רמת לחי או רמת לח"י או בכלל קריית משה?

מהו הלחי ברמה? לחי של אדם, חמור או בכלל שם לארגון צבאי? והשכונה נושאת שם חדש, קריית משה. עבור אלה שלומדים היום את ההיסטוריה של העיר

פרסום לב זינמן
פרסום לב זינמן

ובכן, בפרסום הזה מוזמן הציבור לאירוע שמארגן מתנ"ס לב זינמן בשכונת רמת לח"י. כך כתוב. רמת לח"י. נכון? לא נכון.

שכונת רמת לחי קרויה ע"ש לחי החמור שבו הכה שמשון הגיבור אלף פלישתים כסיפור שיפורט בהמשך. בשכונה מצוי רחוב הנושא שועלי שמשון אשר שמשון קשר לזנבותיהם לפידים בוערים.

האישה הראשונה הייתה אישה פלשתית מהעיר תמנתה. בדרכו אליה פגש שמשון בכפיר אריות, "וַיְשַׁסְּעֵהוּ כְּשַׁסַּע הַגְּדִי". בהמשך, התנחלה כוורת דבורים בגווית האריה, ושמשון רדה ממנה את הדבש סיפור זה היווה נושא לחידה שחד שמשון לשלושים בחורים במשתה חתונתו: "מֵהָאֹכֵל יָצָא מַאֲכָל וּמֵעַז יָצָא מָתוֹק. הפלשתים, שלא הצליחו לפתור את החידה, איימו על אשת שמשון שישרפו את בית הוריה אם לא תגלה להם את פתרון החידה. האישה הציקה לשמשון עד שזה נענה לה, והאישה גילתה את פתרון החידה לבני עמה. כדי לשלם את חובו, שלושים חליפות בגדים, ירד שמשון לעיר אשקלון הכה שלושים פלשתים, לקח את חליפותיהם ומסר אותן לפותרי החידה . אחרי מעשה זה, נטש שמשון את אשתו וחזר לבית אביו.

לאחר זמן רצה שמשון לחזור לאשתו, אך גילה כי אביה נתנה לאחר. כדי לנקום, לכד שמשון 300 שועלים קשר לפידים לזנבותיהם, שילחם בשדות פלשתים והבעיר את כל יבולם. הפלשתים נקמו על ידי שריפת האישה ואביה, וכתגובה הכה אותם שמשון "שׁוֹק עַל-יָרֵךְ". הפלשתים ביקשו לנקום ויצאו בכוח גדול כדי לתפוס את שמשון. כדי להימנע ממלחמה, הלכו שלושת אלפים מאנשי שבט יהודה להסגיר את שמשון אל הפלשתים. לאחר שהבטיחו לו שלא יפגעו בו אלא רק יעבירוהו לפלשתים, הניח להם שמשון לכבול אותו. לאחר שנמסר לידי הפלשתים, נמסו הכבלים מעל ידיו, והוא מצא לחי חמור והכה באמצעותה אלף פלשתים.

בעקבות הצלחתו הכבירה פצח שמשון במעין שיר: "וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן בִּלְחִי הַחֲמוֹר, חֲמוֹר חֲמֹרָתָיִם, בִּלְחִי הַחֲמוֹר, הִכֵּיתִי אֶלֶף אִישׁ. אולם לפתע הוא נצמא מאוד, והתפלל לאלוהים שיעזור לו. אלוהים נענה ובקע עבורו מעין.

אז רמת לחי, ולא רמת לח"י, שבכלל פירושו לוחמי חירות ישראל, ארגון צבאי בערב הקמת המדינה.

ועוד, וועדת השמות העירונית כבר החליטה עוד בקדנציה קודמת להסב שמה של השכונה מרמת לחי לקרית משה ע"ש הצדיק הכשר רבי משה אדרעי זצ"ל, מרבניה הראשונים של העיר, שוחט, ש"ץ, וגם מוהל.

טוב לבדוק לפני שמפרסמים...

נושאים: שכונות, בית שמש, רמת לחי
פרסום לב זינמן
פרסום לב זינמן
פרסום לב זינמן
פרסום לב זינמן
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: