם את מקבלי השירות במשרד הפנים, עשרות בדרך כלל באותה שעת פעילת, עובדי אגף הרווחה מדובר בעשרות עובדים, ועובדי ומקבלי שירות מועצה הדתית. כולם ביחד רצים לאותו מקלט ציבורי ולא הזכרנו אם יש פעילות כלשהי בסמוך באולם הספורט.

בינתיים מסתפק מ.ר בטיפול בצרכיו שלו. "אין מיגונית, אין חדר מוגן, אין אפילו חדר בטון מזויין לשמש לי כחדר המתנה לטיל החולף מעל ראשנו. וכבר חלפו כמה טילים מעל בית שמש? ".

הממונה על אגף הרווחה סגנית ראש העיר עו"ד רינה הולנדר אומרת לחדשות קרן אור: יש בעיית נגישות בשירותים באגף. פנינו בנושא למנכל ולגורמי העירייה האחראים על הענין. כידוע, לא אנחנו אחראים לכך שמבנה הרווחה נראה כמו שהוא נראה... ומאז שנכנסתי אני נאבקת כדי לקבל מבנה יותר ראוי..."

ומה אומר רועי לחמנוביץ דובר העירייה: " אגף הרווחה מונגש כמעט במלואו. המקומות שאינם מונגשים נמצאים בתהליך הנגשה. בכל מקרה כל מבקר שנתקל בבעיה מקבל את השירות והסיוע באופן המותאם לו. העדר הנגשה אינה חסם למתן שירות מיטבי.".

נושאים: תקנות שיוויון זכויות למוגבלים, אגף הרווחה, בית שמש, מ. ר.
מ.ר בדרכו לרווחה
מ.ר בדרכו לרווחה
מ.ר בדרכו לרווחה
מ.ר בדרכו לרווחה
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: